Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mask i ärter  (läst 3174 gånger)

gudu

  • Inlägg: 37
    • Bohuslän
Mask i ärter
« skrivet: 27 aug-14 kl 22:36 »
Jag har odlat en del gråärter, blåärter och vad de heter. Det har gått hyfsat förutom att det har gått mycket mask i dem. Nu är frågan vad göra? Låtsas som att det inte är några maskar i och laga mat som vanligt (proteintillskott) eller skall de maskätna ärtorna rensas bort? Vilket kanske blir en femtedel.

Hur undviker jag mask i dem nästa år tro?
Tanken är snabbare än handen.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Mask i ärter
« Svar #1 skrivet: 29 aug-14 kl 13:12 »
Det är säkert inte farligt att äta ärter som larverna kalasat på, men kanske lite oaptitligt om man ser marodörerna. Det är ärtvecklarens larver som du hittar i baljorna. Det bästa sättet att undgå angrepp är att så tidigt och använda sorter som utvecklas snabbt.

gudu

  • Inlägg: 37
    • Bohuslän
SV: Mask i ärter
« Svar #2 skrivet: 29 aug-14 kl 15:07 »
Då kan man kalla den ärtäcklaren.   :)

De här gamla sorterna är väl tyvärr inte de snabbaste.
Tanken är snabbare än handen.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Mask i ärter
« Svar #3 skrivet: 19 okt-14 kl 23:31 »
Det är olika år hur mycket mask det blir. Förra året hade jag nästan ingen mask alls, men i år var det en del. Jag odlar också gråärter men har inte märkt att det är mer mask i dom än i vanliga spritärtor. Duvorna fick dom maskangripna och åt med god aptit  ;D

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Mask i ärter
« Svar #4 skrivet: 20 okt-14 kl 21:33 »
de angripna äter man. finärtorna är ju till utsäde :)
så resonerar jag.. samma med bondbönorna och bönsmygar som kryper omkring i... .
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

 

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Mask i ärter
« Svar #5 skrivet: 22 okt-14 kl 00:23 »
de angripna äter man. finärtorna är ju till utsäde :)
så resonerar jag.. samma med bondbönorna och bönsmygar som kryper omkring i... .

Vad är bönsmygar?  :o :o :o :-X


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser