Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allsidig hönsras  (läst 2936 gånger)

Kivi

  • Inlägg: 58
    • Hälsingland
Allsidig hönsras
« skrivet: 24 maj-10 kl 14:11 »
Hej!
Har strax avklarat införskaffandet av en gård och börjar då så klart fundera vidare över införskaffandet av djur, och jag har ingen som helst kunskap när det gäller höns.
Därför tänkte jag fråga om någon kan tipsa mig om en hönsras som uppfyller mina önskemål.
Det viktigaste egenskaperna borde vara värpförmågan, ruvförmågan och hur mycket kött dom ger. Sen vore det ju härligt om de är snälla och goa också. Nåt mer jag borde tänka på? Finns det några trevliga allsidiga raser? För- och nackdelar?

Tackar på förhand!
Men djur är faktiskt ena jävla klantar
som jämt och samt gör bort sig överallt
Och inte har dom vett att bära vantar när det om vintern blåser kallt

Bettyboop

  • Inlägg: 514
    • Småland
    • Andersson's Lantgård
SV: Allsidig hönsras
« Svar #1 skrivet: 24 maj-10 kl 15:59 »
Jag har precis fått hem min första flock höns.
Jag köpte Lohman bruna.
Det är en värpsort.

Värper stora fina ägg. Ofta med  gulor

Nu är mina 20 veckor och värper ca 7-8 ägg om dagen på 9 höns.
De är dessutom mycket trevliga och barnen håller på med dom hela dagarn.
Tama och snälla och lugna är dom tycker jag.
Jag älskar mina höns.

De är dessvärre inte så bra ruvare. Men endel har lyckats.
Jag hoppas på att jag kan få fram ruvlusten hos mina så jag har redägg i varje rede.
Jag håller tummarn.
Köttet vet jag inte något om.
Jag ger mina bara ekologisk mat.
Ej värpfoder.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Allsidig hönsras
« Svar #2 skrivet: 24 maj-10 kl 16:11 »
Värpras och köttras är lite svårt att förena, en kombination kan man ha för eget hushållsbruk, men få går nog runt på att ha en kombination i kommersiell hållning.

Jag skulle ta en tung ras för kött, de värper ändå inte så illa, men för äggproduktion i lite större skala, får man nog ta en värpras, dvs en lätt ras. Och en köttras för detta ändamål.

Det finns ett oförenligt samband mellan värpförmåga och förmåga att ha något att bita i.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kivi

  • Inlägg: 58
    • Hälsingland
SV: Allsidig hönsras
« Svar #3 skrivet: 24 maj-10 kl 16:53 »
Okej. Det var ju lite tråkigt att höra. Men då kan man ju i så fall tänka sig att man har två sorter som du säger. En värpsort och en köttsort. Frågan blir då: Finns det någon köttras som också har god ruvningsförmåga?
Och när det gäller värpsort, är det Lohman man ska ha då?
Jag vill ha höns för hushållsbehov till en början men skulle också gärna kunna få in någon slant på att sälja ägg.

Tack för svaren!
Men djur är faktiskt ena jävla klantar
som jämt och samt gör bort sig överallt
Och inte har dom vett att bära vantar när det om vintern blåser kallt

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Allsidig hönsras
« Svar #4 skrivet: 24 maj-10 kl 17:10 »
Vet inte hur stort du ska ha det, men anläggningar och annat för ca 200 höns går bra att ha en kombination med en köttras, med egen kläckning, och försäljning av ungtupp, inte kyckling, samt ägg direkt till konsument.
Detta är då en bisyssla, och kunder som uppskattar mervärdet krävs.

Att leva på ägg eller kyckling, med anspråk på bra lön, är inte så lätt.

Smått fungerar, som biinkomst, eller att man lever på lite, mellan fungerar sämst, sedan kommer stort, kapitalintensivt och inte lika roligt som att ha småskaligt, men kan ge en utkomst.
Jag har idag endast för husbehov, men har tidigare haft så jag försörjde mig, men på mycket små inkomster.

Jag sålde t.ex.  silkeshöns till mat, då de som är villiga att betala fanns, det var folk med asiatiska matvanor, och de ansåg t.ex. att en havande kvinna måste ha sådant kött.
Man betalade drygt 100:- för en slaktad silkes, med huvud och ben kvar.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Allsidig hönsras
« Svar #5 skrivet: 24 maj-10 kl 17:25 »
Hej!

Jag vet inte riktigt i vilket syfte Kivi ska ha sina höns..... om det är för att få en inkomst på dem eller om det bara är för att få lite egna ägg och en egen kycklingstek någon gång emellan varven....

Om Kivi bara har för avsikt att produsera för sig själv, så tycker jag nog att det finns ett par bra raser som värper tillräckligt och har finfint kött..... ruvar brukar de oxå göra i olika omfattning.... Faverolle är en sådan ras( jag är doch osäker på hurpass gjärna de ligger på ägg).... Brahma, Orpington och Kochin är några andra.....

För att få ägg året runt bör man dock spara några kycklingar varje år ..... Lycka till :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
H
« Svar #6 skrivet: 24 maj-10 kl 18:46 »
Varför är det ingen som tipsat om flera kombinationsraser? Såsom maran, plymouth rock, sussex mfl. De är ju avlade till att både kött och ägg och en del sorter ruvar också.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Allsidig hönsras
« Svar #7 skrivet: 24 maj-10 kl 19:02 »
Linkoso, du tog ordet ur munnen på mig. En gång i tiden avlades dessa raser fram för att vara nyttiga på bondgårdarna i alla avseenden. Detta skedde i många länder, alla ville ha sina egna kombinationshöns. Så det finns många att välja på, som är någorlunda lika i fråga om produktion och temperament. Ruvlusten kan variera, även inom raserna, men det är helt möjligt att få lugna, trevliga och ruv-villiga höns som  både värper bra och  växer snabbt och får kött på benen. Inte så extremt produktiva som dagens industrihöns, där det ju inte finns minsta likhet mellan värphöns och kötthöns. Men en gång var detta produktionsraser som skulle vara ekonomiska. Det är en välgärning att bevara dessa raser, anser jag.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Kivi

  • Inlägg: 58
    • Hälsingland
SV: Allsidig hönsras
« Svar #8 skrivet: 24 maj-10 kl 23:02 »
Jennyt beskriver i sin frågeställning ganska bra vad jag har tänkt med mina höns. Jag vill ha höns som framför allt ger MIG ägg och lite kött ibland. Jag tänker inte att ha 200 stycken, snarare 20.
Jennyt, Linkoso och Sonja. Det låter ju jättebra. Faverolle, Brahma, Orpington, Kochin, Maran, Plymouth rock och Sussex. Vilka av dessa ruvar bäst då, skulle ni säga?
Men djur är faktiskt ena jävla klantar
som jämt och samt gör bort sig överallt
Och inte har dom vett att bära vantar när det om vintern blåser kallt

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Allsidig hönsras
« Svar #9 skrivet: 24 maj-10 kl 23:28 »
Jag gillar Hedemorahöns. Det är en lantras som värper ca 150 ägg/ året per höna. Inte så mycket, men å andra sidan behöver du inte köpa värpfoder och ekologiskt värpfoder är jättedyrt! Dom är lättbyggda, ger inte speciellt mycket kött men mer än silkeshöns tror jag.
Dom har tät, väldigt dunig fjäderdräkt så dom behöver inte ha så varmt om vintern som vissa andra för att må bra. En del ruvar, kanske 1/3 av dom. Vet inte riksgenomsnittet! Dom är vaksamma och passar sig för allt som kan vara farlig och tuppen offrar livet om det gäller. Tuppen är snäll mot mig så länge jag bara gör det vanliga, men till ex en gång då jag skulle spika lite så blev han arg och hackade mig på benen! Pang-pang, det lät ju farligt i hans öron...
Därför passar dom inte i alla barnfamiljer. Någon kan ju råka göra något oväntat som tuppen inte tål, eller tycka att det är jättespännande att reta honom...

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Allsidig hönsras
« Svar #10 skrivet: 24 maj-10 kl 23:40 »
Jennyt beskriver i sin frågeställning ganska bra vad jag har tänkt med mina höns. Jag vill ha höns som framför allt ger MIG ägg och lite kött ibland. Jag tänker inte att ha 200 stycken, snarare 20.
Jennyt, Linkoso och Sonja. Det låter ju jättebra. Faverolle, Brahma, Orpington, Kochin, Maran, Plymouth rock och Sussex. Vilka av dessa ruvar bäst då, skulle ni säga?
orpingtonen ruvar bäst efter det kommer sussex... jag hade satsat på maran,sussex eller plymouth rock...
brahman hade jag inte valt om jag var ute efter ägg o kött...relativt små ägg..långsam tillväxt...
ps. australorp finns oxå...
Fjäderfän och kaniner

susidus

  • Inlägg: 316
  • såenserutdå...
    • Småland
SV: Allsidig hönsras
« Svar #11 skrivet: 25 maj-10 kl 00:01 »
Danska hellevadhönan har jag hört är en sopp höna  alltså bra till både ägg och kött ....
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Allsidig hönsras
« Svar #12 skrivet: 25 maj-10 kl 10:16 »
Av de raser som nämnts har jag haft..... Brahma, Kochin, Orpington, Australorps, Maran..... många har det blivit genom åren ::) ....... jag tycker nog att den säkraste ruvaren av dessa är Kochin....

Brahma lägger sig lika mycket som Kochin.... men hon är stor och jag upplever att hon klampar sönder en hel del ägg..... min Orpington var oxå en suverän liggare.... men hon var inte så bra på att försvara sina små...... av mina två Maraner, så lade sig en av dem.... en enda gång..... då gjorde hon det iofs. bra ;) ...... och till sist Australorpen..... hon lade sig aldrig.....

Detta är alltså mina helt egna iaktagelser ..... och jag vill inte att mitt inlägg uppfattas som någon typ av regel...... mycket handlar om vilka individer man får tag på..... så när du köper kycklingar..... fråga uppfödaren om deras föräldrar ruvar bra! :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Kivi

  • Inlägg: 58
    • Hälsingland
SV: Allsidig hönsras
« Svar #13 skrivet: 25 maj-10 kl 17:25 »
Tack än en gång för alla svar!
Tror jag har lite bättre översikt nu. Ska läsa lite om de olika nämnda raserna och försöka komma fram till något vettigt.
Återigen, tack för hjälpen!
Men djur är faktiskt ena jävla klantar
som jämt och samt gör bort sig överallt
Och inte har dom vett att bära vantar när det om vintern blåser kallt


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser