Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruva eller inte ruva?  (läst 771 gånger)

Lotta-71

  • Inlägg: 60
    • Västergötland
Ruva eller inte ruva?
« skrivet: 27 jul-14 kl 17:58 »
Hej! Jag har 8 höns och en tupp. Vi har en isolerad lekstuga som hönshus, så utrymmet är inte obegränsat. Hönsen är av Hedemorakorsningar. Sista dagarna har två av mina hönor lagt sig tillrätta i samma rede för att ruva. Jag har inte tidigare haft några kycklingar och jag är lite tveksam till att skaffa några. Det känns som om flocken blir lite för stor och att det kanske är sent på året för att få kycklingar. Om en vecka ska vi på semester och vara borta en vecka. Vår hönsvakt är inte så van vid hönor och jag vill inte begära av henne att "kasta" ut de ruvande hönsen varje dag, vilket jag gör just nu. Möjligtvis kan jag be henne plocka äggen. Vad tycker Ni? Ska jag låta dem ligga eller ska jag kämpa vidare med att avbryta ruvningslusten? Finns det några bra knep att få dem att sluta?
Lotta

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Ruva eller inte ruva?
« Svar #1 skrivet: 27 jul-14 kl 22:17 »
Kasta ut hjälper inte.  Plocka bort äggen hjälper inte.
Så här gör jag. 
Jag låter dem tomruva i en eller två veckor. På obefruktade ägg eller konstgjorda.
Sedan flyttar jag bort dem till en helt annan plats, utan något rede eller någon mysig vrå. Efter några dagar  eller en vecka har de gett upp och kan flytta tillbaba.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Pullarius

  • Inlägg: 153
    • Uppland
SV: Ruva eller inte ruva?
« Svar #2 skrivet: 27 jul-14 kl 22:28 »
För mig fungerade detta bra. När ruvhönan var ute och sträckte på benen så avlägsnade jag äggen och lade in en pappkartong som hindrade henne från att komma in i redet igen. På natten utan kartong och hon sov på pinnen. Detta för att ge någon annan höna möjlighet i detta rede. Nästa dag var hon tillbaka i redet och då upprepade jag det hela när han var ute. Sen ledsnade hon.


Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

 

Lotta-71

  • Inlägg: 60
    • Västergötland
SV: Ruva eller inte ruva?
« Svar #3 skrivet: 31 jul-14 kl 10:01 »
Hm. Jag har ingen annan plats att flytta över hönorna till. Jag har inte haft höns så länge så jag är lite osäker på det här med kycklingar. Fungerar det att skaffa kycklingar så här sent på sommaren? Jag tänker att det kan ju bli kallt framåt hösten. Visserligen har jag ett isolerat hönshus men det kanske inte räcker för kycklingarna. Kan de gå tillsammans med resten av flocken från början eller måste vi avskärma dem på något sätt?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Ruva eller inte ruva?
« Svar #4 skrivet: 31 jul-14 kl 11:52 »
Jag tycker att det är för sent, men jag vet att andra tycker annorlunda.  Jag vet att det GÅR, men det innebär extra besvär i mina förhållanden.
Kycklngar ska inte äta värpfoder med extra kalk, det kan skada deras njurar.
Kycklingar löper stor risk att bli tagna av kråkor o.d.
Bortsett från detta kan de gå i flocken efter någon vecka, om de andra hönsen är normala instinksmässigt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lotta-71

  • Inlägg: 60
    • Västergötland
SV: Ruva eller inte ruva?
« Svar #5 skrivet: 31 jul-14 kl 14:22 »
Skulle det fungera om jag köper en sådan där liten trekantig kaninbur och placerar i hönsgården? Kan både mamman och kycklingarna klara sig i den under de första dagarna eller behöver kycklingar mer värme?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Ruva eller inte ruva?
« Svar #6 skrivet: 31 jul-14 kl 17:44 »
Det fungerar bra tills de blir för stora för kaninburen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

821 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser