Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När på dygnet gal era tuppar?  (läst 19615 gånger)

Inga-Karin

  • Inlägg: 648
  • Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: När på dygnet gal era tuppar?
« Svar #60 skrivet: 18 aug-08 kl 14:57 »
Dra oss inte alla över en kam! Tack // I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

finkmormor

  • Inlägg: 122
SV: När på dygnet gal era tuppar?
« Svar #61 skrivet: 18 aug-08 kl 15:23 »
 Hej jag har fem tuppar som gal  varje morron och jag har grannar 50m från min hönsgård dom tycker att det hör landet till att höra tuppar på morronen när mina grannar jobbade så  använde dom mina tuppar som väckar klocka.

JennyN

  • Inlägg: 874
    • Jennys frön & sånt
SV: När på dygnet gal era tuppar?
« Svar #62 skrivet: 19 aug-08 kl 09:57 »
Jag tror det är definitionen av "morgon" som haltar här...  ;)

Jag har nyss varit i Italien på semester på landsbygden.
Hundar skällde 23.00 och 02.00, kyrkklockan ringde 03.00 och tuppfan gal 04.00.
Det tycker jag inte är ok, inte nåt av de störande momenten - inte VARJE natt.
Men då kanske jag inte skulle hyrta hus på landet heller?

Jag tycker också att det är jobbigt när en granne tre hus bort (här i Sverige där jag bor)har "kräftskiva/grillfest/osv" utomhus VARJE fredag/lördag och ibland även ett par kvällar mitt i veckan 19-01.00 maj-september varje år. Det stör både barnen och oss rejält när vi ska sova. Men inte fan går jag och sabbar för dem och kräver inskränkningar i deras liv genom att kräva att de festar inomhus.

Å andra sidan finns det ju sådana som jobbar natt, som behöver sova på dagen. Då barnen är ute och leker och hojtar, då byggarbetarna kör diselmaskiner under sovrumsfönstret, och tuppna gal...

En svår balansgång  :-\

Vet man med sig att man är lättstörd på natten, som jag - kanske man ska satsa på öronproppar, tilläggisolering mm för att vara säker på att absolut inte bli störd av något. Så får partnern ta hand om de nattgråtande barnen  ;)

Har man en galande tupp eller skällande hundar eller annat störande, kanske man kan hålla dem inomhus på natten/tiiiidig morgon. För att vara sjysst om inte annat.

Sen finns det ju folk som klagar hur man än gör. Och som klagar utom proportioner. Som lever för att gnällagnällagnälla. Som skulle vilja leva i en liten plastbubbla, utan grannar, ogräs och djur och insekter.

En jobbarkompis har köpt sommarstuga på "landet" i sommar. Och klagade högljutt på att bonden som har fält som gränsar till hennes tomt "höll på att skörda nåt med en stor maskin i två dagar". Fy sjuttom vad det hade bullrat. "Jag ville ju ha ett tyst "land", erkände hon när jag tyckte hon var fånig. :P




buck

  • Inlägg: 15
SV: När på dygnet gal era tuppar?
« Svar #63 skrivet: 19 aug-08 kl 20:17 »
Sen, här har nu buck visat att han låter alla sina höns gå fritt dygnet runt! Eller har du någon hönsgård åt dina djur? I alla fall är luckan öppen hela tiden. Det är ju inte ens till fördel för djuren då de kan bli uppätna! Nu är det plötsligt helt okey tycker tydligen alla här? Det är ju sådant som gör att folk som hör att man har höns surnar till redan från början för de känner någon som bor granne med någon som tex buck låter sina djur springa vind för våg.  >:( Att en inte ser efter sina höns drabbar alla hönsägare tillslut.

Lite stingslig kanske?

Jo, jag har en rejält tilltagen hönsgård med hus som hönsen är i nattetid. Om dagarna går de runt fritt i trädgården och på gräsmattan.
Dock har ingen klagat än då det är ungefär 100 meter till närmsta granne och så långt vill de (hönsen) inte bege sej.

Som tidigare sagts, det finns folk som gnäller över det som finns till hands. Är du en av dom, Prosit? ;)


Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: När på dygnet gal era tuppar?
« Svar #64 skrivet: 20 aug-08 kl 00:43 »
I morse vaknade VI av att våra tuppar gol... klockan var inte sex än...

Yngste sonen som fått i uppgift att stänga om dem på kvällen hade slarvat, både hönshusdörren och hönsgårdsdörren stod öppna...

Yra av sin tidigt-på-morgonen-frihet passade de på att slå galningsrekord, de gol i munnen på varandra tills klockan var halv åtta. Jag försökte jaga in dem men det var lika hopplöst som att bära ålar i en nätkasse...

När sen tranorna la sig i skönsången blev det ännu värre... Jag som hade jobbat till sent dessutom och inte somnat ordentligt förrän klockan var tre...

Som tur var hade ingen räv kommit förbi sugen på ett skrovmål, han hade ju haft dukat bord i så fall! Kycklingspett (hönor på sittpinne)

Så: nu i kväll kollade vi dubbla gånger så att dörrarna var ordentligt stängda

och

Jag förstår lite de som inte vill bli väckta av tuppars galande... Det är inte lika trevligt så tidigt på morgonen...

Jag röstar för att tuppar (och hönor) ska vara instängda på nätterna, om man nu bor så andra kan höra dem.

Men fungerar det för alla att ha dem löst i hönsgård på natten ska det väl inte vara något problem?

Jag är väl övertrött men jag förstod inte ens vad Prosit ville ha sagt i det där inlägget som buck citerade ovan...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

 

Emil W

  • Inlägg: 33
    • Småland
SV: När på dygnet gal era tuppar?
« Svar #65 skrivet: 31 aug-14 kl 00:08 »
Nu är klockan 0506 och tuppen började gala för sex minuter sedan.. Jag har testat allt men han galer dygnet runt..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

801 gäster, 4 användare (3 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser