Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Hellevadhönan?  (läst 1191 gånger)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Hellevadhönan?
« skrivet: 29 apr-10 kl 16:50 »
Någon som kan berätta lite om den rasen eller finns det nåågon hemsida där det står om dem?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Toftgaarden

  • Inlägg: 29
    • Övriga världen
    • Toftgaardens Racehøns
SV: Hellevadhönan?
« Svar #1 skrivet: 29 apr-10 kl 17:34 »
Jeg har selv Hellevadhøns, sorte og hvide. En stensikker æglægger som altid er pæn i fjerdragten.

http://www.hellevadhoenen.dk/

VH Gunni.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Hellevadhönan?
« Svar #2 skrivet: 29 apr-10 kl 20:28 »
Vill inte vara en ras- (:), men "hellevadshönan" anses nog inte vara en riktig ras, utan mer en slags korsning/"hybrid". Men det kanske du redan visste Varggrav!  :)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

susidus

  • Inlägg: 316
  • såenserutdå...
    • Småland
SV: Hellevadhönan?
« Svar #3 skrivet: 29 apr-10 kl 20:58 »
Har oxå Hellevadhöns svarta.. gå in på Rugeriet Hellevadhöns och sök , där står det att den äär en korsning mellan New Hampshire och Vit Italialienare av skalborg linjen...
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Hellevadhönan?
« Svar #4 skrivet: 30 apr-10 kl 09:16 »
Vill inte vara en ras- (:), men "hellevadshönan" anses nog inte vara en riktig ras, utan mer en slags korsning/"hybrid". Men det kanske du redan visste Varggrav!  :)
Nja, jag misstänkte det.. hittade en annons på blocket om en som hade "rasen" :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

chickadee

  • Gäst
SV: Hellevadhönan?
« Svar #5 skrivet: 30 apr-10 kl 11:39 »
Det är ganska intressant hur begreppet "ras" eller "rasren" hanteras inom hönsvärlden. Tycker iaf jag som jämför med andra djurslag där det finns stamböcker.

Många erkända hönsraser har ju uppkommit genom korsning av andra raser. Om hellevadshönan från början var en korsning så bör hon väl ändå kunna räknas som "ras"?

susidus

  • Inlägg: 316
  • såenserutdå...
    • Småland
SV: Hellevadhönan?
« Svar #6 skrivet: 30 apr-10 kl 12:27 »
Ja vad det än e som värper i hönshuset av hellevadarna  så är dom trevliga och lägger fint med ägg,
och som tigigare inlägg så en ras e det väl även om det är en korsning från början ;)
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Hellevadhönan?
« Svar #7 skrivet: 30 apr-10 kl 15:45 »
Rasren i hönsvärlden handlar väl om huruvida rasen finns upptagen i en standard och inget annat. Sen finns det ju oförädlade lantraser, men det är ju en annan femma. Inte kan jag korsa dvärgkochin och silkeshöns och kalla det för min egna ras hursomhelst. Är det inte likadant inom övrig djuravel? Hellevadshönan är alldeles säkert en jättebra höna, framavlad för ett visst ändamål!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 7 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, Trolle_85, xaelanar, Palle500, polyamorista, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser