Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka butiksägg?  (läst 119193 gånger)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #300 skrivet: 22 jan-13 kl 06:49 »
Äggulan är som kycklingens moderkaka, och det är en kyckling som kan bildas i anslutning till varje äggula. Så även om bara en kyckling utvecklades i ett ägg med två gulor, så skulle den kycklingen inte kunna ta näring från den extra gulan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gunilla E

  • Inlägg: 3
    • Närke
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #301 skrivet: 16 feb-13 kl 15:38 »
Den kortaste tid det tar för ett ägg att bildas är 23 timmar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #302 skrivet: 17 feb-13 kl 13:47 »
Den kortaste tid det tar för ett ägg att bildas är 23 timmar.
??? ??? Var har du fått den uppgiften från? Och gäller det bara för höns? Bara för värphybrider?

Jag vet helt säkert att jag haft både vaktlar, ankor och gäss som värpt ett ägg på morgonen, och ett på kvällen, samma dag. Och som på en vecka kommit upp i 8-9 ägg. Detta utan något mixter med dygnslängd eller något konstigt foder. Jag är rätt säker på att det har hänt att någon av mina hönor värpt 8 ägg på en vecka också, på sommaren och av unga höns.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

matador

  • Inlägg: 5
    • Bohuslän
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #303 skrivet: 01 mar-17 kl 19:46 »
Hej detta tycker jag var tämligen intressant!
Jag köpte för att testa:
17st Torggummans ekologiska krav ägg storlek M 0 st var befruktade
17st Coop ekologiska krav storlek M 1st hade en fin spindel
17st  Garant ekologiska krav Storlek L 15st hade en fin spindel

Detta var 6 dagar efter att jag lagt äggen i kläckmaskinen.
Kan dom andra äggen bilda spindel längre fram tro?
« Senast ändrad: 01 mar-17 kl 19:54 av matador »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser