Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dålig ullkvalitet  (läst 1356 gånger)

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
Dålig ullkvalitet
« skrivet: 27 mar-16 kl 18:49 »
Är det vanligt att ullens utseende ändrar sig under dräktighet (såsom håret kan ändra sig ganska mycet hos kvinnor)? Två av våra Gotlandsfår har fått tunn och fjunig päls, dessutom har den som var ljusast förra året nu blivit mycket mörkare, mörkast av alla. Är det hormonomställningen eller kan det vara tecken på någon brist?

MVH
Spånga

 

Nils-Lars

  • Inlägg: 2
    • Hälsingland
SV: Dålig ullkvalitet
« Svar #1 skrivet: 29 mar-16 kl 10:50 »
Ja det är vanligt, särskilt under dräktighetstiden dock är det bra om tackorna får extra tillskott (spannmål, eller kraftfoder) under högdräktigheten samt när de ger di.
Ullen tar en paus att växa om tackan behöver energin till annat men kommer tillbaka i sin forna glans när energibalansen är återställd.
Ett litet tips är att göra en analys på grovfodret nu i sommar så vet du exakt vad som behövs läggas till.
Hur känns de i hullet?
Ett bra sätt att kolla det på går att läsa här: http://www.gardochdjurhalsan.se/sv/far/kunskapsbank/halsa-och-sjukdomar/hullbedomning/
För övrigt ett bra sida med mkt matnyttigt på även om man inte vill vara med i programmet.

Lycka till!

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
SV: Dålig ullkvalitet
« Svar #2 skrivet: 01 apr-16 kl 07:03 »
Hej!

Tack för svaret, dom får kraftfoder, fårfor + korn sedan några veckor. Jag vet inte hur många lamm dom bär på så jag måste chansa på mängden. Som jag förstått det är ca 6 dl lagom på slutet innan lamning om dom väntar två lamm. Rekommendationen är väl att man börjar ca 4-6 veckor innan och ökar med en dl/vecka. Jag är nu uppe på 3 dl och vågar inte öka mer så att det ev blir problem vid lamningen (för stora lamm). Det är de två mest omfångsrika som har sämsta pälsen (de är inte i dåligt hull, jag uppskattar det till ca 3-4) jag gissar att de kanske väntar 2 lamm, den andra som inte är lika omfångsrik har mindre dålig päls och hon som jag inte tror är med lamm har ingen påverkan på pälsen. De får också mineraler och kalktillskott då vårat grovfoder har en dålig Ca/P kvot). Kanske bör jag öka på kraftfodret speciellt åt de två tjockaste men dom får nog redan lite extra då dom är sociala( ;)) och ofta kommer och letar i mina fickor efter extra kraftfoder.

Spånga


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, polyamorista, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser