Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beskära misskött äppelträd. Var börja?  (läst 10339 gånger)

Stefan555

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
Beskära misskött äppelträd. Var börja?
« skrivet: 24 jan-15 kl 15:01 »
Har två äppelträd på tomten som jag hyr och träden har som synes på bilden inte skötts på ett tag. Var börjar man? Jag har ingen erfarenhet sen tidigare.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Beskära misskött äppelträd. Var börja?
« Svar #1 skrivet: 24 jan-15 kl 17:20 »
Det är ju relativt nyligen beskuret i alla fall på ett hållbart sätt. Paraplybeskärning kallar en del de. Följ de tjockare grenarna och klipp bort allt som växer inåt och mot andra grenar så att det blir luftigt..
Om det vore mitt träd skulle jag också böjt ner några grenar som sticker rakt upp med ett tjockt rep eller band så det blir en till våning, detta på grund av att det är mycket växtmassa på trädet som skall bort och om man klippet allt på en gång så blir det vattenskott i mängder..

så lufta och beskär döda grenar och de som växer in nu på senvintern och vänta till JAS med lite större grenar.. kanske kan kladda lite i paint på din bild sedan med ett förslag.

Gallra bort mycket kart i år och nästa.. skulle gödsla och hålla fritt från vegetation under.. täckodling är ett bra alternativ bara man byter det på vintern eller krattat runt i det för att döda skadeinsekter.

Kolla noga på någon beskrivning hur du ska beskära av en gren eller liten kvist så det kan läka ihop snabbt och snyggt så det inte blir inkörsport för skit
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Beskära misskött äppelträd. Var börja?
« Svar #2 skrivet: 24 jan-15 kl 17:56 »
Ett annat tips är att inte kolla på andras träd hur dom har gjort för (i alla fall här i kring och i värmland) så beskär dom inte alls eller så är det mer åt hamlingshållet.. :)

Nya datorns inkluderade bildredigeringsprogram kunde man tagga personer, vända på bilden, dela den på sociala medier och förminska bilder...


Det var bättre förr :)
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Beskära misskött äppelträd. Var börja?
« Svar #3 skrivet: 24 jan-15 kl 19:08 »
En annan viktig detalj är att sprida ut jobbet över flera år. Tar man för mycket på en gång svarar trädet med att skicka ut mängder med vattenskott. Man kan lägga upp det som en femårsplan och ta lite varje år.

Stefan555

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: Beskära misskött äppelträd. Var börja?
« Svar #4 skrivet: 24 jan-15 kl 20:46 »
Ja nu har jag kollat runt lite och det är kanske inte så superduperavancerat som jag först trodde. Men alltid bra med råd. Det där med att dela upp det på några år.. Vad skulle ni börjat med så som trädet ser ut just nu?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Beskära misskött äppelträd. Var börja?
« Svar #5 skrivet: 24 jan-15 kl 20:57 »
JAg skulle börja med att glesa ut lite. Som poze skriver, ta bort kvistar som växer inåt och som ligger och skaver mot andra grenar. Då kommer solen bättre åt det som lämnas kvar.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Beskära misskött äppelträd. Var börja?
« Svar #6 skrivet: 25 jan-15 kl 10:32 »
Fruktträd är inte mitt bästa område. Jag har lite grundläggande idéer men är inte i praktiken någon lysande fruktodlare. Jag ser inga jättebehov av insatser men ungefär som fåret skriver skulle jag nog göra och dessutom lite till som följer.

Min filosofi (från Fukuoka) är att äppelträd ska ha en naturlig central stam upp till toppen samt grenar i spiralform kring denna eller i varje fall få utvecklas åt det hållet om de vill och kan. Trädet är på väg att skaffa sig en någorlunda rak stam upp till toppen i en svagt s-formad kurva lite t.v. om trädets mittlinje (som det ser ut i fotot) men ändå som direkt förlängning av trädets stam. Det skulle jag tacksamt ta emot. Däremot skulle jag hålla tillbaka tendenser till stambildning i trädets högra del. Några stora grenar där vill ränna iväg uppåt och bli en andra stam. Jag skulle därför kapa de höga smala uppåtriktade skotten upptill t.h.

Johannele

  • Inlägg: 63
    • Finland
SV: Beskära misskött äppelträd. Var börja?
« Svar #7 skrivet: 25 jan-15 kl 10:46 »
Ja, nog ser det tätt ut :) Överlag brukar jag tycka att man inte behöver vara så ivrig att beskära och rätta till om man får ta över ett gammalt fruktträd. Beskärning är ju trots allt inget måste. Men här tror jag nog att du skulle få betydligt större äpplen och mindre risk för sjukdomar med ett luftigare träd. Kan bara instämma med tidigare kommentarer: ta lite i taget, absolut inte allt på en gång! Om du gallrar lite här och där jämnt runt hela trädet eller gallrar rejält på en femtedel åt gången tror jag spelar mindre roll. Men sluta i tid! Det kan också vara en idé att vänta med beskärningen till sensommaren. Om man beskär på vårvintern stimulerar man nytillväxten, men om man beskär på sensommaren begränsar man den och det är ju det du vill.

 

Johannele

  • Inlägg: 63
    • Finland
SV: Beskära misskött äppelträd. Var börja?
« Svar #8 skrivet: 25 jan-15 kl 10:54 »
Om jag skulle börja beskära det här trädet nu (d.v.s. i augusti ungefär) så skulle jag korta in de tre-fyra största grenarna som växter rakt upp ovanför den gamla paraplyformen. Kanske inte ta bort dem helt men åtminstone korta ovanför en kvist som växer ut åt sidan. Sen skulle jag korta in den där längsta grenen som sticker ut till sidan. Till sist skulle jag välja några små men strategiska kvistar från varenda ett av de där mest risiga partierna, bara för att börja lufta upp det hela lite. Kanske just med fokus på skadade kvistar och såna som skaver mot varann. Kartgallring i juni låter också som ett bra alternativ ifall du vill ha större men färre äpplen redan i år. Men som sagt - det här är inget måste för trädets skull, bara något du kan föredra att göra för din egen skull :).

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Beskära misskött äppelträd. Var börja?
« Svar #9 skrivet: 25 jan-15 kl 11:30 »
När det gäller det högsta skottets öde så har jag som jag uppfattar det avvikande uppfattning mot alla eller de flesta övriga som uttalat sig. Stefan555 bör uppmärksamma detta och göra sitt eget val.

Äppelträd vill naturligt ha en rak och relativt hög stam. Det gör dem (allt annat lika) friskare och ger dem längre livslängd. Det kan förstås hävdas att äppelträd är så förädlade att de inte är särskilt naturliga, men de har kvar en vilja att växa naturligt, även om det lätt blir kaotiskt, så att beskärning behövs.

Parasollmetoden är kanske bättre än den gamla butljmetoden, men båda syftar väl till att få ut mycket frukt på relativt kort tid? Och ger relativt kortlivade träd? Typ 30 år.

Johannele

  • Inlägg: 63
    • Finland
SV: Beskära misskött äppelträd. Var börja?
« Svar #10 skrivet: 26 jan-15 kl 10:02 »
Äppelträd vill naturligt ha en rak och relativt hög stam. Det gör dem (allt annat lika) friskare och ger dem längre livslängd. Det kan förstås hävdas att äppelträd är så förädlade att de inte är särskilt naturliga, men de har kvar en vilja att växa naturligt, även om det lätt blir kaotiskt, så att beskärning behövs.

Visst stämmer det som du säger, men jag tänker mera så att har man en gång börjat beskära och på det sättet format trädet på ett onaturligt sätt kan man lika gärna fortsätta på samma linje framöver.

Viktigaste valet gör man förstås då trädet är nyplanterat: beskära under alla år framöver eller inte (bortsett från att putsa bort skadade och skavande grenar då, det kan man alltid göra)? Men i det här fallet är det ju fråga om att göra något vettigt av ett redan beskuret träd. Visst kan man lämna de översta grenarna som de är, men jag tänker att då trädet nu en gång är hårt beskuret redan från förr kan man lika gärna skära in dem och få ett lite lägre och mer lättplockat träd som resultat. Men å andra sidan skulle det kanske egentligen vara mer akut att glesa ut de där risbuskarna på medelhög höjd på just det här trädet.

Och som alltid kan man fundera på varför man gör saker och ting - beskärning gagnar nästan alltid människan mer än trädet. (Även om man motar svampsjukdomar genom att hålla trädet någorlunda luftigt. Å andra sidan kan man lätt få problem med sjukdomar i orena snitt och sårytor också...) Vill man ha stora frukter och ett lågt, lättplockat men onaturligt träd så beskär man. Är man nöjd med ett mer "vildvuxet" träd och kanske kvalitativt sämre skörd låter man trädet växa som det vill.

Den bakomliggande teorin då man beskär är ju att horisontella grenar ger mer fukt medan vertikala grenar är mer fokuserade på tillväxt. Och ett glesare och luftigare träd släpper in mer sol och ger bättre ventilation runt frukterna, med större och friskare frukter som följd.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Beskära misskött äppelträd. Var börja?
« Svar #11 skrivet: 26 jan-15 kl 12:44 »
Ja frågan är ju delvis: restaurera till naturligare form eller acceptera det som människans kortsiktiga preferens på gott och ont har skapat?

Även om naturlig form eftersträvas kan viss beskärning behövas t.o.m. på ett nyplanterat träd, eftersom trädet blivit mer eller mindre onaturligt genom förädling.

Beskärning gynnar inte alltid fruktsättning. Felaktig beskärning missgynnar fruktsättning. Som du förstås vet. Själv är jag så där halvtafflig på beskärning så jag gör kanske klokast i att låta bli vad fruktsättningen anbelangar.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Beskära misskött äppelträd. Var börja?
« Svar #12 skrivet: 26 jan-15 kl 13:08 »
Tror att det väsentliga vid beskärningen av trädet är att inte ta för mycket, ta det lugnt, börja med de grenar som korsar eller ligger på andra grenar, korta in måttligt på spröt som sticker iväg och ta bort grenar som är sköra eller angripna. Gå runt trädet många gånger och studera vart eftersom hur det blir. Använd väl rengjord såg och sekatör och läs på noga hur man lägger snitten.
Jag tycker trädet har jättefin karaktär och det har säkert blivit så för att det står som solitär.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Stefan555

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: Beskära misskött äppelträd. Var börja?
« Svar #13 skrivet: 06 feb-15 kl 10:30 »
Tack för alla svar! :)

Jag tänker att jag ska iallafall börja med att ta bort alla skadade och döda grenar. Det kan jag ju göra nu till våren. Jag tänker att jag också ska ta av dom där högsta topparna så att trädet helt enkelt inte blir för högt (för att lättare komma åt frukt). Tänker jag rätt?

Vad innebär kartbeskärning?

Men då kanske jag ska vänta till sensommaren med att beskära? Det vore kul om jag kunde få bra frukt redan nu till sommaren, men jag får kanske ha lite tålamod  ;D Sen ser ju trädet (och det andra jag har) så himla risigt och fult ut. Snitten ska man lägga tätt intill stammen, men utan att skada "valken" som är runt grenen om jag förstått rätt. Fanns en del information att hämta på nätet. Sen finns ju biblioteket och folk man kan fråga. Trädet har nog skötts med omsorg en gång i tiden, men det är ju några år sedan sist!

Johannele

  • Inlägg: 63
    • Finland
SV: Beskära misskött äppelträd. Var börja?
« Svar #14 skrivet: 08 feb-15 kl 11:52 »
Om du vill börja redan nu på vårvintern blir det säkert bra att göra som du tänkte, att ta bort dött och skadat. Sen kan du spara resten av årets beskärning till sensommaren. Det där med topparna finns det ju olika åsikter om - kanske bäst att bara bestämma själv vad du vill med träden :)

Kartbeskärning eller kartgallring betyder att man plockar bort en del kart någon gång i juni. De som lämnar kvar får mer utrymme och sol och mer kraft från trädet och kan bli större. Man brukar rekommendera att gallra så det blir fyra fingrars bredd mellan varje kart. Men känn ingen press på att kartgallra om du inte vill, det här gör man för att optimera skörden, det är inget måste för trädets skull eller så.

Stefan555

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: Beskära misskött äppelträd. Var börja?
« Svar #15 skrivet: 08 feb-15 kl 20:52 »
Ok! Då tror jag att jag fått lite kläm på det hela :D Man får alltså inte beskära för mycket. Men hur mycket är då för mycket?  8) Kan man ta 30%, 50%, 70%?

Om man tar för mycket så orkar trädet helt enkelt inte reparera alla snittytor och tar skada av beskärningen? Är det därför man ska vara försiktig?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Beskära misskött äppelträd. Var börja?
« Svar #16 skrivet: 08 feb-15 kl 21:00 »
Om man tar för mycket så orkar trädet helt enkelt inte reparera alla snittytor och tar skada av beskärningen? Är det därför man ska vara försiktig?

Ja det är nog delvis därför, men även för att kronan ska kunna försörja rotsystemet med energi (kolhydrater).

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Beskära misskött äppelträd. Var börja?
« Svar #17 skrivet: 08 feb-15 kl 21:28 »
Ok! Då tror jag att jag fått lite kläm på det hela :D Man får alltså inte beskära för mycket. Men hur mycket är då för mycket?  8) Kan man ta 30%, 50%, 70%?

Om man tar för mycket så orkar trädet helt enkelt inte reparera alla snittytor och tar skada av beskärningen? Är det därför man ska vara försiktig?
Högst en fjärdedel av kronan per år, helst mindre. Som Anders S säger så klarar inte trädet upprätthålla balansen mellan krona och rotsystem annars. Resultatet av att man tar för mycket är att trädet skjuter vattenskott i panik och kan tvingas abortera delar av sitt rotsystem. Om trädet skall klara av att övervalla snittytorna beror snarare på hur grova grenar man kapar och när på året man gör det.

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Beskära misskött äppelträd. Var börja?
« Svar #18 skrivet: 08 feb-15 kl 23:40 »
Man ska inte låta ett fruktträd bli högre än att man kan plocka all frukt utan att använda stege. Troligtvis blir det mindre frukt på ett litet träd men ändå mer frukt än man hinner äta
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

välås

  • Inlägg: 2
    • Ångermanland
SV: Beskära misskött äppelträd. Var börja?
« Svar #19 skrivet: 09 feb-15 kl 05:54 »
Vi lät beskära vårat gamla äppelträd ganska hårt i februari i fjol. Trädet har nu väldigt mycket vattenskott. Vad gör jag med dem ? Klipper jag bort alla vid roten? När ?

Lena


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 2 användare
Jenny Donai Manitski, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser