Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna som ev ruvar, vad göra?  (läst 740 gånger)

HP

  • Inlägg: 193
    • Ångermanland
Höna som ev ruvar, vad göra?
« skrivet: 09 mar-17 kl 19:38 »
Vi har haft höns i några år, lohmanhybrider. Just dessa har vi haft sen i somras.
Nu är det tredje dagen jag jag inte kunnat hämta ägg då det alltid ligger en höna där.
Brukar hända att vi 'springer ihop' nu o då o då återkommer jag senare, men aldrig tre dar. Ser även ut som att hon 'brer ur' sej mer än de brukar.
De andra hönorna verkar ändå värpa i samma rede då det bara blir enstaka ägg i de andra rederna- hon ligger så klart i allas favoritrede.
Vad ska jag göra? Ta ut äggen o lysa/kolla/märka på nåt sätt eller bara låta henne vara?
Finns risken att hon inte kommer tillbaka till äggen om jag 'bråkar'?
Sen då? Nåt annat?
Eller bara vara utan ägg i 21 dar o se vad som händer....  :P
Iom att det är värphybrider hade jag aldrig en tanke på att de skullebörja ruva, men det är väldigt välkommet! OM hon fortsätter, ska jag isolera henne och kycklingarna på nåt sätt eller?
Total novis på detta, känner mej jättekorkad!
Alla tips välkomna!
If You Run You'll Just Die Tired

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Höna som ev ruvar, vad göra?
« Svar #1 skrivet: 09 mar-17 kl 20:31 »
Efter 5 dygn:  ta ut äggen , några åt gången och lys dem . Märk dem om de är befruktade och lägg tillbaka dem under hönan. Ruvar hon ordentligt låter hon sig inte avskräckas av detta, även om hon säkert blir arg. Sedan  kan man välja att antingen spärra av den ruvande hönan så de andra inte kommer åt att värpa hos henne. Eller också får man kolla varje dag om där lagts nya ägg och ta bort dem,  samt även kolla att hon inte går och lägger sig i fel rede när hon varit ute och rastat. Det går inte att det bara fylls på med ägg hela tiden, då blir det fler än hon kan täcka. och hela ruvningen spolierad. Sedan när det blir kläckning får man nog ha lite koll. Att värphybrider ruvar är ju ovanligt, och det är inte säkert att de  är goda mödrar även om de ruvar. Det KAN hända att de slänger ut eller hackar ihjäl kycklingarna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, larbri, per.martinsson, malbo, LimJans, Jon.b, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser