Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmlandsfår, nybörjarfrågor  (läst 3446 gånger)

Sille

  • Inlägg: 43
    • Närke
Värmlandsfår, nybörjarfrågor
« skrivet: 31 jul-14 kl 07:02 »
Hej
Vi har 1 ha betesmark som ska röjas. Vi vill gärna ha värmlandsfår, både pga att de äter sly och av deras ull.
Att de behöver vind och regnskydd är klart, men behöver de stall att vara i på vintern? Har läst någonstans att de klarar sig utan stall, men är det så?
Hur många tackor ska man ha till 1 ha bete?

Wildvittra

  • Inlägg: 252
    • -
SV: Värmlandsfår, nybörjarfrågor
« Svar #1 skrivet: 31 jul-14 kl 08:28 »
Hej! Vi har två värmlandsbaggar, jättemysiga killar! Det sägs att värmlandsfår gärna går ute året runt, men våra hade fri tillgång till stor hage på vintern men valde helst att ligga inne i stallet hela dagarna...  :) Vi ufodrade dem utomhus för att de skulle komma ut, men sen gick de direkt in igen.
Vi har 0,5 hektar till våra två, kanske 1/3 del av det är skogsmark där det inte växer så mycket, men det räcker och blir över. Men hur många får per ha beror förstås på hur betet är...  :)
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

 

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Värmlandsfår, nybörjarfrågor
« Svar #2 skrivet: 31 jul-14 kl 10:15 »
Jag hade endast 2 får förra sommaren (också allmoge, som värmlandsfår) och det var inget bra för de var otrygga och den ena hoppade över stängslet när jag gick därifrån. De ville att jag skulle stanna jämt. Nu när de är en riktig flock har de inte rymt en enda gång.

Fast har du bara en hektar är det inte aktuellt med många tackor och bagge för då kommer betet inte räcka till år 2 och år 3 när de har lamm och när de ska avskiljas har du ingenstans att sätta bagglammen. Och baggen kan ju inte gå själv heller vilket är ett problem när man har få tackor och inte kan göra flera hagar långt ifrån varandra. Att därför bara köpa baggar verkar väl vara smart som spräkla har det.

En del av din hage på 1 hektar måste du ha som vinterhage, så den kan inte användas på sommaren, så då har du kanske 0,7 hektar kvar och det räcker inte till mer än 4-5 får om de ska vara där från maj till okt.
Får du parasiter och hagen måste vila en sommar har du ingenstans att ha dem.

De behöver ett slags vindskydd att vara i på vintern. Det ska vara dragfritt. Jag har en ladugård som är öppen men mina nyttjar den bara på våren när det är slaskigt ute och de inte vill ligga ute i leran. I januari då det var 15 grader kallt låg de ute och sov i snön.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Värmlandsfår, nybörjarfrågor
« Svar #3 skrivet: 05 aug-14 kl 20:35 »
Måste man dela upp det i sommar- respektive vinterbete? Om man har stort nog bete ändå?
Ska hämta mina första får på fredag och har en hage med varierande vegetation, så till våren får vi se om jag får ut och banka fler pålar..
Det är aldrig för sent att ge upp.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Värmlandsfår, nybörjarfrågor
« Svar #4 skrivet: 05 aug-14 kl 21:30 »
Måste man dela upp det i sommar- respektive vinterbete? Om man har stort nog bete ändå?
Ska hämta mina första får på fredag och har en hage med varierande vegetation, så till våren får vi se om jag får ut och banka fler pålar..

Att ha för stort bete är inte heller bra, då äter de bara det som är godast och skiter i det andra som blir förväxt. Bättre dela in i flera fållor och släppa över i ny hage när det är färdigbetat i en fålla.

Att man delar upp i olika hagar beror på att om fåren går i en vinterhage och har parasiter som de är immuna mot, och får lamm, vilka är känsliga för parasiter, ska man släppa ut dem på bete som är parasitfritt och inte till en vinterhage där fåren gått och skitat ned hela vintern. Har man avmaskat fåren kan man inte släppa tillbaka dem i samma vinterhage heller utan man måste ju ha en hage som är parasitfri.

Sen är det ju bra om man har olika hagar med olika typ av bete, exempelvis så när tackorna ska sina så släpper man dem på magert naturbete, och vill man att baglammen ska växa så släpper man dem på återväxt av vall.
« Senast ändrad: 05 aug-14 kl 21:35 av olivia.k »

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Värmlandsfår, nybörjarfrågor
« Svar #5 skrivet: 05 aug-14 kl 21:48 »
Parasiter är ju jobbigt att stängsels för... Men mina olika hagar jag hade till gäss ska nog duga under vintern, kanske blir fåren hungriga nog att ge sig på all sly.
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser