Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Hjälp! Ankorna slåss!  (läst 4694 gånger)

bianca2010

  • Inlägg: 7
    • Södermanland
Hjälp! Ankorna slåss!
« skrivet: 05 jan-12 kl 08:57 »
Hej! jag har sedan 1 1/2 halvt år sen haft ett myskankpar. I somras bestämde vi oss för att skaffa en tjejanka till. Vi fick en älling som senare växte upp till en jättestor drake. Inte exakt vad vi hade planerat men alla tre kom överens bra tills för ett tag sen. Då skaffade vi oss 2 tjejer för att jämna ut lite. Det var nu problemen började! Drake nr2 blev tjejtokig, och tjejen han blev tokig i blev förstås hon som redan var upptagen. Resultat: Ankdrakarna slåss blodiga. Nu sover gamla Drake1 o fru Anka ihop, Drake nr 2 själv och de 2 nya tjejerna ihop. Vet inte hur gamla tjejerna är men de är livrädda för Drake nr2. Drake1 är populärare.
Är det någon som har något tips på hur vi kan lösa detta? Vill helst inte avliva nr 2.

jan98

  • Inlägg: 850
    • Närke
    • www.nasslegarden.se
SV: Hjälp! Ankorna slåss!
« Svar #1 skrivet: 05 jan-12 kl 09:00 »
Jag ser tyvärr bara 2 lösningar
1 skaffa några tjejer till så att dem kan dela upp det jämt e-mellan sig
eller slakta kilarna så att det bara är en Drake kvar !
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

David97

  • Gäst
SV: Hjälp! Ankorna slåss!
« Svar #2 skrivet: 05 jan-12 kl 09:08 »
Du ska ha kvar han som är snällast! Och som har bäst hand om honorna.. Om nr. 1 är populär hos honorna, men är elak mot nr. 1 så är det ju han som ska bort, men om honorna nobbar nr. 2 sen, så blir det ju sämre.. Men jag tror att det är rang-bråk, nr. 2 kanske kommit till könsmognad, det är snart avelssäsong, och då vill han ha några tjejer, och dom 2 nya damerna, kanske är för unga för att vilja ha en kille över sej.. Och gammel-tanten, är van vid nr. 1 och han är ju högst i rang! Men jag tror att om du tar bort nr. 1, så kommer ju nr. 2 bli modigare, och då kommer nog damerna gilla honom..

Så ta bort nr. 1 du..

Jag ser tyvärr bara 2 lösningar
1 skaffa några tjejer till så att dem kan dela upp det jämt e-mellan sig
eller slakta kilarna så att det bara är en Drake kvar !

Att skaffa mer damer gör väl ingen skillnad? Dom kommer ju föredra nr. 1 eftersom han är högst i rang, och det riskerar bråk hos damerna ist..

jan98

  • Inlägg: 850
    • Närke
    • www.nasslegarden.se
SV: Hjälp! Ankorna slåss!
« Svar #3 skrivet: 05 jan-12 kl 09:10 »
Du ska ha kvar han som är snällast! Och som har bäst hand om honorna.. Om nr. 1 är populär hos honorna, men är elak mot nr. 1 så är det ju han som ska bort, men om honorna nobbar nr. 2 sen, så blir det ju sämre.. Men jag tror att det är rang-bråk, nr. 2 kanske kommit till könsmognad, det är snart avelssäsong, och då vill han ha några tjejer, och dom 2 nya damerna, kanske är för unga för att vilja ha en kille över sej.. Och gammel-tanten, är van vid nr. 1 och han är ju högst i rang! Men jag tror att om du tar bort nr. 1, så kommer ju nr. 2 bli modigare, och då kommer nog damerna gilla honom..

Så ta bort nr. 1 du..

Att skaffa mer damer gör väl ingen skillnad? Dom kommer ju föredra nr. 1 eftersom han är högst i rang, och det riskerar bråk hos damerna ist..

Jo men ankor är inte som höns dem kan inte hålla koll på lika många damer som en höns tupp kan göra så därför kan man skaffa några damer till för då måste dem ju dela upp damerna efter som det för många damer för en Drake att hålla koll på!
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hjälp! Ankorna slåss!
« Svar #4 skrivet: 05 jan-12 kl 09:39 »
Min erfarenhet är att myskanksdrakar är mer bråkiga än andra drakar om man har flera tillsammans. Men har man tillräckligt med plats och tillräckligt med honor, så går det bra i alla fall. Minst 3-4 honor per drake. Och minst 50 kvadratmeter per anka utomhus. Annars får man ha dem i separata inhägnader.

Men sedan är ankor individer, ibland går det bra att ha flera drakar och få ankor på liten yta, ibland går det inte bra trots många honor och stor yta. Man får prova helt enkelt.

Men drakarna ska aldrig vara elaka mot honor och ällingar, är de det så ska de tas bort. Men man får inte missta uppvaktning eller normal uppfostran för elakhet. Att de slåss med andra drakar är normalt, men när de etablerat en rangordning så ska de sluta slåss.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

bianca2010

  • Inlägg: 7
    • Södermanland
SV: Hjälp! Ankorna slåss!
« Svar #5 skrivet: 05 jan-12 kl 12:29 »
Tack för era svar!  Det kan stämma att Drake2  precis blivit könsmogen och de nya honorna är för unga för ankkillar.
Jag tror jag ska testa att låta alla ankorna gå ihop några dar till (men sova i grupper) och se om de rangordnar sig naturligt.
Drake nr2 är dubbelt så stor som gammeldrake nr1 (och han har missbildade vingar som pekar rakt ut)
Kanske är det därför alla anktjejerna är rädda för honom.....och han har tydligen missat charmkursen också.

Neinor

  • Inlägg: 745
  • Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Hjälp! Ankorna slåss!
« Svar #6 skrivet: 05 jan-12 kl 12:45 »
Hej! jag har sedan 1 1/2 halvt år sen haft ett myskankpar. I somras bestämde vi oss för att skaffa en tjejanka till. Vi fick en älling som senare växte upp till en jättestor drake. Inte exakt vad vi hade planerat men alla tre kom överens bra tills för ett tag sen. Då skaffade vi oss 2 tjejer för att jämna ut lite. Det var nu problemen började! Drake nr2 blev tjejtokig, och tjejen han blev tokig i blev förstås hon som redan var upptagen. Resultat: Ankdrakarna slåss blodiga. Nu sover gamla Drake1 o fru Anka ihop, Drake nr 2 själv och de 2 nya tjejerna ihop. Vet inte hur gamla tjejerna är men de är livrädda för Drake nr2. Drake1 är populärare.
Är det någon som har något tips på hur vi kan lösa detta? Vill helst inte avliva nr 2.

Vi har en del myskankhanor (och tjejer). Alla kommer bra överens och fast det finns flera tjejer så verkar hanarna välja ut en eller två honor som de sen väljer att betäcka. Vi hade en hane (träd-arne) som en dag gav sig på en hane och han gick in för att döda. Vi valde att slakta honom. Nu på vintern lever ankorna på en "mindre" yte och de är obevakade en större del av dygnet och då kan man inte chansa på att de kanske kommer överens.
Om de fortfarande slåss och härjar kanske du ska överväga att ta bort den "elaka".
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hjälp! Ankorna slåss!
« Svar #7 skrivet: 05 jan-12 kl 20:21 »
Jag har i perioder haft flera myskdrakar och ofta är det lite stökigt när vårkänslorna börjar spira. Dom kan slåss rätt duktigt  men jag har aldrig haft någon som har blivit allvarligt skadad. Knäckta egon, ytliga skråmor och ömma  muskler brukar repa sig   ;)

Men jag har haft gott om plats till ankorna så dom har kunnat hålla sig på sin egen kant när dom har förlorat.

Det är också rätt vanligt att unghanar är lite överentusiastiska när det gäller att uppvakta damerna. Det brukar faktiskt lugna sig när dom växer till sig lite och när dom värsta vårkänslorna lägger sig.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sofie74

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
    • Nomadi
SV: Hjälp! Ankorna slåss!
« Svar #8 skrivet: 16 maj-12 kl 12:58 »
Lägger in min fråga av samma typ här i tråden, hoppas på svar! På vår gård har vi 3 myskankor - 1 hanne och 2 honor - och allt har gått bra tills igår då en främmande myskankehanne dök upp på gården (varifrån vet vi inte...) och börjar slåss med vår hanne. Nykomlingen är större o starkare än vår hanne o de tumlar runt i vattnet i dammen brevid ett tag o bråkar sen har nykomlingen fått tag i vår och håller fast honom med näbben i nacken och, här kommer det chockerande, typ våldtar honom! Stackars Herbert (vår hanne) låg kvar ett tag o var chockad sen gick han upp o badade i dammen o putsade sig o vi lotsade in honom i ankhuset en bit bort. Nykomlingen var nöjd och försökte sen följa efter för en ny omgång kanske men vi tog in våra ankor o låste och då gick han iväg bortåt. Vet inte hur detta ska avlöpa framöver...

Frågor: alltså är det vanligt att hannar våldför sig på andra hannar i revirslagsmål? eller är det en homosexuell anka som har hittat hit? Är det nån chans att de löser denna kris själva genom rangordning och så eller behöver man ingripa? Vi ska kolla runt om det finns nån annan som har myskankor i närheten o förhoppningsvis kan den arge få komma hem dit igen isåfall men om det inte är det undrar man ju om han kan stanna här och det löser sig naturligt m rangordning...?
Tacksam för råd från andra som har kunskap om ankor!

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Hjälp! Ankorna slåss!
« Svar #9 skrivet: 16 maj-12 kl 20:17 »
Ja, det är ganska vanligt att en dominant drake sätter på en annan drake som han segrat över i kamp. Det handlar inte om sexualitet utan om dominans. "Härskaren" visar att han kan göra vad han vill och den svagare får finna sig i detta.

Rent fysiskt är det inte hela världen. Dessutom brukar de reda upp rangordningen efter ett tag och då brukar det lugna ner sig på alla sätt och vis.

Men det är ju inte kul att en helt främmande myskdrake dyker upp hemma hos era ankor så det är läge att kolla upp med ägaren om de kan hålla koll på sina ankor så att de inte stör er flock.

Lycka Till!
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

845 gäster, 3 användare
norrbottn, von tratt, Freddy Rindehed

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser