Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Observerat beteendetråd  (läst 3254 gånger)

Diozz

  • Inlägg: 38
Observerat beteendetråd
« skrivet: 27 aug-13 kl 16:02 »
Hej jag som är helt grön inom vaktlar hittar dagligen nya beteende mönster hos mina vaktlar.. Det senaste jag upptäckte var ett varningsljud från en av mina tuppar mot en annan.. Det lät som man fyllt en plastburk med sten och skakade om den..

Sen undrar jag om vaktlar kan vara monogama? Har nämligen ett par vaktlar(tupp och höna) som alltid håller ihop å gör allt tillsammans.. äter dricker sover sandbadar osv.. dit den ena går, går även den andra.. kommer den andra tuppen för nära inpå hans höna så har dom näbbfäktning...

Dela gärna med er av era observationer:)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Observerat beteendetråd
« Svar #1 skrivet: 28 aug-13 kl 10:19 »
Vilken sorts vaktlar har du?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Diozz

  • Inlägg: 38
SV: Observerat beteendetråd
« Svar #2 skrivet: 28 aug-13 kl 11:16 »
Japaner:)

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Observerat beteendetråd
« Svar #3 skrivet: 28 aug-13 kl 12:10 »
Mina kläcktes igår och ligger nu och njuter i en stor vattenskål. Dom blundar och flyter runt på rygg och mage, jättesöta  :D

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Observerat beteendetråd
« Svar #4 skrivet: 28 aug-13 kl 12:11 »
Så gulligt, nu somnade dom i badet  :-*

Diozz

  • Inlägg: 38
SV: Observerat beteendetråd
« Svar #5 skrivet: 28 aug-13 kl 14:37 »
Tänkte mer seriöst......

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Observerat beteendetråd
« Svar #6 skrivet: 28 aug-13 kl 23:43 »
Seriöst så ligger mina vaktlar just nu blick stilla (i sina ägg).
Det är ett mönster som återupprepas varje dag  :)

Men i övermorgon är det 17 dagar och då skall dom nog kläckas

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Observerat beteendetråd
« Svar #7 skrivet: 29 aug-13 kl 15:15 »
Jag tycker att det är väldigt intressant. Och man lär ju känna sina djur genom att förstå varför de beter sig på ett speciellt sätt. Det tycker jag såklart gäller alla djur och inte bara vaktlarna.
När jag har tid över så sitter jag gärna och kollar hur de gör. Vaktlar har ju ett ganska stort kropps språk. jag märker när jag kommer farandes lite för snabbt runt deras bur, hur de liksom hukar sig o försöker ligga blick stilla. Och de har mycket djud för sig med.

Johan1983: Du kan kanske starta en egen tråd om din kläckning och dina simmande vaktlar. Då kanske alla förstod vad du menar. Vad tror du om det?  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Observerat beteendetråd
« Svar #8 skrivet: 29 aug-13 kl 20:32 »
Jag tycker att det är väldigt intressant. Och man lär ju känna sina djur genom att förstå varför de beter sig på ett speciellt sätt. Det tycker jag såklart gäller alla djur och inte bara vaktlarna.
När jag har tid över så sitter jag gärna och kollar hur de gör. Vaktlar har ju ett ganska stort kropps språk. jag märker när jag kommer farandes lite för snabbt runt deras bur, hur de liksom hukar sig o försöker ligga blick stilla. Och de har mycket djud för sig med.

Johan1983: Du kan kanske starta en egen tråd om din kläckning och dina simmande vaktlar. Då kanske alla förstod vad du menar. Vad tror du om det?  :)

Tror du att det finns intresse för mitt första vaktelkläck  :)

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Observerat beteendetråd
« Svar #9 skrivet: 29 aug-13 kl 21:18 »
Tror du att det finns intresse för mitt första vaktelkläck  :)

Det tror jag att det finns :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Diozz

  • Inlägg: 38
SV: Observerat beteendetråd
« Svar #10 skrivet: 29 aug-13 kl 21:32 »
Jag tycker att det är väldigt intressant. Och man lär ju känna sina djur genom att förstå varför de beter sig på ett speciellt sätt. Det tycker jag såklart gäller alla djur och inte beba vaktlarna.
När jag har tid över så sitter jag gärna och kollar hur de gör. Vaktlar har ju ett ganska stort kropps språk. jag märker när jag kommer farandes lite för snabbt runt deras bur, hur de liksom hukar sig o försöker ligga blick stilla. Och de har mycket djud för sig med.

Johan1983: Du kan kanske starta en egen tråd om din kläckning och dina simmande vaktlar. Då kanske alla förstod vad du menar. Vad tror du om det?  :)

Ja otroligt mycket ljud för sig... Har ett ungdjur som klagar när man är för nära med händerna.. den springer inte iväg utan kuttrar högt och ljudligt när den misstycker.. och ignorerar man den får jag mig ett pick på handen... sen har jag en höna som låter som en sån där visslande kaffepanna när hon trycker ut ägget... Börjar i en högtonig vissling när hon börjar som övergår i ett dovt kuttrande när det är klart...

Sen har tupparna mina sen idag blivit bisexuella... Är hönorna ointresserade så sätter de på varandra... :p

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Observerat beteendetråd
« Svar #11 skrivet: 29 aug-13 kl 21:57 »
Ja mina tuppar har bott i en egen bur i några veckor så dom börjar bli slitna som hönsen ha ha ha så jag tror att alla vaktel tuppar är bi sexuella  :)
Jag har sedan vaktlarna var små undrat över ett läte som jag tror att bara hönorna har.
Dom sträcker sig rakt upp och låter som en gammal cykel pump. Vet du vad dom menar då?

Och hönorna kan sjunga jätte fint när de mår gott. Så de har mer läten än vanliga höns tycker jag.
Helt fantastiska små varelser  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Diozz

  • Inlägg: 38
SV: Observerat beteendetråd
« Svar #12 skrivet: 29 aug-13 kl 22:52 »
Ja så låter mina hönor med som en cyckelpump... Även ungtupparna å kycklingarna.. tror det är nån form av missnöjesljud eller kall efter sina närmsta.. de låter aldrig så om jag inte är inne hos dem...

Diozz

  • Inlägg: 38
SV: Observerat beteendetråd
« Svar #13 skrivet: 30 aug-13 kl 07:28 »
Har experimenterat lite.. mina vaktlar på sina ägg på ett ställe på golvet.. alltid på samma ställe... Och eftersom jag ville ha äggen på ett annat ställe så lämnade jag ett ägg där jag ville att de skulle lägga.. nästa dag hade de lagt äggen där jag lämnat ett ägg! :)) får se om det håller i sig eller om jag måste påminna dem vart de ska lägga äggen...:p sen har mina vaktlar lagt sina ägg mellan 18 och 20... E de normalt?

tinaw

  • Gäst
SV: Observerat beteendetråd
« Svar #14 skrivet: 08 sep-13 kl 20:28 »
De brukar lägga ägg på kvällen, ja. Ang slitna tuppar är det ett dominansbeteende att kliva på en annan tupp. Så gör även höns.

Tomtabacken

  • Inlägg: 285
    • Västergötland
SV: Observerat beteendetråd
« Svar #15 skrivet: 19 jul-15 kl 21:47 »
Kan även hönor "kliva på" annan höna alt. tupp om dom är dominanta?

SofiaB

  • Inlägg: 44
    • Västergötland
SV: Observerat beteendetråd
« Svar #16 skrivet: 03 aug-15 kl 19:39 »

Jag har sedan vaktlarna var små undrat över ett läte som jag tror att bara hönorna har.
Dom sträcker sig rakt upp och låter som en gammal cykel pump. Vet du vad dom menar då?



Mina hönor låter så när de är i en bur utan hanar. Kan hålla på nätterna igenom :-\
Någon gång har jag hört det när de har en hane, men inte lika ofta eller lika mycket. Tror att det är ett rop på uppmärksamhet. De vill nog ha kontakt med hanar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 5 användare (2 dolda)
Big_Mama_1969, xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser