Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det ständiga matproblemet  (läst 3308 gånger)

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
Det ständiga matproblemet
« skrivet: 03 okt-14 kl 07:11 »
Grisar är så sjukt roliga att ha. Men de äter så mycket. Har under en lång tid givit dem kokt potatis. ca 10kg var om dagen. Men nu har jag tröttnat. Det blir för mycket potatiskokande helt enkelt. Köper istället säd + något protein av grisbonde. Men det blir dyrt och inte lika roligt av någon anledning.

Det jag funderar på är om det finns något man kan odla själv vilket skulle passa som grisamat. Med tanke på deras matlust så inser jag att bli helt självförsörjande blir svårt men kanske någon månad om året.

Har sett tidigare trådar i området men har inte hittat någon om fodermajs.
Hur tror ni det skulle vara att odla själv? Behöver man krossa den innan man ger? Hur lagra? Svårt att odla? Vad tror ni?

GreenPagan

  • Inlägg: 27
    • Småland
    • Finnaholm
SV: Det ständiga matproblemet
« Svar #1 skrivet: 03 okt-14 kl 09:02 »
Foderbetor funderar vi på att odla till grisarna. Eller egen säd.

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Det ständiga matproblemet
« Svar #2 skrivet: 03 okt-14 kl 09:48 »
Måste man koka betorna?

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Det ständiga matproblemet
« Svar #3 skrivet: 04 okt-14 kl 12:52 »
Som vi ofta har nämnt i trådarna om självförsörjning, så är gris ett djur som man inte ska ha om man inte har väldigt mycket mark. Skulle du odla allt som behövs för att ha grisar så landar man säkert på 1ha/gris.
Grisar ÄR dyra djur att föda upp om dom ska må bra och växa bra. Och det beror ju mycket på att dom har samma matsmältningssystem som vi ungefär. Dvs enkelmage.  Och då blir alla såna här saker som potatis och betor och vad det nu kan vara, mest bukfylla utan näring som grisen kan tillgodogöra sig.
Dom måste alltså ha proteinfoder.

Det är ingen tillfällighet att grisbranschen lider av dålig lönsamhet...
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Det ständiga matproblemet
« Svar #4 skrivet: 30 okt-14 kl 21:12 »
Har också funderat på det här med potatis och rovor och sen lägga till köpt spannmål och ärter. Men kokandet ... Förstått att lättkokta rotsaker ger mer tillgänglig näring? Men vildsvin har väl inget emot okokta pärer? Skulle det bli alldeles tokigt för grisarna om man bara tog upp till dagens grismat i en skottkärra och skjutsade till dem? Om man ökade givan successivt?


Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Det ständiga matproblemet
« Svar #5 skrivet: 31 okt-14 kl 13:57 »
Det är skillnad på att *inte ha nåt emot* råa potatisar, och att få näring av dom. Vildsvinen kan ju sen också gå och böka upp potatis hela dagarna i ända om dom skulle ha möjlighet.

Rå potatis innehåller ca 6 gr smältbart protein för en gris, kokt ca 14 gr. Så båda delar är egentligen helt värdelösa jämfört med t.ex spannmål som ligger runt 80 gr.
Men som bukfylla och sysselsättning är det ju bra.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Det ständiga matproblemet
« Svar #6 skrivet: 31 okt-14 kl 14:08 »
Det är skillnad på att *inte ha nåt emot* råa potatisar, och att få näring av dom. Vildsvinen kan ju sen också gå och böka upp potatis hela dagarna i ända om dom skulle ha möjlighet.

Rå potatis innehåller ca 6 gr smältbart protein för en gris, kokt ca 14 gr. Så båda delar är egentligen helt värdelösa jämfört med t.ex spannmål som ligger runt 80 gr.
Men som bukfylla och sysselsättning är det ju bra.

Jo. Men någon skillnad måste det väl vara på Linderödare och produktionsgrisar, väl? Hur många gram protein per dag behöver en Linderödsgris egentligen? Jag tänkte inte att de enbart skulle få potatis.

Tack för info om kokt vs rå; det innebär ju att de skulle behöva mer än dubbla mängden potatis om man inte kokar. Åtminstone vad gäller proteinet, då.


 

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Det ständiga matproblemet
« Svar #7 skrivet: 31 okt-14 kl 15:42 »
Det är skillnad på att *inte ha nåt emot* råa potatisar, och att få näring av dom. Vildsvinen kan ju sen också gå och böka upp potatis hela dagarna i ända om dom skulle ha möjlighet.

Rå potatis innehåller ca 6 gr smältbart protein för en gris, kokt ca 14 gr. Så båda delar är egentligen helt värdelösa jämfört med t.ex spannmål som ligger runt 80 gr.
Men som bukfylla och sysselsättning är det ju bra.

Näringsvärde anges per 100g, att spannmål skulle innehålla 80g protein/100g låter ju inte rimligt?

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Det ständiga matproblemet
« Svar #8 skrivet: 31 okt-14 kl 18:25 »
Gör det det till djur?  Jag räknar alltid i kilo. Dvs 8 % i exemplet.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Det ständiga matproblemet
« Svar #9 skrivet: 31 okt-14 kl 19:02 »
Skillnaden i proteinhalt mellan spannmål och kokt potatis hänger till stor del samman med att spannmål är ett mycket torrare foder. Det vore kanske lämpligare att räkna på andel av torrvikt.

Här finns en tabell som anger %råprotein av torrsubstans (ts), se tabell 1:
Fodermedlens användning och utnyttjande (ingår i Djurhållning i ekologiskt lantbruk)
Författare: Ciszuk P.
http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/utan_serietitel_sjv/UST94-1/UST94-1L.HTM

Där anges för korn 13% av ts, för kokt potatis 9%. Råproteinets smältbarhet för enkelmagade djur anges till 0,79 resp 0,70. Jag förmodar att det innebär 79% resp 70%. Det ger ca 10% resp 6% smältbart protein för korn resp kokt potatis, räknat på torrsubstans. Alltså en väsentligt mindre dramatisk skillnad.

Jag har läst i någon lantbrukslära att potatis plus skummjölk (eller vassle eller möjligen kärnmjölk) ger ett bra grisfoder.

Vildsvinen som ibland härjar i mitt grönsaksland rotar runt hej vilt men äter knappt nån potatis. De hittar väl godare saker, som mask och kvickrot.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Det ständiga matproblemet
« Svar #10 skrivet: 02 nov-14 kl 01:49 »
Jo, det är ju så, och man använder även torkat potatismjöl som proteindel i annat foder. Men hur skulle en vanlig torpare kunna utfodra potatis med 14 % vattenhalt ( som det är i spannmål )? Då måste man ju torka den på nåt vis från de ca 80% den innehåller från början.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Det ständiga matproblemet
« Svar #11 skrivet: 02 nov-14 kl 02:16 »
Skillnaden i proteinhalt mellan spannmål och kokt potatis hänger till stor del samman med att spannmål är ett mycket torrare foder. Det vore kanske lämpligare att räkna på andel av torrvikt.

Här finns en tabell som anger %råprotein av torrsubstans (ts), se tabell 1:
Fodermedlens användning och utnyttjande (ingår i Djurhållning i ekologiskt lantbruk)
Författare: Ciszuk P.
http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/utan_serietitel_sjv/UST94-1/UST94-1L.HTM

Där anges för korn 13% av ts, för kokt potatis 9%. Råproteinets smältbarhet för enkelmagade djur anges till 0,79 resp 0,70. Jag förmodar att det innebär 79% resp 70%. Det ger ca 10% resp 6% smältbart protein för korn resp kokt potatis, räknat på torrsubstans. Alltså en väsentligt mindre dramatisk skillnad.

Jag har läst i någon lantbrukslära att potatis plus skummjölk (eller vassle eller möjligen kärnmjölk) ger ett bra grisfoder.

Vildsvinen som ibland härjar i mitt grönsaksland rotar runt hej vilt men äter knappt nån potatis. De hittar väl godare saker, som mask och kvickrot.


Skummjælk ær bra, kærnmjølk också men vassle ær ju det som blir kvar då man gør ost så den innehåller næstan inget protein. Brorsans linderødare væxer bra på kokt potatis. Han ær också jættetrøtt på att koka foderpotatis men han sæger att kultingarna væxer før sakta utan. Morøtter gillar inte hans grisar - varken råa eller kokta. Han hæller hett vatten øver kornkrossen och lægger øver en filt och så får det stå och dra några timmar. Ljummen grøt gillar dom. Och så får han brød, frukt och grønt och diverse som gått ut på datumet från två mindre mataffærer. Jobbigt om till ex palsternackor ær inplastade så han måste sprætta bort plasten.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Det ständiga matproblemet
« Svar #12 skrivet: 02 nov-14 kl 10:43 »
Jo, det är ju så, och man använder även torkat potatismjöl som proteindel i annat foder. Men hur skulle en vanlig torpare kunna utfodra potatis med 14 % vattenhalt ( som det är i spannmål )? Då måste man ju torka den på nåt vis från de ca 80% den innehåller från början.

Varför ska det torkas? Varför ska det bara vara torrfoder? Är inte blötfoder inklusive födoämnen med högre vattenhalt minst lika bra? Grisarna balanserar detta genom att dricka lite mindre vatten, antar jag. Eller har jag missat något?

Meningen med att räkna på andel torrsubstans är inte att maten ska torkas. Meningen är att man räknar på vattnet för sig (i den mån det behöver räknas på) och allting annat (d.v.s. torrsubstansen) för sig.

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Det ständiga matproblemet
« Svar #13 skrivet: 02 nov-14 kl 20:23 »
Jo. Man drömmer om en fjällnära. Eller två ...

Mormor kokade grispärer i det annars övergivna mjölkrummet, i vedeldad gryta. Letar efter en sån med rostfri insats men de är sällsynta. Kanske gör det inget om den är av koppar, jag kanske är för petig?

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Det ständiga matproblemet
« Svar #14 skrivet: 03 nov-14 kl 01:15 »
Varför ska det torkas? Varför ska det bara vara torrfoder? Är inte blötfoder inklusive födoämnen med högre vattenhalt minst lika bra? Grisarna balanserar detta genom att dricka lite mindre vatten, antar jag. Eller har jag missat något?

Ja, du har missat något.
Du ville ju hävda att skillnaden i proteinhalt inte var så dramatisk mellan potatis och spannmål eftersom det är liten skillnad om man räknar på protein i % av ts.
Det kan man bara säga om man tänker bort det faktum att potatis har en vattenhalt på 80% och korn en vattenhalt på 14%.

Om man inte torkar fodret till samma vattenhalt så är det ingen vits att jämföra så. Och det gör man ju inte, utan man utfodrar potatisen som den är ( rå eller kokt) och då är fakta att spannmål innehåller 10 ggr mer protein än potatis, vilket i sin tur betyder att om du ska tillgodogöra en vuxen gris behov av smältbart råprotein på ca 300 gr per dag så behöver du ge den antingen ca 4 kg spannmål, eller 40 kg potatis per dag.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Det ständiga matproblemet
« Svar #15 skrivet: 03 nov-14 kl 12:58 »
Ja, du har missat något.
Du ville ju hävda att skillnaden i proteinhalt inte var så dramatisk mellan potatis och spannmål eftersom det är liten skillnad om man räknar på protein i % av ts.
Det kan man bara säga om man tänker bort det faktum att potatis har en vattenhalt på 80% och korn en vattenhalt på 14%.

Om man inte torkar fodret till samma vattenhalt så är det ingen vits att jämföra så. Och det gör man ju inte, utan man utfodrar potatisen som den är ( rå eller kokt) och då är fakta att spannmål innehåller 10 ggr mer protein än potatis, vilket i sin tur betyder att om du ska tillgodogöra en vuxen gris behov av smältbart råprotein på ca 300 gr per dag så behöver du ge den antingen ca 4 kg spannmål, eller 40 kg potatis per dag.

Om vi håller oss till kokt potatis så blir det ungefär 7 gånger så mycket potatis som korn, enligt dina siffror. Men jämförelsen är orealistisk såvitt jag kan se. Man bör snarare jämföra hela foderstater. Där kan potatis ge ett visst bidrag i protein, men behöver kombineras med andra fodermedel, inte minst proteinrikare sådana.

Det jag har kommenterat är hur mycket protein potatis kan ge, men jag har inte hävdat att man bara ska ge potatis eller att allt korn i en kornrik foderstat kan ersättas med potatis.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, köksträdgård, Mikael Jalonen

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser