Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Såga stängselstolp av lärk  (läst 2618 gånger)

KaninOdlarn

  • Inlägg: 34
    • Övriga världen
Såga stängselstolp av lärk
« skrivet: 24 nov-17 kl 09:20 »
Är det någon av er som gjort egna stängselstolp? Har en del lärk på min skog som jag tänkte experimentera fram några stängselstolp av. På grund av att de är ett något "röttåligare" träslag tänkte jag testa. Vet dock inte om det är ogjort om man klyver kärnan, är det bästa att ha kantad helstam i rätt dimension? Tänkte typ 50x50mm. Bolla lite idéer vet ja!

Mvh


Postat med Alternativ.nu´s app

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Såga stängselstolp av lärk
« Svar #1 skrivet: 24 nov-17 kl 10:11 »
Lärk är väldigt bra som stängselstolp, nästan lika bra som ek.
jag sågade ut stolp i dim 75x75.
nackdelen är att lärk spricker snett av, inte rakt som alla andra träslag. på något konstigt sätt går fibrerna inte i längdriktningen.
när stolpen spricker eller går av blir det väldigt otäcka vassa stickor.
jag har aldrig prövat att klyva lärk på samma sätt som ek. som sågad stolp är lärken utmärkt

 

KaninOdlarn

  • Inlägg: 34
    • Övriga världen
SV: Såga stängselstolp av lärk
« Svar #2 skrivet: 24 nov-17 kl 12:07 »
Tack för svaret.
Det kanske blir att gå upp lite i diemension, för att ha sprickbildningsmarginalen på sin sida. Hur länge har du använt dina stolpar KlasB?

Mvh


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Såga stängselstolp av lärk
« Svar #3 skrivet: 24 nov-17 kl 16:14 »
Det är över trettio år sedan vi satte ner dem. jag har flyttat sedan dess och vet inte i dag om alla står kvar. jag vet att så länge jag var kvar ca 15 år var de som nya.
Tänk på att det finns lärk och lärk. Den svenska lärken och den ryska. den ryska startade man att importera för jag tror ca 80 år sedan, den är betydligt sämre men i dag vanligare.

KaninOdlarn

  • Inlägg: 34
    • Övriga världen
SV: Såga stängselstolp av lärk
« Svar #4 skrivet: 24 nov-17 kl 16:35 »
Kul att höra!
Det här är äkta Svensk lärk så det ska nog bli bra


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Såga stängselstolp av lärk
« Svar #5 skrivet: 24 nov-17 kl 16:49 »
Jag har hört tvärtom, att den ryska lärken är bättre för att den växer långsammare än den svenska.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Såga stängselstolp av lärk
« Svar #6 skrivet: 24 nov-17 kl 16:59 »
Konstigt. När jag gick på skogsbruksskola (många år sedan) fick jag lära mig att man importerade rysk lärk för den växte snabbare.

Undrar vad som är sant?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Såga stängselstolp av lärk
« Svar #7 skrivet: 24 nov-17 kl 17:15 »
Konstigt. När jag gick på skogsbruksskola (många år sedan) fick jag lära mig att man importerade rysk lärk för den växte snabbare.

Undrar vad som är sant?
Det beror väl lite på vilken sorts lärk det är också, sibirisk lärk eller hybridlärk.

Citera
I södra Sverige planteras idag främst hybridlärk, en korsning mellan japansk (Larix kaempferi) och europeisk lärk (L. decidua). I Norrland planterar man rysk lärk (L. sukaczewii), även kallad sibirisk lärk. Hybridlärken växer fortare, men har sämre härdighet och generellt sämre virkeskvalitet än de ryska lärkarterna.
https://www.slu.se/forskning/kunskapsbanksarkiv/2010/5/rysk-lark-vinner-terrang/

Planterar man sibirisk lärk i Norrland så blir den säkert lika bra som i Sibirien.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Såga stängselstolp av lärk
« Svar #8 skrivet: 24 nov-17 kl 17:38 »
Det är över trettio år sedan vi satte ner dem. jag har flyttat sedan dess och vet inte i dag om alla står kvar. jag vet att så länge jag var kvar ca 15 år var de som nya.
Tänk på att det finns lärk och lärk. Den svenska lärken och den ryska. den ryska startade man att importera för jag tror ca 80 år sedan, den är betydligt sämre men i dag vanligare.

Svensk lärk? "först på 1780-talet blev de första lärkarna inplanterade som prydnadsträd i Sverige"

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Såga stängselstolp av lärk
« Svar #9 skrivet: 24 nov-17 kl 19:17 »
Det är över trettio år sedan vi satte ner dem. jag har flyttat sedan dess och vet inte i dag om alla står kvar. jag vet att så länge jag var kvar ca 15 år var de som nya.
Tänk på att det finns lärk och lärk. Den svenska lärken och den ryska. den ryska startade man att importera för jag tror ca 80 år sedan, den är betydligt sämre men i dag vanligare.

Nu är du nog ute och cyklar lite? Svensk lärk är väldigt snabbvuxen, och har mycket kortare livslängd än den Sibiriska. Vi köper äkta Sibirisk lärk direkt ifrån importören, vilken äger ett sågverk ända borta i de Sibiriska skogarna. Det virket är sällan stockar yngre än 250 år, ofta bortåt 300 år, och håller en otroligt fin kvalité. Hamnpromenaden i en större stad, med saltvatten undertill, lades för nära 20 år sedan med syrafasta bultar. Den är som ny ännu, men där stormen knäckte några plank häromåret, så la några "polacker" dit tryckimpregnerad furu som ersättning. Två år senare var dessa plank totalt genomruttna... Dimensionen är 195 x 45.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

KaninOdlarn

  • Inlägg: 34
    • Övriga världen
SV: Såga stängselstolp av lärk
« Svar #10 skrivet: 24 nov-17 kl 19:50 »
Det jag tänkte på var "hybridlärk", sånna har jag planterat några dussin för ett par år sedan, ingen överlevde trots bra förutsättningar. Det är möjligt att den är importerad så sent som på 1700-talet. Det jag har är iallafall självföryngrad "Svensk lärk" sen vart den kommer ifrån låter jag vara osagt


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Såga stängselstolp av lärk
« Svar #11 skrivet: 24 nov-17 kl 20:02 »
Det jag tänkte på var "hybridlärk", sånna har jag planterat några dussin för ett par år sedan, ingen överlevde trots bra förutsättningar. Det är möjligt att den är importerad så sent som på 1700-talet. Det jag har är iallafall självföryngrad "Svensk lärk" sen vart den kommer ifrån låter jag vara osagt

Det är som bekant inte vilken underart av lärkträdet som ger kvalitéten i virket, utan klimatet vid växtplatsen. Jämför skånsk fura med norrländsk tex...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Såga stängselstolp av lärk
« Svar #12 skrivet: 24 nov-17 kl 20:28 »
När den är självföryngrad är det svårt att säga exakt vilken art det är. När två hybridlärk får avkomma kan den nog vara i princip var som helst på skalan mellan de båda ursprungsarterna. Och förutom hybridlärken så finns det nog fröplantor av 4-5 olika arter av lärk utspritt i landet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 8 användare (3 dolda)
xaelanar, ärt, alternaiv, von tratt, Frida Hagman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser