Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamm som tappar sin ull  (läst 2034 gånger)

lenah

  • Inlägg: 15
Lamm som tappar sin ull
« skrivet: 15 jun-10 kl 20:08 »
Min lilla prinsessa,
Jag har ett dalapälsfårs lamm Diana som vid en månads ålder visade att hon inte växte.
Förmodligen tog broder mesta maten. Hon blev klen fick lös mage. Medicinerades mot lös mage hon blev bra och började med lammnäring. Allt går bra, nu är hon ca 3 månader och växer.
Så en dag när jag kliade henne på ryggen märkte jag att ullen satt löst. Nu tappor hon den samtidigt som det kommer ny ull. Ryggen och halsen har bara den nya ullen.
Vem vet något?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Lamm som tappar sin ull
« Svar #1 skrivet: 15 jun-10 kl 20:55 »
Antagligen hade hon mycket stor proteinbrist under den tiden som hon inte växte och hade dålig mage. Det gjorde att det inte blev något protein kvar till att hålla liv i ullen, småningom tappar får ullen av proteinbrist. Det kan drabba tackor innan och efter lammning, men mer ovanligt på lamm. Att hon nu börjar växa ut päls/ull igen tyder på att proteinbristen är avhjälpt ;D!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Lamm som tappar sin ull
« Svar #2 skrivet: 16 jun-10 kl 06:47 »
Je, eller akut mineralbrist. Men allt verkar ju rättat till sig. ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 6 användare (1 dolda)
ärt, peterm, Anders Flix, Oskari, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser