Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Använda regnvatten?  (läst 24313 gånger)

bonden_jansson

  • Inlägg: 38
  • Lever livet Utan E nr
    • Värmland
Använda regnvatten?
« skrivet: 13 okt-10 kl 17:53 »
Hej alla!

Vet att det finns en del trådar om detta med regnvatten men jag måste nog ändå skriva en ny tråd då jag inte fått nå bra svar.

Att använda regnvatten verkar vara bra till diskmaskin, tvättmaskin, toa osv men inte till dricksvatten. Men det finns ju fina förfilter, omvänd osmos filter o uv ljus rening i kombination med ett ev kolfilter som rent teoretiskt skulle kunna ge ett bättre vatten än det som ibland kommer ur egenborrade brunnar.

Vem ska man ta kontakt med för vattenanalyser och rådgivning av ovan resonemang?
Skulle de gå att bygga två separata vattensystem i ett hus där både kommunalt vatten och regnvatten kan användas?

Isf kanske man kan bygga ihop systemen vid inloppets början i huset och sedan med automatik växla mellan inloppen beroende på om det finns tillgång på regnvatten elr inte.

Vad tror ni? Andra förslag?

På återseende!

Lever livet Utan E nr så gott det går!

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Använda regnvatten?
« Svar #1 skrivet: 13 okt-10 kl 18:02 »
Hej alla!
Skulle de gå att bygga två separata vattensystem i ett hus där både kommunalt vatten och regnvatten kan användas?
Vad tror ni? Andra förslag?
På återseende!

Det finns ju redan system som är skilda åt , men kanske inte för inlopp . Men att ta tillvara BDT vattnet till toan tex .

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Använda regnvatten?
« Svar #2 skrivet: 13 okt-10 kl 18:54 »
För många år sedan ville vi i en industri i Göteborg använda tre sorters vatten, kommunalt, kylvatten och destillerat vatten.

Kommunen var mycket noga med att ingen sammankoppling fick ske. Risken fanns att om kommunens nät fick tryckfall, så kunde våra andra vatten sugas bakvägen in i det kommunala nätet, och det fick inte ske.

Innebar att vi ingenstans fick ha kopplingar där gemensamma anslutningar via kranar eller liknande fanns.

För din del skulle det kanske fungera om du lägger dubbla ledningar till de ställen du vill använda båda sorters vatten, och skiftar slang beroende på vilket du använder.

bonden_jansson

  • Inlägg: 38
  • Lever livet Utan E nr
    • Värmland
SV: Använda regnvatten?
« Svar #3 skrivet: 13 okt-10 kl 19:01 »
Man kan kanske kontakta kommunen och se om man kan lösa det med backventiler osv. Men va tror ni om vattenkvaliteten efter rening då?

På återseende!
Lever livet Utan E nr så gott det går!

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Använda regnvatten?
« Svar #4 skrivet: 13 okt-10 kl 19:20 »
Visst om du har effektiv rening så kan dricka det .

Men regnvatten smakar inte gott , mest beroende på att grundvattnet innehåller mineraler som ger god smak . Regnvatten smakar antingen fadd eller myr . Kan i vis mån avhjälpas med kolfilter .
Det kommer också att vara lätt att få alg och bakterieväxt i regnvattnet jämfört med brunnsvattnet .


bonden_jansson

  • Inlägg: 38
  • Lever livet Utan E nr
    • Värmland
SV: Använda regnvatten?
« Svar #5 skrivet: 14 okt-10 kl 10:54 »
Det kommer också att vara lätt att få alg och bakterieväxt i regnvattnet jämfört med brunnsvattnet .

Det är det som uv ljus reningen tar hand om, borde iallafall göra. Smaken sen spelar egentligen inte så stor roll. Har druckit bra vatten som blivit bra med kolfilter.

Lever livet Utan E nr så gott det går!

Norskan på Hasslö

  • Inlägg: 27
    • Blekinge
    • Mitt lilla paradis
SV: Använda regnvatten?
« Svar #6 skrivet: 14 okt-10 kl 11:14 »
Hej

Det finns regnvattensystem som man kopplar till vattensystemet i huset, samt flera varianter för bara trädgård, bara huset eller båda. Detta systemet har en flottör/sensor som kopplar om till kommunalt vatten om det är lite regnvatten kvar i tanken. Man räknar med att spara ca 50 % av dricksvattnet vid att ha ett sånt system. Visserligen kostar det lite pengar både för systemet och en rörmokare som måste koppla i hop det. Men fungerar gör det.

Jag är delägare i ett företag som säljer bland annat regnvattensystem. Skicka mail eller PM om du vill veta mer. (vår hemsida är inte riktigt klar än - men du kan kolla lite här: http://www.wiwos.se/ - priserna är också bara ungefärliga)

Mvh
Wenche
Reparerar min själ och hälsa på Lilla Hawaii. Bor själv med 3underbara katter, 3 Tibetanska Spaniels och ca 40 fascinerande fiskar.

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Använda regnvatten?
« Svar #7 skrivet: 23 okt-10 kl 10:55 »
Dom allra flesta jordskepp har ju såna system så visst funkar det. Frågan är dock om det är värt det i sverige där vi på de flesta ställen har goda förutsättningar för grävd/borrad brunn. Om du går vidare med det får du gärna uppdatera med lite text och bilder för jag är intresserad :)
Lycka till
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

sub rosa

  • Inlägg: 312
SV: Använda regnvatten?
« Svar #8 skrivet: 06 nov-10 kl 20:54 »
Det största problemet med att dricka regnvatten är nog inte hur man bäst renar det. Snarare består problemet i vattnets sammansättning av mineraler och salter... eller snarare avsaknaden av dessa ämnen! Tjänligt dricksvatten mäts inte enbart i renhet. Man behöver nog tillföra en del mineraler, salter och spårämnen för att det:
1-ska smaka något vidare.
2-hålla kroppens vitala funktioner i ballans.

Vatten är mer än bara H2O....
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Använda regnvatten?
« Svar #9 skrivet: 12 nov-10 kl 08:13 »
Om någon här har ett regnvattensystem skulle jag gärna vilja se bilder och beskrivning på hur det installerats.

Jag funderar lite på olika lösningar för mitt vattenlösa torp. Till skillnad från trådstartaren så handlar det för mig inte om att koppla samman med kommunalt vatten. Jag har inte heller tänkt att borra någon brunn, men skulle gärna ha åtminstone disk- och duschvatten.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

chara

  • Inlägg: 193
    • Uppland
SV: Använda regnvatten?
« Svar #10 skrivet: 16 nov-10 kl 08:20 »
Jag letar efter bra lösningar att kunna använda regnvatten till odlingen.

Främst skall det inte vara alltför dyrt.
Vi har helt otrolig stora kostnader att bygga om vart hus till ett miljövänligt hus och kan inte satsa stort de nästa 10 år.

Har någon en bra idé hur man på ett billigare, gärna arbetsintensiva sätt (det finns ingen "trädgård" på tomten, bara gräsmatta just nu), kan utveckla ett fungerande regnvattensystem på tomten: Har någon gjort det kanske?

Min tanke var först att ställa upp stora vattenbehållare för några tusen, som jag gjorde tidigare vid en annan plats i Sverige. Tömma de innan frosten kommer.

Ändå - det kanske finns kunskap om hur man får tag på en bra och stor tank eller annat för mindre än 10.000 kronor?

Tack för svar!

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Använda regnvatten?
« Svar #11 skrivet: 16 nov-10 kl 08:38 »
Om någon här har ett regnvattensystem skulle jag gärna vilja se bilder och beskrivning på hur det installerats.

Jag funderar lite på olika lösningar för mitt vattenlösa torp. Till skillnad från trådstartaren så handlar det för mig inte om att koppla samman med kommunalt vatten. Jag har inte heller tänkt att borra någon brunn, men skulle gärna ha åtminstone disk- och duschvatten.

Det finns en enkel lösning som går ut på att använda vattnet från taket.
Vatnet från stuprännorna leds in i en tunna som bör sitta högt , andra våningen sas.
Sedan leds vattnet ur tunnan till kranar i huset .
Det ska finnas ett extra rör högst upp på tunnan som leds tillbaka ut ur väggen så den inte blir överfull och det börjar läcka vatten in i huset .

Tunnan kan vara typ ett gammalt oljefat / bensinfat , eller ngn plasttunna .

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Använda regnvatten?
« Svar #12 skrivet: 19 nov-10 kl 14:20 »
      -------  8<  -----------
Min tanke var först att ställa upp stora vattenbehållare för några tusen, som jag gjorde tidigare vid en annan plats i Sverige. Tömma de innan frosten kommer.

Ändå - det kanske finns kunskap om hur man får tag på en bra och stor tank eller annat för mindre än 10.000 kronor?

Tack för svar!

      -------  8<  -----------



Det billigaste alternativet borde vara sk. IBC-tankar. Kostar mellan 200 och 800:-, rymmer 1000 liter. Kan vara bra att ta reda på vad dom innehållit tidigare bara.

Mitt största problem med regnvatten är att det följer med så mycket skräp, löv och fågelskit gör att vattnet blir en enda algsörja under sommaren.

Gräver man ner tankarna och ser till att inte allt för mycket skräp följer med kan det säkert funka bra. En liten elektrisk pump kostar inte många hundralappar.

sökning på Blocket

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Använda regnvatten?
« Svar #13 skrivet: 21 nov-10 kl 10:22 »
På Nya Zealand så är det enormt vanligt att man samlar regnvatten till sin förbrukning.
Man tar det från taken och leder ner det i en tank, i många fall av betong.
En del tillsätter klortabletter för att döda levande oknytt och sedan filtreras vattnet genom ett filter.
Dricksvattnet filtreras ytterligare genom andra slags filter.
Det stora problemet för oss här uppe är att säkerställa att vattenförådet inte fryser.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

chara

  • Inlägg: 193
    • Uppland
SV: Använda regnvatten?
« Svar #14 skrivet: 22 nov-10 kl 08:07 »
Tack, Vitis. Fanns mkt att välja via google, svårt att avgöra vad som kan vara lämplig, "IBC" heter det alltså.

Trodde inte det fanns så många vid blocket!

Jou, rensningen är ju det. Många mindre behållare löste problemet tidigare. Lätt att skura under regnperioder.

Sluten tank vore bra. Hur samlar man vattnet på ett bra sätt? Erfarenheter?
Annars pysslar jag själv ihop.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Använda regnvatten?
« Svar #15 skrivet: 19 okt-12 kl 12:45 »
Gammal tråd men man ska ju använda gamla trådar. Jag hade tänkt bygga en sedimenteringsmakapär för det här syftet. I princip en tunna där man tar ut vattnet mitt på tunnans höjd. Vattenlås går sen upp så vattennivån står i höjd med tunnans ovankant. Tunga saker trillar ner i botten. Lätta saker flyter. Mitt emellan plockar jag ut vatten för hög lagring i IBC som står i en ljustät låda. Inget ljus- Inga alger. Främst för vattning, disk, dusch, tvätt, osv. Sen självfall till odlingarna. Inga pumpar. Mycket vatten.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Använda regnvatten?
« Svar #16 skrivet: 19 okt-12 kl 12:51 »
Gammal tråd men man ska ju använda gamla trådar. Jag hade tänkt bygga en sedimenteringsmakapär för det här syftet. I princip en tunna där man tar ut vattnet mitt på tunnans höjd. Vattenlås går sen upp så vattennivån står i höjd med tunnans ovankant. Tunga saker trillar ner i botten. Lätta saker flyter. Mitt emellan plockar jag ut vatten för hög lagring i IBC som står i en ljustät låda. Inget ljus- Inga alger. Främst för vattning, disk, dusch, tvätt, osv. Sen självfall till odlingarna. Inga pumpar. Mycket vatten.

Kanske skulle kunna funka men du får nog ha nån reglering på tillflödet. Annars är risken att en störtskur sköljer ur hela "sedimenteringsmakapären".

Kolla hur en trekammarbrunn funkar, det är lite samma princip men "tunnan" är indelad i olika fack för att separera slam som flyter, slam som sjunker och slamfritt vatten.

seigan

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Använda regnvatten?
« Svar #17 skrivet: 23 feb-15 kl 20:16 »
Gammal tråd men som någon sa är ju gamla trådar till för att användas :)

Som flera har påpekat så finns det flera problem med att använda regnvatten beroende på vad man tänkt använda det till. Använda det till trädgården är väl det vanligaste och det minst krävande medan använda det som driksvatten inte är lika vanligt och kräver en hel del.

Flera har påpekat att det regnvatten saknar mineraler och salter, vilket ju är helt korrekt men ganska lätt avhjälpt med mineral filter. Det finns många olika typer av sådana filter på den globala marknaden men jag vet inte hur vanliga de är här i Sverige. I Sydostasien, som inte har samma standard på "kommunalt vatten" som Norden har (dvs det är helt odrickbart och rent av hälsofarligt) är det väldigt vanligt nu förtiden att hemmen är utrustade med flertalet filter som gör det tjänligt som drickvatten dvs de filterar bort ohälsosamma saker, tar bort dålig smak och tillsätter minraler och salter i bra balans - liknande det som beskrevs från Nya Zeeland. Samma sak borde ju gå att göra för regnvatten i Sverige.

Om man ska sammanställa några lösningar som nämnts här och på andra ställen:
  • Löv, pinnar, frön, pollen osv = Metallnät, silduk (som man använder för saft) samt Sandfilter (olika typer av sand från finkornit i botten och sedan allt grövre upp till grova stenar upptill).
  • Alger = Sluten och ljustät förvaring i tanken. Någon nämnde UV-filtering och någon annan nämnde klortablett
  • Bakterier = UV filtering (?), klortablett, kokning
  • Dålig smak = Kolfilter
  • Salt och mineral brist = Salt och minral filter
  • Luftföroreningar = ??

Ett av de större problemen som jag ser det är att sålla bort e-koli bakterier och eventuella parasiter från fågel-spillning samt diverce andra typer föroreningar utan att koka vattnet eller blanda in klor - någon som har någon bra idé? 

(btw http://www.wiwos.se/ verkar inte vara up and running längre... någon som känner till någon annan leverantör på regnvatten system?)

ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Använda regnvatten?
« Svar #18 skrivet: 18 jul-17 kl 14:47 »
har samma funderingar
En fundering är att använda antingen en 2 kammar brun eller en 3 kammar brun. sedan ha en störe tank efter att samla och sedemientera vattnet

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Använda regnvatten?
« Svar #19 skrivet: 18 jul-17 kl 16:52 »
Avseende regnvatteninsamling till hushållsbehov.
Man gör sådant i flera delar av världen, den anläggning som jag närmast sett fanns på Nya Zeeland.
Där samlade man främst från taken men man kunde om det knep pumpa upp från en källa men då fick man med en hel del otäck smak.
Sedan filtrerar man vattnet i ett steg för hushållsbruk.
Det som man använde  och till dryck körde man genom ett kolfilter och tappade det via en separat kran.
Man tillsätter om det uppstår problem klor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Använda regnvatten?
« Svar #20 skrivet: 18 jul-17 kl 17:16 »
Det är så lite vatten som behövs till dricksvatten. Så regnvatten borde fungera utmärkt till tvätt disk dusch och toastol. Men för att det ska fungera bra behöver taket städas och tvättas och vattnet förvaras mörkt och helst svalt. Sen är det ju det där med frostrisken. Om du kokar och kolfiltrerar räcker det säkert.  Kål som du tar ur spisen, knyter in i en tyglapp, tryck till tyglappen så kolet krossas, lägg knytet i en kanna slå på vatten som varit kokt, låt stå tio timmar så har du ett bra dricksvatten.
kretslopp

ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Använda regnvatten?
« Svar #21 skrivet: 18 jul-17 kl 19:43 »
Det vore intressant att höra någon som har erfarenhet av regnvatten samling och användning.
De företag som erbjuder färdiga lösningar är http://www.conclean.se/produkter/regnvattensystem/
http://www.terana.se/img/cms/EcoBloc.pdf


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Använda regnvatten?
« Svar #22 skrivet: 18 jul-17 kl 21:45 »
Det är så lite vatten som behövs till dricksvatten. Så regnvatten borde fungera utmärkt till tvätt disk dusch och toastol. Men för att det ska fungera bra behöver taket städas och tvättas och vattnet förvaras mörkt och helst svalt. Sen är det ju det där med frostrisken. Om du kokar och kolfiltrerar räcker det säkert.  Kål som du tar ur spisen, knyter in i en tyglapp, tryck till tyglappen så kolet krossas, lägg knytet i en kanna slå på vatten som varit kokt, låt stå tio timmar så har du ett bra dricksvatten.
Brukar man inte ha aktivt kol till rening?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Använda regnvatten?
« Svar #23 skrivet: 18 jul-17 kl 22:41 »
Brukar man inte ha aktivt kol till rening?

Vilket i princip är samma sak som kol från vedspisen.
 ;)

I hushållet på Nya Zeeland så kokades bara kaffe/tevattnet och då framförallt för att värmen är essentiell för att aromerna skall frigöras.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Använda regnvatten?
« Svar #24 skrivet: 19 jul-17 kl 07:45 »
Vilket i princip är samma sak som kol från vedspisen.
 ;)

Men kokos och stenkol är ju bättre än träkol i andra sammanhang?
Och de dammar mindre, samt har bättre kapacitet.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Använda regnvatten?
« Svar #25 skrivet: 19 jul-17 kl 08:03 »
Ja, aktivt kol skiljer sig en del från spiskol eller grillkol.  https://sv.wikipedia.org/wiki/Aktivt_kol


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, fri, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser