Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  .  (läst 1183 gånger)

murtorpet

  • Gäst
.
« skrivet: 24 apr-09 kl 11:09 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 14:10 av murtorpet »

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Raser som gärna ruvar?
« Svar #1 skrivet: 24 apr-09 kl 11:14 »
Många Dvärg kochin tycker om att ruva och är duktiga mammor.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

rina

  • Gäst
SV: Raser som gärna ruvar?
« Svar #2 skrivet: 24 apr-09 kl 11:44 »
Stora Cochin är som kläckmaskiner men man får se upp när dom kläcker att dom inte mosar nåt ägg så det är lite passning då, dom är ju så tunga dessa damer men så härliga. Man kan lyfta på en sån höna när det är klart och det myllrar ut kycklingar. :) Sen tar dom det så lugnt och tar dan som den kommer inga hysteriska mammor.

Krågedal

  • Inlägg: 639
    • Östergötland
SV: Raser som gärna ruvar?
« Svar #3 skrivet: 24 apr-09 kl 14:19 »
Hejsan! De flesta "lantraser" vill ruva!!! Själv har jag (som du vet?) Kindahöns 4 st nu har jag sen 4veckor en kyckling, så har jag en " ung" höna som ruvar nu, bara några dagar kvar!! Lycka till!!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Raser som gärna ruvar?
« Svar #4 skrivet: 24 apr-09 kl 15:45 »
Jag vet att inte alla håller med, Men jag måste säga att stor sussex vit gärna blir ruvgalna.... har samma problem varje år, har flertal som ruvar, en galning ruva ut 3 kullar kycklingar på raken, jag tog bort dem och lade nya.......
Sen ett säkert kort är alltid att välja cochin, de är små och gulliga och totalt knasiga i att ruva.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Raser som gärna ruvar?
« Svar #5 skrivet: 24 apr-09 kl 16:07 »
Dvärg Wyandotte ruvar också gärna och bra.

Hönan

  • Inlägg: 88
SV: Raser som gärna ruvar?
« Svar #6 skrivet: 25 apr-09 kl 21:56 »
Hej! :)
Orpington är en ras som oxå är väldigt ruvvilliga!  :D
hönstokig! Har blandrashöns på gården.

murtorpet

  • Gäst
SV: Raser som gärna ruvar?
« Svar #7 skrivet: 27 apr-09 kl 16:01 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 14:10 av murtorpet »

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Raser som gärna ruvar?
« Svar #8 skrivet: 27 apr-09 kl 17:25 »
Mina stora Rhode Island Red ruvar också gärna. Just nu ligger en unghöna född i höstas platt som värsta dvärg kochinen  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 2 användare
RindertD, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser