Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kakelugnen ryker in!! :(  (läst 9081 gånger)

Linnea Christina

  • Inlägg: 64
    • Uppland
Kakelugnen ryker in!! :(
« skrivet: 02 okt-14 kl 12:32 »
Har just så smått börjat elda i kakelugnen för säsongen, mycket små brasor med tidningspapper och några små stickor. Men trots att spjället är vidöppet så väller en stor del av röken in i rummet i början av eldningsprocessen! Sedan lugnar det ner sig och jag tycker inte det sticker i näsan när jag sniffar ovanför luckan...

Snälla, vill någon lugna en ovan eldare och säga att det är normalt att det ryker in lite innan man kommit igång ordentligt med eldningen!  o:)  :-[

Eller måste jag leka farbror Melker och klättra upp på taket och leta döda ugglor i skorstenen...?   :-\ :o  ???

Skorstenen sotades för övrigt i somras och har alltså inte använts sedan dess...
Torpare med ena foten i 1800-talet och andra i nutiden.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Kakelugnen ryker in!! :(
« Svar #1 skrivet: 02 okt-14 kl 12:56 »
Det kan ryka in lite, det har jag provat på många gånger. Vädret utanför kan ju göra att det bildas luftskikt som man måste flytta på..

Men om vi nu förutsätter att ingen har flyttat in i skorstenen så kan man ju fråga om sotaren tittade i kakelugnen?

Jag brukar ju elda väldigt försiktigt, inte en massa tidningspapper utan dom där små tändblocken tycker jag är fina när man vill smyga igång en brasa.

Men prova att sätta in några ljusstumpar som får värma luften i några minuter och stoppa sedan in några små pinnar...
Det är aldrig för sent att ge upp.

antlina

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Kakelugnen ryker in!! :(
« Svar #2 skrivet: 02 okt-14 kl 13:45 »
 Man kan förelda lite tidningspapper i sotluckan (där har röken raka vägen upp i skorstenen) för att skapa ett drag innan man tänder brasan.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Kakelugnen ryker in!! :(
« Svar #3 skrivet: 03 okt-14 kl 13:34 »
Jag skulle misstänka att det beror på att du är ovan. Annars kan det hända att kakelugnen inte är ordentligt sotad eller att spjället kärvar och inte går att öppna som det skall....... eller så har muraren klantat till det någon gång i tiden......

Jag har sett "nysotade" eldsträder där rökkanalerna har varit totalt igenkorkade med sot och aska.  Vi har krassat i flera timmar och öst ut ämbarvis med sot och aska för att få upp rökkanalen. Det är lätt hänt att en sotare som inte känner till just den eldstaden gör bort sig i brådskan och lämnar sådana stockningar efter sig.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kakelugnen ryker in!! :(
« Svar #4 skrivet: 04 okt-14 kl 07:27 »
Om det är som TW säger, kan du öppna sotluckorna och vid behov rensa rent. Sotluckorna är de små, ofta runda, mässingslocken som sitter på båda sidor om kakelugnen, ganska långt ner.

Men har du tur beror det bara på att du inte hunnit elda igång och få upp värmen i kakelugn eller murstock, då kan det vara dåligt drag och därmed ryka in, som du redan fått höra. Längre fram under eldningssäsongen, när du eldar två brasor dagligen i din kakelugn, kommer inrykning säkert inte vara något problem.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Kakelugnen ryker in!! :(
« Svar #5 skrivet: 05 okt-14 kl 18:21 »
Börja uppifrån! Öppna sotluckan överst på kakelugnen.Det kan även sitta en rosett ventil där som går att öppna ,den ska va STÄNGD sen kollar du om en sida av dags tidningen sticker i väg om du tänder den i den kanalen.Om det funkar så stänger du locket och gör lika på sot luckan nere vid golvet.Om du har bra drag där med så kan det antingen släppt nått i en kanal eller att ugnen och skorsten är kall. Och jag förutsätter att du eldar med stängda inner luckor.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Kakelugnen ryker in!! :(
« Svar #6 skrivet: 17 okt-14 kl 02:57 »
Jag antar att skorstenen inte är igentäppt, utan att det är bra drag när du eldar några tidningspapper?

Sedan är hus idag ofta väldigt täta. Öppna ett fönster på glänt i samma rum som kakelugnen är, när du tänder upp. Och stäng inte förrän brasan brinner ordentligt och det är riktigt bra drag.

Det tar några eldningar innan skorstensstocken blir varm och torr. Kanske ett par veckor med två brasor om dagen? Hellre flera små brasor än en stor. Det kan vara ansenliga mängder vatten i skorstensstocken. Det är först när skorstensstocken är torr och varm som kakelugnen fungerar bra. Det är lättare att få skorstensstocken att torka upp om du eldar ofta, men inte så mycket varje gång. Och när den väl är torr och varm gäller det att elda flera gånger i veckan för att hålla den varm och torr.

När skorstensstocken är torr och varm är det drag i kakelugnen även när du inte eldar.

Smaskus

  • Inlägg: 16
    • Gotland
SV: Kakelugnen ryker in!! :(
« Svar #7 skrivet: 17 okt-14 kl 10:40 »
Jag har egentligen samma problem hemma.
Hade besiktning av kakelugnen i våras, och då filmades kanalerna. Inga fel hittades.
Jag beskrev hur jag brukade tända brasan och frågade naturligtvis besiktningsmannen om vad jag gör för fel, han tyckte inte att det var något fel med min "tändningsprocess" (kör med små tändblock och smyger igång brasan) utan trodde att det kunde vara för lite skorsten på utsidan av huset om man säger.
Han tyckte att jag skulle förlänga skorstenen en halvmeter  genom att sätta i ett plåtrör ovanför den murade delen av skorstenen. På så vis menade han att draget skulle bli bättre. Jag har inte skaffat något förlängningsrör, så jag vet inte om det fungerar, men det kan vara en sista utväg om de andra tipsen här inne inte fungerar.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Kakelugnen ryker in!! :(
« Svar #8 skrivet: 17 okt-14 kl 12:52 »
Om skorstensstocken är fuktig eller våt så kyler vattnet skorstenen. Det innebär att den kan vara mycket kallare än omgivningen. Dessutom kan fukten kyla rökgaserna innan de hunnit lämna skorstenen. Det innebär att det gäller att elda ganska intensivt när man eldar, alltså gärna extra torr och finkluven ved och ganska mycket luft så det kan vara bra fart på rökgaserna. De hinner då inte kylas ner. Men fukten i skorstensstocken gör att den snabbt kyls ner efter att man eldat, så det är samma problem nästa gång man eldar. Och nästa gång igen. Och så får man hålla på tills den faktiskt har torkat ordentligt och börjar bli varm. Om man bara eldar på helgerna så blir det kanske lagom till nästa vår. Med andra lagom till det är dags att sluta elda...

När man börjar elda så gäller det att elda igen innan skorstenen har hunnit kylas ner så mycket av fukten. Eldar man två gånger om dagen, morgon och kväll, borde det fungera. Men eldar man små brasor kan man elda tre och fyra gånger om dagen också. Kakelugnen bör inte vara så het att du inte kan lägga handen på den och låta handen vara kvar en stund, innan du eldar. Men du skall naturligtvis elda igen innan den hunnit bli kall.

Och öppna ett fönster på glänt...

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Kakelugnen ryker in!! :(
« Svar #9 skrivet: 18 okt-14 kl 20:01 »

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: Kakelugnen ryker in!! :(
« Svar #10 skrivet: 20 okt-14 kl 11:59 »
Att man eldar mindre brasor än normalt är bra men det finns en risk att de blir så små att inget händer med uppvärmning och torkning av skorstenen. Jag har aldrig lagt in mindre än 25% av ett normalt inlägg för att mjukstarta en ugn som varit använda det senaste året men jag har nog inte sett någon rekommendation på vad man ska/bör använda.
Papper ryker mest så det skulle jag undvika om man har problem med att det ryker in.
Istället för papper så kan man stapla tunna och verkligen torra stickor ovanpå den vanliga veden och sedan tända stapeln nerifrån. Då får man snabbt upp temperaturen på röken och därmed också en större volym för att trycka ut ev kallluft i rökgången. När stapeln sedan kollapsar så antänds veden under och det brinner som vanligt ovanifrån som man vill ha det i en kakelugn.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kakelugnen ryker in!! :(
« Svar #11 skrivet: 29 mar-15 kl 20:22 »
Om du öppnar de nedre sotluckorna och sotar ur och eldar med en liten brasa med tidningspapper i vardera nedre sotlucka innan du tänder i eldstaden så bör det gå bra utan att ryka in.
kretslopp

 

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Kakelugnen ryker in!! :(
« Svar #12 skrivet: 29 mar-15 kl 23:47 »
Eller så tar man varmluftspistolen och sätter fart på den i EN sotlucka och låter den brumma där ett bra tag.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kakelugnen ryker in!! :(
« Svar #13 skrivet: 30 mar-15 kl 09:09 »
Det kan också vara frågan om att vinden ligger på från ett sådant håll att det blir undertryck i det rum där eldstaden finns. I så fall är det omöjligt att tända utan att det ryker in om man inte tar till specialknep. T ex att vänta med att elda tills vinden har vänt eller att öppna någon dörr eller fönster på den sida av huset där vinden ligger på, ha innerdörrarna öppna hela vägen från det rummet till eldstaden och stänga till alla öppningar på läsidan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser