Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  28 dagar men inga ällingar i syne!  (läst 1811 gånger)

Ducky

  • Inlägg: 32
28 dagar men inga ällingar i syne!
« skrivet: 18 apr-13 kl 08:34 »
Har precis kört igång min nya äggkläckningsmaskin med ägg från svensk blå anka som aldrig är använd tidigare. Efter lite strul med den så är endast 10 ägg kvar som jag lyst flertalet gånger och det sprattlat bra därinne! Nu är vi dock inne på dygn 28 och det händer än så länge ingenting. Jag har fått upp fukten till ca.70- 80% duschat 3 gånger om dagen, haft jämn temperatur på 37.8 grader. När kläcks dem? Bör jag börja bli orolig? // orolig ankmormor

Ducky

  • Inlägg: 32
SV: 28 dagar men inga ällingar i syne!
« Svar #1 skrivet: 20 apr-13 kl 07:32 »
På dag 29 kom första hålslaget nu på dag 30 fortfarande bara hålslag men piper och bökar runt. Väntar några timmar till så får vi se hur det utvecklas.

Ducky

  • Inlägg: 32
SV: 28 dagar men inga ällingar i syne!
« Svar #2 skrivet: 20 apr-13 kl 07:33 »
Första hålslaget

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: 28 dagar men inga ällingar i syne!
« Svar #3 skrivet: 20 apr-13 kl 13:26 »
Kanske har du haft lite för låg temp i kläckaren? Vad är det för ras?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

vindensbonig

  • Gäst
SV: 28 dagar men inga ällingar i syne!
« Svar #4 skrivet: 20 apr-13 kl 13:33 »
Förlåt ote men var för heter det ärling eller ärlingar ? det när för mig en fisk i bäckar  som kallas för ärling .

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: 28 dagar men inga ällingar i syne!
« Svar #5 skrivet: 20 apr-13 kl 13:50 »
Förlåt ote men var för heter det ärling eller ärlingar ? det när för mig en fisk i bäckar  som kallas för ärling .
Jo, ärling har med fiskar att göra. Ankornas barn heter älling, utan r. Varför vet jag faktiskt inte.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ducky

  • Inlägg: 32
SV: 28 dagar men inga ällingar i syne!
« Svar #6 skrivet: 21 apr-13 kl 12:00 »
Första ällingen kom ut igårkväll och verkar pigg och kry, piper i och krafsar i fler ägg så det blir nog en liten kull förhoppningsvis.

Ducky

  • Inlägg: 32
SV: 28 dagar men inga ällingar i syne!
« Svar #7 skrivet: 21 apr-13 kl 15:56 »
Kanske har du haft lite för låg temp i kläckaren? Vad är det för ras?

Såg inte detta förens nu. Jag har haft 37.8 grader i kläckaren men fläkten gick sönder under "ruvning" efter 4 dagar och då la jag alla ägg i en handduk som i sin tur låg i en hink med värmelampa över i några timmar då jag lagade maskinen. Då trodde jag att det skulle vara kört med alla ägg men dem fortsatte utvecklas. Men tror inte min maskin visar riktigt korrekt temp. Rasen är svensk blå anka.

Ulricaa

  • Inlägg: 814
    • -
SV: 28 dagar men inga ällingar i syne!
« Svar #8 skrivet: 21 apr-13 kl 16:59 »
Hur går det???
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Ducky

  • Inlägg: 32
SV: 28 dagar men inga ällingar i syne!
« Svar #9 skrivet: 21 apr-13 kl 21:14 »
Jo, den som föddes igår är pigg och verkar må bra. Ett till ägg är hålslag på och jag ser näbben och den piper för fullt. Är ett dygn sen första hålslaget för den nu. Ska vänta tills imorgon med att se om den behöver hjälp. Är dock rädd att den torkar eftersom det är öppet in till den och det gått ett dygn nu. Fuktar äggen 3 gånger om dagen nu och fuktar försiktigt det öppnade ägget också lite extra. Önskar att dem bara kunde komma ut själva i rimlig tid så man slipper vara så orolig.

vindensbonig

  • Gäst
SV: 28 dagar men inga ällingar i syne!
« Svar #10 skrivet: 21 apr-13 kl 23:33 »
Jo, ärling har med fiskar att göra. Ankornas barn heter älling, utan r. Varför vet jag faktiskt inte.
Oki tack för svar.

Ducky

  • Inlägg: 32
SV: 28 dagar men inga ällingar i syne!
« Svar #11 skrivet: 22 apr-13 kl 10:24 »
Första Ällingen 1 dygn

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: 28 dagar men inga ällingar i syne!
« Svar #12 skrivet: 22 apr-13 kl 14:56 »
Såg inte detta förens nu. Jag har haft 37.8 grader i kläckaren men fläkten gick sönder under "ruvning" efter 4 dagar och då la jag alla ägg i en handduk som i sin tur låg i en hink med värmelampa över i några timmar då jag lagade maskinen. Då trodde jag att det skulle vara kört med alla ägg men dem fortsatte utvecklas. Men tror inte min maskin visar riktigt korrekt temp. Rasen är svensk blå anka.
Du kan ju kolla tempen i kläckaren mot en annan termometer.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: 28 dagar men inga ällingar i syne!
« Svar #13 skrivet: 22 apr-13 kl 15:12 »
Första Ällingen 1 dygn

Åååååååh! En sötboll med pigga ögon!  :o :-*
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Ducky

  • Inlägg: 32
SV: 28 dagar men inga ällingar i syne!
« Svar #14 skrivet: 22 apr-13 kl 20:59 »
Nu är dem två, tredje på väg.
Har kollat med en annan termometer och den har visat ca.36.8 så har inte vågat mixtra med tempen då äggen hade utvecklats i fin takt innan men ska höja tempen lite till nästa omgång.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser