Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Kass zon o inga fruktträd!  (läst 1595 gånger)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
Kass zon o inga fruktträd!
« skrivet: 22 jan-17 kl 02:03 »
Flyttade till en ny gård i somras. Finns inte ett enda fruktträd här. Jag vill gärna ha fruktträd så jag söker bra tips på vad jag ska skaffa.
Zon6-7 här. Bor uppe på ett berg i värmland. Mkt sten o sand i jorden. Järnrikt vatten.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Kass zon o inga fruktträd!
« Svar #1 skrivet: 22 jan-17 kl 08:22 »
kolla in denna sida http://www.blomqvistintaimisto.com/ det är finska zoner angivna så V-VI borde motsvara din zon. Det finns ganska mycket äppelträd som nog fixar ditt växtläge.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Kass zon o inga fruktträd!
« Svar #2 skrivet: 22 jan-17 kl 10:48 »
det finns en bok om äppelsorter i norden : 'Äpple i norr' av leif blomqvist. kanske finns den på biblan eller nånstans. annars funkar tex 'transparent blanche' långt norröver. jag har själv ett sånt träd och det ger äpplen även under 'kallare' somrar....

snowbird

  • Inlägg: 71
  • Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: Kass zon o inga fruktträd!
« Svar #3 skrivet: 28 feb-17 kl 21:46 »
En person sa till mej en gång: sätt fruktträdet invid en södervägg och gräv en djupbädd lägg i stenar som håller värmen, kvistar,ull och löv plus annat . Eller och plantera trädet på en upphöjd kulle då går det t.o.m.att odla äpplen i Västerbotten som personen jag talade med bodde då, lycka till

snowbird

  • Inlägg: 71
  • Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: Kass zon o inga fruktträd!
« Svar #4 skrivet: 28 feb-17 kl 21:49 »
Men Leif Blomkvist talar om att Umeå ligger på samma bräddgrad som han bor i Finland , undrar då om hans råd gäller i övriga delar av kallområden i Sverige ?!

marymae

  • Inlägg: 1552
    • Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: Kass zon o inga fruktträd!
« Svar #5 skrivet: 21 mar-17 kl 22:18 »
Umeå är ingen extremplats för äpplen, jag har fått gratisäpplen många gånger här för träden ger så mycket frukt att folk inte orkar ta hand om den. Kolla på finska sorter och det finns nog några svenska sorter också.
elliha.blogspot.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser