Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna ruvar utan ägg?  (läst 10400 gånger)

arivle

  • Inlägg: 67
    • Halland
Höna ruvar utan ägg?
« skrivet: 12 jul-11 kl 17:36 »
 Hej :)
Jag har en höna som beter sig lite konstigt.. Hon ligger i redet hela tiden utan att värpa och utan några ägg under sig (har gjort det i sanrt ett dygn nu) när jag tog ut henne var hon normal, åt å rörde sig normalt. Vad kan detta vara? Har läst nånstans om att de kan inte få ut äggen elr nåt sånt men har ingen aning..
TAcksam för svar :)
 
--Liten shih-tzu korsing, blandrashöns, orpington, blomme och svenska lantrasgetter--

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Höna ruvar utan ägg?
« Svar #1 skrivet: 13 jul-11 kl 21:50 »
En höna med värpnöd (ägg som fastnat) är ofta väldigt hängig och beter sig inte normalt när man tar ut dem ur redet så värpnöd är det nog inte.

Däremot kan det vara så att hönan funderar på att ruva. Precis i inledningsskedet kan dom bete sig normalt när man lyfter dem ur redet. När dom väl lagt sig ordentligt så brukar dom knorra och väsa om man lyfter ut dem och dom brukar ha en lite skojigt uppburrad gång när dom skenar ut för att äta och skita. Ruvhönor brukar dessutom få en väldigt platt kroppsform i redet  ;) Och ägg behöver inte alla hönor för att ruva, vissa ruvar glatt luft månad in och månad ut om dom inte får kycklingar :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Husetikurvan

  • Inlägg: 18
  • Bor i hus på landet.
    • Västerbotten
    • Made in Myckle
SV: Höna ruvar utan ägg?
« Svar #2 skrivet: 16 jul-11 kl 00:29 »
Jag har också en sådan höna. Den ligger ovanpå redet och knorrar när jag rör i den. När jag lyfte på den finns det inga ägg där (och hönan blir väldigt förnärmad) men hon flaxar tillbaka dit och läggar sig igen med en gång. Jag har inte haft hönor så länge och har ingen aning vad jag ska göra åt den. Den har legat där i flera dagar.

Ingelavw

  • Inlägg: 475
  • hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: Höna ruvar utan ägg?
« Svar #3 skrivet: 16 jul-11 kl 00:43 »
Ge dom några ägg så dom har lite att ruva?
Vi har en som har varit så där till och från men nu har hon äntligen fått bli en höns mamma till 4 adopterade kycklingar från äggkläckaren.. vi vågade inte riskera att hennes egna ägg va obefruktade eller att det skulle vara något tok med kycklingarna hon skulle få...
Hon har ruvat och ruvat till och från ända sen i april,hon fick två kycklingar som dog... så nu ville vi verkligen att hon skulle få några att ta hand om.
Vi tjyvade hennes ägg och gav henne kycklingarna... hon adopterade dom snabbt och lyckligt och tar så fint hand om dom små!
Hennes ägg la vi in i ägg kläckaren.. och 2 av fyra kläcktes inne så dom bor inne nu med några andra nykläckta från ägg kläckaren.
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

murrelina-01

  • Inlägg: 92
    • Västergötland
SV: Höna ruvar utan ägg?
« Svar #4 skrivet: 02 aug-11 kl 22:29 »
Hej :)
Jag har en höna som beter sig lite konstigt.. Hon ligger i redet hela tiden utan att värpa och utan några ägg under sig (har gjort det i sanrt ett dygn nu) när jag tog ut henne var hon normal, åt å rörde sig normalt. Vad kan detta vara? Har läst nånstans om att de kan inte få ut äggen elr nåt sånt men har ingen aning..
TAcksam för svar :)

Hej
Min höna har nu ruvat i 2 månader utan ägg ( en del höna är lite mer ruvvillig än andra ) det är bara och lufta ut henne om och om igen tidigare var jag tvungen och spikar igen lådan och då var det slut med ruvning och hon började  lägger ägg igen. Jag tror inte att hon har problem att får ut ägget då mår hon rätt dålig och kan inte ligger still som jag har läst.

Lycka till
Patrizia





Dvärg Maran ( svart koppar ),Silkes ( Vildfärgad ) Dvärg Kochin, gammal Svensk Dvärg, stora Brahma , Mille Fleur ( Isabell Porslin ),Araucana ( med skägg utan svans ) dvärg Faverolle ( Laxfärgad ) 6 amerikansk gul Gås en underbar Man och Son 1 snäll Katt en tokig hund och massa med fina Höns !

Piafr

  • Inlägg: 1
    • Bohuslän
SV: Höna ruvar utan ägg?
« Svar #5 skrivet: 21 jun-16 kl 09:03 »
Hej!
Har tre hönor varav två har lagt sig i den tredjes sov-värplåda. Nu ligger det två "surhönor" där och den tredje står på kanten och sover på natten. Ingen värper! Jag lyfter ut dem och par gånger per dag, men de är snabbt tillbaka. Råd önskas, hur ska jag göra? Vill ju ha ägg!

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Höna ruvar utan ägg?
« Svar #6 skrivet: 21 jun-16 kl 11:07 »
Inte vad du vill höra antar jag,  men ... byt ras.  Eller också gör anordningar som gör att du på ett någorlunda enkelt sätt kan avbryta ruvandet. Det som behövs är i princip ett alternativt utrymme där de ruviga kan stängas in några dagar upp till en vecka. Men det är ingen ide att flytta dem tidigt i ruvandet, då lägger de sig bara direkt i det nya utrymmet. De bör ha legat i minst en vecka, kanske två.
Skrivet av en som levt med ruvtokiga hönor i mer än 20 år.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gilbert

  • Gäst
SV: Höna ruvar utan ägg?
« Svar #7 skrivet: 21 jun-16 kl 11:16 »
Vill man ha bättre höns tar man bort de "beteendestörda" och ersätter med nya kreativa förmågor.

Det är ständig cirkulation om man har många höns, vem står på tur till middag. Man äter ju inte bästa hönan.

edahlqvist

  • Inlägg: 26
    • Bohuslän
SV: Höna ruvar utan ägg?
« Svar #8 skrivet: 11 sep-16 kl 01:08 »
Det ni har drabbats av är typiska surhönor. :) Ligger i redet och fluffar upp sig ordentligt, varesig det är med eller utan ägg. Du kan antingen ge hönan några ägg att ruva på(så får du kycklingar på köpet) eller så kan du lyfta ur henne ur redet. Om hon är envis kan du stänga av redet och hålla henne ute. Man ska även kunna doppa surahönor i vatten(bara på magen) och detta ska på något sätt funka.  ::)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 4 användare (1 dolda)
ninanna, Mathias., LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser