Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skånska blommehöns eller Hedemora? Svensk lantras iaf  (läst 4983 gånger)

Ulrika Selberg

  • Inlägg: 18
Jag ska skaffa höns strax, gärna med genbanksintyg, men har lite beslutsångest ang vilken ras.
Hur svårt är det att få tag på Blommehöns med genbanksintyg? Jag vill ju ha renrasiga höns...
Jag är nybörjare så jag vill gärna ha tips och råd från erfarna hönsägare.
Jag har stor tomt men även grannen har massor med höns.
Vill ha lugna, härdiga och inte så flygiga.
Hade tänkt mig 4 höns och en tupp.
Vad tror ni om blomme eller Hedemora?
Hur stor rastgård behöver dom?

Tacksam för svar!

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Skånska blommehöns eller Hedemora? Svensk lantras iaf
« Svar #1 skrivet: 27 apr-17 kl 09:08 »
Jag har haft båda raserna, de är väldigt trevliga båda två. Flyger gör de, men mina var lugna individer. Mest ägg och störst av de båda raserna ger blommen.
Sägs att hedemoran gillar att ruva, bara en av mina sju valde att lägga sig. Två bra raser. Försök hitta någon som har raserna och besök dom, bilda en egen uppfattning 😉

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Skånska blommehöns eller Hedemora? Svensk lantras iaf
« Svar #2 skrivet: 27 apr-17 kl 10:06 »
Inte för att vill sätta hjul i dina planer, men  om det finns risk att dina höns träffar grannens höns är det inte säkert att du kan ha genbank.  Om ni inte förstås båda har genbank med samma ras.

I vilket fall som helst är det kul att ha höns!

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Skånska blommehöns eller Hedemora? Svensk lantras iaf
« Svar #3 skrivet: 27 apr-17 kl 17:19 »
Här hemma har passerat många raser med åren  ;D. Fastnade för Blommehöns för cirka 20 år sedan och är dem trogna än idag. De är underbara höns. Lugna och trygga. Kan vara enstaka individer som är lite mer avståndstagande. Lägger bra med ägg. Har alltid ett gäng som ruvar. De är suveräna mammor. Skall kanske säga pappor också, för tupparna är väldigt rädda om de små kycklingarna och väldigt beskyddande. Har aldrig haft en tupp eller höna som har gjort en liten kyckling något och då springer de små ändå med flocken när de är en vecka gamla. Goda och lagom stora tuppar till mat. Ja, jag har enbart positivt att säga om Blommehöns. Har haft Hedemora också och de är trevliga men lite små tuppar för mat i mitt tycke. Lycka till med hönsköpet  :)

 

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
SV: Skånska blommehöns eller Hedemora? Svensk lantras iaf
« Svar #4 skrivet: 28 apr-17 kl 06:03 »
kolla genom www.kackel.se, kontakta genbanksansvariga för att se vem som har "till salu"  ???  nära dig (kan vara svårt att hitta vid denna tid på året) . Så lycka till.   8)
Jag har själv Kindahöns sen 2008, bor i Kinda och tycker det är kul med våra svenska gamla husdjursraser  o:)
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)

4fun

  • Inlägg: 2
    • Halland
SV: Skånska blommehöns eller Hedemora? Svensk lantras iaf
« Svar #5 skrivet: 29 apr-17 kl 05:13 »
varför inte titta på Orusthönan?

Ulrika Selberg

  • Inlägg: 18
SV: Skånska blommehöns eller Hedemora? Svensk lantras iaf
« Svar #6 skrivet: 02 maj-17 kl 15:46 »
Tack för era svar!
Jag har funderat så jag blev gråhårig på kuppen [emoji12] Varit på hönsbytardagar m.m. och igår ringde en kompis och frågade om jag ville ha en Bohuslän-dals svarthöns-tupp, 2 Hedemora och 2 Sussex... får väl börja med dom och se vad som händer sen [emoji23]

Tror nog iaf att jag vill ha lite renrasiga så småningom, men vi får se sen [emoji2]
Alla raser ni skriver om verkar jättefina och trevliga [emoji4][emoji215]

Ha en bra dag!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Ulrika Selberg

  • Inlägg: 18
SV: Skånska blommehöns eller Hedemora? Svensk lantras iaf
« Svar #7 skrivet: 02 maj-17 kl 17:13 »
varför inte titta på Orusthönan?

Verkar ju jättetrevliga och är otroligt vackra [emoji4] Men dom verkar så svåra att få tag på...


Postat med Alternativ.nu´s app

4fun

  • Inlägg: 2
    • Halland
SV: Skånska blommehöns eller Hedemora? Svensk lantras iaf
« Svar #8 skrivet: 02 maj-17 kl 21:39 »
Kontakta ansvarig för genbanken så får du hjälp. Men denna årstiden säkert svårt eftersom jag tror att de bara skall vara naturrkläckta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser