Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lära sig småskaligt skogsbruk  (läst 9990 gånger)

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: lära sig småskaligt skogsbruk
« Svar #40 skrivet: 30 okt-14 kl 19:53 »
Gran har garanterat sina användningsområden.
Men bearbetsningskostnaden om man inte använder skördare är betydligt högre än för andra trädslag.

Då du kommer med ett sånt här påstående så tycker jag att du skall motivera det litet bättre. Varför är gran dyrare att fälla och kvista och kapa?
Jag har då inte märkt någon betydande skillnad.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
SV: lära sig småskaligt skogsbruk
« Svar #41 skrivet: 30 okt-14 kl 22:45 »
Gran planteras för att det är lättskött, lönsamt, många köpare och kan säljas i många olika sortiment.

Oavsett om man har 5 eller 500 ha.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: lära sig småskaligt skogsbruk
« Svar #42 skrivet: 31 okt-14 kl 10:06 »
Då du kommer med ett sånt här påstående så tycker jag att du skall motivera det litet bättre. Varför är gran dyrare att fälla och kvista och kapa?
Jag har då inte märkt någon betydande skillnad.

Erfarenheten jag har (vilken är mycket begränsad bör tilläggas) är att gran har betydligt fler grenar.

 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: lära sig småskaligt skogsbruk
« Svar #43 skrivet: 31 okt-14 kl 15:31 »
 :(
Erfarenheten jag har (vilken är mycket begränsad bör tilläggas) är att gran har betydligt fler grenar.
Det brukar gå snabbt att kvista granar ändå förutsatt att de har stått i någorlunda täta bestånd. Kvistarna är ju så klena så man bara drar motorsågen längs stammen.
Du som kvistar med yxa klarar dig med ett eller högst två hugg på varje kvist jamfört med en grovkvistig björk där kvistarna kan vara som hela träd.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: lära sig småskaligt skogsbruk
« Svar #44 skrivet: 31 okt-14 kl 19:02 »
Erfarenheten jag har (vilken är mycket begränsad bör tilläggas) är att gran har betydligt fler grenar.

Betydligt fler grenar än vadå? Vad jämför du med?
Det går betydligt fortare att kvista gran och tall än en gammal björk i alla fall.

bjed0001

  • Inlägg: 35
SV: lära sig småskaligt skogsbruk
« Svar #45 skrivet: 31 okt-14 kl 20:40 »
Dela in din skog i 5 delar. Sen gallrar du ur var tredje träd i en ruta varje år. Det kommer nu att ta fem år innan du kommer tillbaka och hugger nästa gång. Till dess har dina träd vuxit betydligt och det kommer nya plantor i botten. När du ska hugga där tredje gången (det har nu gått femton år sen du högg först) har dom blivit små träd som ska tas med i din gallring.

Uttag på 1/3 del av stammantalet var femte år och en omloppstid på 15 år  ???

Eller menar du att han kan föryngra under en granskärm som successivt glesas ut under femton år för att slutligen helt tas bort? Men är då så lämpligt att hugga igenom all sin skog på femton år?

Känns som ett ganska otänkt råd, eller kan iallafall behöva förtydligas lite.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: lära sig småskaligt skogsbruk
« Svar #46 skrivet: 01 nov-14 kl 12:29 »
Jo jag menar att du får en självföryngrande skog. Att du kan återkomma med ny huggning var femte år och ändå ha lika mycket skog kvar eftersom det växer upp ny.
kretslopp

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: lära sig småskaligt skogsbruk
« Svar #47 skrivet: 01 nov-14 kl 21:40 »
:(Det brukar gå snabbt att kvista granar ändå förutsatt att de har stått i någorlunda täta bestånd. Kvistarna är ju så klena så man bara drar motorsågen längs stammen.
Står gran i täta bestånd har de ju normalt inga kvistar kvar på de nedersta två tredjedelarna eller mer av stammen. Däremot i toppen är de desto tätare mellan kvistarna men toppen tas ju ändå inte tillvara inom skogsbruket

Skogskunnig

  • Inlägg: 144
SV: lära sig småskaligt skogsbruk
« Svar #48 skrivet: 02 nov-14 kl 11:17 »
Nej det blir inte nya träd på femton år. Det blir i bästa fall en ojämn föryngring under den gamla skogen som man gallrar. Men när man gallrat tredje gången blir det så glest att Skogsstyrelsen kommer att kräva att du tar ner resten och planterar.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: lära sig småskaligt skogsbruk
« Svar #49 skrivet: 04 nov-14 kl 21:26 »
Det går betydligt fortare att kvista gran och tall än en gammal björk i alla fall.

I ett normalt skogsbestånd, oavsett om det är gallring eller äldre, så håller jag defenetivt granen som
mest tidskrävande i upparbetning.
"Slanbjörk" i vedlängder,,, där kan man ibland göra "apterkap" på 3 bitar utan att hitta en kvist. ;)

Najs!



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokesliden

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser