Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrera lillkillen - hur tidigt?  (läst 1747 gånger)

cocosbusen

  • Inlägg: 147
    • Bohuslän
Kastrera lillkillen - hur tidigt?
« skrivet: 10 apr-14 kl 12:42 »
Hur gammal/ung bör lillbocken bli innan han kastreras?

annajohannas

  • Gäst
SV: Kastrera lillkillen - hur tidigt?
« Svar #1 skrivet: 10 apr-14 kl 13:17 »
Den skall vara från tre månader. Under tre månader har de svårt att klara bedövningsmedlet.

cocosbusen

  • Inlägg: 147
    • Bohuslän
SV: Kastrera lillkillen - hur tidigt?
« Svar #2 skrivet: 10 apr-14 kl 19:52 »
Ok - tack! :)

ponnytanten

  • Inlägg: 6
    • Finland
SV: Kastrera lillkillen - hur tidigt?
« Svar #3 skrivet: 23 apr-14 kl 08:08 »
Våra pojkar var 8 och 12 dagar gamla och det gick jättefint. Men veterinären måste vara noga med mängden lugnande - det är helt absurt små mängder som det ska vara. Vår vet spädde ut medlet och använde verkligen lite. Skönt att inte behöva fundera på könsmogna småbockar...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kastrera lillkillen - hur tidigt?
« Svar #4 skrivet: 23 apr-14 kl 09:42 »
Om det är Rompun som avses med "lugnande", så är getter mycket känsligare än kor, räknat per kilo kroppsvikt, och dvärggetter är ÄNNU känsligare.  Men numera har nog veterinärerna koll på detta.

  En gång gav en veterinär Rompun till en liten killing som behövde opereras.  Han lät studenterna dra upp Rompun i en spruta, och spruta in det i flaskan igen.  Sade:  "Nu har du Rompun i kanylen.  Fyll nu sprutan med saltlösning."  Sen fick killingen, och somnade hur fint som helst.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kastrera lillkillen - hur tidigt?
« Svar #5 skrivet: 23 apr-14 kl 10:11 »
Det är en fördel att låta bocken växa till sig innan kastrering, så urinvägarna hinner utvecklas. Då är risken att urinsten fastnar i urinvägarna mindre, detta är nånting en önskar att bockar ska slippa! (Källa: vet. Hammarbergs gethälsokompendium.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kastrera lillkillen - hur tidigt?
« Svar #6 skrivet: 24 apr-14 kl 00:25 »
Kloka ord från Skräptanten.  Lyssna på henne!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ponnytanten

  • Inlägg: 6
    • Finland
SV: Kastrera lillkillen - hur tidigt?
« Svar #7 skrivet: 24 apr-14 kl 07:41 »
Hur tidigt man kastrerar killingarna beror ju också på vad de har för framtid och hur tidigt man vill avvänja dem... Våra killar ska i grytan så då var det vettigt att kastrera tidigt och låta dem gå med mammorna men om man vill ha kastrerade bockar som sällskapsgetter kan det vara bättre att låta urinvägarna växa till sej. Risken för urinvägsstenar är dock individuellt och beror mycket på utfodringen och på drickande.

 

annajohannas

  • Gäst
SV: Kastrera lillkillen - hur tidigt?
« Svar #8 skrivet: 24 apr-14 kl 13:31 »
Här där jag bor, kommer inte vet ut förrän de är tre månader, då är det ju lite större, samt på gränsen till könsmognad.

exilbonde

  • Inlägg: 65
  • All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
SV: Kastrera lillkillen - hur tidigt?
« Svar #9 skrivet: 27 apr-14 kl 17:25 »
Jag skulle vänta så länga som möjligt, därför att ett kastrerat djur har sämre tillväxt än ett icke kastrerat.
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kastrera lillkillen - hur tidigt?
« Svar #10 skrivet: 28 apr-14 kl 00:00 »
Våra killar ska i grytan
Så var det hos mig också.  Och när jag gjorde slag i saken och stoppade dem i nämnda lokal ungefär vid midsommaar, då blev det mycket lugnare i flocken framåt brunsttid.  Det blir förstås mindre kött, men jag tog mest hänsyn till djurens välbefinnande.  Rent ekonomiskt kostar ju en kastrering väl så mycket (troligen mer) än vad det extra köttet är värt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

807 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bortan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser