Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frysa in slaktad myskanka  (läst 1045 gånger)

David_ka

  • Inlägg: 17
    • Småland
Frysa in slaktad myskanka
« skrivet: 03 dec-16 kl 12:50 »
Slaktade idag en drake född i våras. Har flått och tagit ur den. Den ska ju i frysen men antar att man ska vänta ett tag innan dess, eller? Ska jag lägga den i kylen först? Hur länge? Ska den ligga i en plastpåse eller ska jag hänga den i kylen? Har en gammal kyl i uthuset jag kan använda till det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Frysa in slaktad myskanka
« Svar #1 skrivet: 03 dec-16 kl 13:52 »
Jag har hängt mina enligt den generella principen " Inte under 10 grader de första 10 timmarna och hänga svalt och luftigt i 40-60 dygnsgrader". Dygnsgrader räknas alltså som grader gånger dygn, med andra or om det är 10 grader och kroppen hänger 4 dygn så blir det 40 dygnsgrader.

Våra myskankor flyger omkring och är lite som stationära vilda ankor så jag tycker att de kan behöva hänga, annars så tror jag att fågel går bra att slänga i frysen direkt.


 

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Frysa in slaktad myskanka
« Svar #2 skrivet: 15 dec-16 kl 00:16 »
Jag kör som Själv är bäste dräng ed 10:10-regeln (alltså inte under 10 grader de första 10 timmarna. Men 40 dygnsgrader tycker jag är svårt att hålla utan att den blir dålig. Jag brukar hänga ca 1 dygn i ca 12 grader.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 3 användare
xaelanar, ThomasS, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser