Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör ni för att hålla lusten kvar?  (läst 4037 gånger)

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
Hur gör ni för att hålla lusten kvar?
« skrivet: 06 aug-14 kl 21:16 »
Som rubriken lyder, hur gör ni som är ensamma med hästar för att hålla lusten och orken på plats? Jag har två ponnysar, älskar dom och vill inte vara utan dom, men jag tappar lusten så lätt. Det är endast min åttaåriga dotter och jag som är intresserade, men än är hon för "valpig" för att bli nåt " hästsällskap". Det känns mest bara omständigt att rida och köra, och glädjen förtas liksom..:/ funderade på att skriva in mig på ridskolan, men bara tanken på att stroppa runt där bland alla " fina" hästbrudar får det att krypa i skinnet:S så, hur bär ni er åt?
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Che Guevara

  • Gäst
SV: Hur gör ni för att hålla lusten kvar?
« Svar #1 skrivet: 06 aug-14 kl 21:26 »
Lusten finns men kroppen har sagt sitt :( .Du kan väl nyttja hästen i olika sammanhang. Som att köra vatten till andra djur hämta ved ploga snö köra ut stolp dra ut tråd . Kanske radhacka och kupa potatis  .Gränsen  sätter du i vad du vill använda hästen till .

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
SV: Hur gör ni för att hålla lusten kvar?
« Svar #2 skrivet: 06 aug-14 kl 22:03 »
Det var tråkigt att höra:/ jag skulle ju vilja använda mina hästar till mycket, men tiden mellan mjölkpassen ska räcka till så mycket.. Kvällarna går åt till matlagning och röjning av hus, och helgerna är OTROLIGT korta, även om jag inte jobbar.. Ibland prioriterar jag bort allt "viktigt" och pysslar med pållarna, men det känns inte kul när man vet att man borde göra annat..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Hur gör ni för att hålla lusten kvar?
« Svar #3 skrivet: 06 aug-14 kl 22:17 »
men bara tanken på att stroppa runt där bland alla " fina" hästbrudar får det att krypa i skinnet:S

Låter som om du är fördomsfull nu. Hur väl känner du folket vid ridskolan?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Hur gör ni för att hålla lusten kvar?
« Svar #4 skrivet: 06 aug-14 kl 22:24 »
Sorry ja missuppfatta dig helt trodde du var uttråkad på att bara köra om kring . Ja då blir det ju helt klart värre att få i till det .Nä då är det är svårt när man måste prioriterar bort allt annat , Svårt med någon vettig lösning tror ja . Eller så får du helt enkelt bestämma att den och de tiden i veckan viger ja åt hästarna .

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
SV: Hur gör ni för att hålla lusten kvar?
« Svar #5 skrivet: 06 aug-14 kl 22:38 »
när det gäller hästbrudar är jag otroligt fördomsfull. gick där som barn, känner många som gått där, vet hur det är, har du inte en kuse värd lika mycket som en bil och de senaste kläderna så är du konstig. jag äger ett par fådda ridbyxor i någon beige/grön/brun nyans, (rider dock inte i dom) min stil är rosa mjukisbrallor, gympadojjor,nån ladugårdströja som är skön barbacka på min c-ponny...... tror inte jag kommer få så värst många nya vänner där, nej... ::) ;D
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Hur gör ni för att hålla lusten kvar?
« Svar #6 skrivet: 07 aug-14 kl 09:57 »
när det gäller hästbrudar är jag otroligt fördomsfull. gick där som barn, känner många som gått där, vet hur det är, har du inte en kuse värd lika mycket som en bil och de senaste kläderna så är du konstig. jag äger ett par fådda ridbyxor i någon beige/grön/brun nyans, (rider dock inte i dom) min stil är rosa mjukisbrallor, gympadojjor,nån ladugårdströja som är skön barbacka på min c-ponny...... tror inte jag kommer få så värst många nya vänner där, nej... ::) ;D

Det är garanterat inte samma personer som går där nu som gick där när du var barn. Det är inte säkert att det är samma personer som går där nu som gick där när de du känner som gick där gick där.

Var inte så jävla stereotyp-alternativ nu; beblanda dig med "överklassen" lite. Pröva! Vad har du att förlora? Du kanske klickar jättebra med de på ridskolan!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Bell

  • Inlägg: 189
    • Västmanland
SV: Hur gör ni för att hålla lusten kvar?
« Svar #7 skrivet: 13 aug-14 kl 08:56 »
Har själv bara pålle hemma o inga intresserade i huset.

Jag ser till att åka på lektion eller kurs emellanåt både med o utan pålle. Har för mig mål som går ut på att jag ska FÅ energi & glädje över vår samvaro. Alla andra struntar jag i, när det kommer till mig o mina hästar är det vi som är i första rummet.

Hade själv grymt kul på ridskola i vuxen ålder m egen häst som var rädd för folk, hon var inte lik någon annan ♡ åk dit o kika om någon grupp passar bättre än någon annan. Vi var en salig blandning m ett gemensamt intresse.

Ett av mina mål är långritt bara pålle o jag,
ett annat är att  springa mer o därigenom få mer kraft o energi till det övriga livet, har pålle med då också.

Det blir så roligt som man gör det hitta på något som DU vill göra o LEK fram det. Måsten o borden är sällan vägen till lycka.
Fortsätt njuta av barbacka ridning o ta med dottern på picknick
« Senast ändrad: 13 aug-14 kl 09:04 av Bell »
<3 Även rosen har taggar <3

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Hur gör ni för att hålla lusten kvar?
« Svar #8 skrivet: 13 aug-14 kl 18:17 »
Har själv bara pålle hemma o inga intresserade i huset.

Jag ser till att åka på lektion eller kurs emellanåt både med o utan pålle. Har för mig mål som går ut på att jag ska FÅ energi & glädje över vår samvaro. Alla andra struntar jag i, när det kommer till mig o mina hästar är det vi som är i första rummet.

Hade själv grymt kul på ridskola i vuxen ålder m egen häst som var rädd för folk, hon var inte lik någon annan ♡ åk dit o kika om någon grupp passar bättre än någon annan. Vi var en salig blandning m ett gemensamt intresse.

Ett av mina mål är långritt bara pålle o jag,
ett annat är att  springa mer o därigenom få mer kraft o energi till det övriga livet, har pålle med då också.

Det blir så roligt som man gör det hitta på något som DU vill göra o LEK fram det. Måsten o borden är sällan vägen till lycka.
Fortsätt njuta av barbacka ridning o ta med dottern på picknick

Vilket härligt inlägg  :) Gjorde mig glad. Det går kanske att vända på allt. Tar till mig dina  ord.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

at.bjorklund

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Hur gör ni för att hålla lusten kvar?
« Svar #9 skrivet: 30 aug-14 kl 14:36 »
Hej!
Jag förstår precis vad du menar med att tappa lusten till att kanske just "aktivera sin häst/hästar". Jag har brottats med det ett bra tag och även min dotter. Min dotter är 14 år nu och vill inte ha kvar sin häst.
Jag har inte ens varit intresserad av att rida, ibland töm kör jag bara min häst in i skogen, helt kravlös aktivitet i ca 20  minuter. Har tänkt sälja hästarna i flera omgångar, men ångrat mig i sista sekund och dragit in annonsen. Jag vill ha kvar mina hästar, men jag är inte intresserad av att aktivera dem. Jag älskar att gosa och greja med dem, men ska man verkligen ha en häst för det ändamålet eller kan det finnas andra dimensioner på relation till sin häst? I alla fall, efter mycket tänkande och grubblande så jag beslutade mig för att sälja dem. Jag var tvungen till att börja rida dem för att hålla dem i gång och insåg att beslut var rätt att sälja dem eftersom jag upplevde ridningen sååå tråkig, och varför ska man ha hästar om man inte använder dem, de är ju då endast en utgift och hästarna ska röra på sig för att må bra  etc.

 Men så helt plötsligt, alldeles nyligen, råkade jag snubbla in på en film på internet om en kvinna som heter Stormy May som slutat att rida sina hästar av olika anledningar, denna  film har ändrat min syn totalt på min relation till mina hästar och även min syn på hästar. Jag är så glad över att jag inte hann sälja hästarna. Jag har helt enkelt fått en annan relation till mina hästar än tidigare, och jag har inte sökt denna uppfattning för att behålla mina djur med gott samvete för att slippa att använde dem. Jag kunde ju lika väl sålt dem till någon som vill aktivera sin häst och därmed hade jag sluppit en kostnad för driva dem och tyckt att de hamnat i hem/aktiviteter som är bra för dem.

Gå in på "OUR HORSES" se filmen och begrunda, sov på saken och känn efter i ditt innersta, kanske hittar du något.......

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Hur gör ni för att hålla lusten kvar?
« Svar #10 skrivet: 30 aug-14 kl 15:08 »
Våra 3 går på lösdrift på 4-7 hektar, kuperad terräng med mycket träd och vall i bra blandning. Dom lever gott och mår finfint. Alltid med fri tillgång till käk o vatten. Maken rider sitt halvblod 1-2 ggr i veckan, hon har bra flås och är fint musklad. Jag tror dom mest tycker att vi stör när vi tar ut dom med dom är glada i att prata med oss när vi är ute hos dom och pysslar.
//Luff

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Hur gör ni för att hålla lusten kvar?
« Svar #11 skrivet: 30 aug-14 kl 18:59 »
Hmm Jag hade hästar under några år och jag tänker ofta om jag skall ha det igen men jag tror inte att jag egentligen har det "riktiga"intresset det som che guvara talar om min intention var att använda hästen till allt arbete hemma köpa griplastarvagn bli jätteduktig på det och köra borta på förtjänst......Om man under en lång tid egentligen känt att det inte riktigt fungerar så tror jag att det är bättre både för dig och hästarna att dom får ett annat hem.Jag pratade med en hästgubbe och beklagade mig över tidsbrist.....det är väldigt bekvämt.....och då sa gubben bara vill man så kan man och efter att kommit över den förargelsen så var det nog bara att hålla med......   

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Hur gör ni för att hålla lusten kvar?
« Svar #12 skrivet: 30 aug-14 kl 20:01 »
Våra 3 går på lösdrift på 4-7 hektar, kuperad terräng med mycket träd och vall i bra blandning. Dom lever gott och mår finfint. Alltid med fri tillgång till käk o vatten. Maken rider sitt halvblod 1-2 ggr i veckan, hon har bra flås och är fint musklad. Jag tror dom mest tycker att vi stör när vi tar ut dom med dom är glada i att prata med oss när vi är ute hos dom och pysslar.

-Jag håller med Luff om att dom inte behöver ridas och köras om dom har stora hagar. Jag har sett en av Stormy may filmerna där man visar så kallad horsmanship och löslongering med hästarna. Kanske något som din dotter kan lära sig? En paddok, något litet hinder att hoppa över och en lös och glad häst att leka med. Men hon måste lära sig spelreglerna först, annars kan det ju till och med vara farligt. Jag rider min pålle, men jag brukar låta honom gå lös och beta på gården där han bor när jag är där. Jag kan hämta honom när jag vill och idag, efter ridningen, då jag hjälpte till på gården kom han fram till mig och ställde sig. Jag kliade o pratade en stund och kände mig lycklig för att min häst vill vara tillsammans med mig. Törs du rida barbacka? Lite mindre styr då man slipper sadla och så kan du ju leda den halva turen om kondis saknas. Jag kan cykla med min häst också, men jag förstår att det kan vara farligt om man har en häst som lätt skvätter till. Då kan den rycka omkull en och kanske fastna i cykeln med ett ben.
Det jag vill ha sagt är att frisk luft, avkoppling och motion behöver du i vilket fall så kan du vara med dina hästar på ett kravlöst sätt så kommer det att ge mer energi än det tar.

 

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Hur gör ni för att hålla lusten kvar?
« Svar #13 skrivet: 31 aug-14 kl 00:34 »
Mår hästar bra av att bara få gå runt i en stor hage, eller måste de springa ibland?
Måste det vara slät mark för att de ska kunna springa bra, eller går det bra med kuperad terräng?

Är bara nyfiken på hur det funkar, det låter ju ganska trevligt att ha hästar i en stor hage men slippa rida dem! (Jag tycker hästar är trevliga att bara umgås med, lite som att umgås med en jättestor katt eller nåt.)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Hur gör ni för att hålla lusten kvar?
« Svar #14 skrivet: 31 aug-14 kl 12:09 »
Våra är två halvblodsdamer på 24 år och en ardenner på 15.
Men nog drar dom en repa då och då i glädjefnatt,och ibland somnar man ju och inser att polarna har gått iväg och då springer man ifatt. Skulle ju inte vara ok med en stenig, skogig hage då.
Jag skulle tro att våra går någon mil varje dygn. Just nu har dom cirka 3.5 ha
Vildapeln i ena hörnet ska tittas till några gånger om dagen efter fallfrukt. Om flygfäna är jobbiga så gå man till lösdriften i andra hörnet. Sover gör man helst på en höjd under några andra äppleträd. Sen upp i skogskanten för att hitta de tuvor man missat dagen innan. Här ska det också mosas lite sly. Ardennern är klinarkoman och kliar skapet genom att gränsla sly. Är det öppet ut på vallen så går man dit och finäter.
I dammen finns det också godsaker på vårkanten. Bäcken passerar dom säkert 20 ggr/dygn på tre olika ställen.
//Luff

Bell

  • Inlägg: 189
    • Västmanland
SV: Hur gör ni för att hålla lusten kvar?
« Svar #15 skrivet: 31 aug-14 kl 14:45 »
Mår hästar bra av att bara få gå runt i en stor hage, eller måste de springa ibland?
Måste det vara slät mark för att de ska kunna springa bra, eller går det bra med kuperad terräng?

Är bara nyfiken på hur det funkar, det låter ju ganska trevligt att ha hästar i en stor hage men slippa rida dem! (Jag tycker hästar är trevliga att bara umgås med, lite som att umgås med en jättestor katt eller nåt.)

Jag upplever att hästar mår bra i en varierade terräng. Mina hagar består av både plattapartier såväl som skogsbackar & ren sly tillväxt. Springer gör de som de känner för, vissa mer & andra mindre  ;) Sedan ska man tänka på det att om hagarna inte är tillräckligt stora för hästarna att röra sig fritt och obehindrat så jo då behöver de flesta hästar & ponnyer motioneras av människan för att må psykiskt & fysiskt bra. (tänker på dessa små platta hagar utan aktivering & sällskap exempelvis :( )
<3 Även rosen har taggar <3

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Hur gör ni för att hålla lusten kvar?
« Svar #16 skrivet: 05 sep-14 kl 07:36 »
Jag kände samma sak,då byttte jag inriktning och började rida western i stället. Det blev en pånytt födelse,men efter ett tjugotal år så kände jag samma sak igen.
Hästarna gick mest och skrotade i hagen och själv hade jag dåligt samvete,vilket gjorde att hästarna blev en belastning i stället för ett nöje.
Att ha hästar för att medryttare och vänner och bekanta skall få komma och rida gratis,blev ett arbetsmomen till. Dom ville helst att hästen skulle stå sadlad o klar när dom kom.
När jag bad om hjälp med att ta in hö eller något så hade ingen tid eller möjlighet att hjälpa till.
Att ha hästar gående i en hage bara för att man skall ha häst kändes inte bra i alla fall inte för mig.
Så jag sålde hästarna,det kändes skam till sägandes riktigt skönt.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
SV: Hur gör ni för att hålla lusten kvar?
« Svar #17 skrivet: 10 sep-14 kl 19:24 »
nå, mina är osäljbara, så alternativet är slakt... och nä... då kan dom lika gärna få gå å beta:)
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Hur gör ni för att hålla lusten kvar?
« Svar #18 skrivet: 13 okt-14 kl 12:01 »
För mig hjälper det att föra bok. Jag har en app som jag använder när jag rider, den visar hur lång rundan var, tiden, tid per km, höjdstigning och allt möjligt. Där lägger jag in lite anteckningar för varje ridtur, vad vi gjorde, övade på och hur det gick. När det känns motigt så går jag tillbaks några månader och ser att i april så var hästen orolig över att gå ut själv; gnäggade, taktade och höll på. Nu kan jag faktiskt skritta i raskt och avslappnat tempo på lång tygel. Till exempel. Anteckningarna är jättebra att gå tillbaks och läsa, dels för att se att man gör framsteg och dels för att se mönster i det man gör.

Ibland gör jag upp listor på olika aktiviteter, som löshoppning, tömkörning, klickerträning, dressyr, intervallträning, skrittrundor eller vad det nu kan vara, och så väljer jag aktivitet efter mitt humör och vad jag har gjort de tidigare dagarna. Annars blir det lätt att man gör samma sak hela tiden.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 6 användare
xaelanar, von tratt, alternaiv, Lucy Rist, Stybben, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser