Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bo i husvagn  (läst 33198 gånger)

KaninApa

  • Inlägg: 31
    • Dalarna
bo i husvagn
« skrivet: 25 aug-10 kl 19:25 »
Hej!

Funderar på om jag ska bosätta mej i ett hus på hjul, för att förena mina önskningar om att kunna leva billigt, äga mitt boende samt vara flyttbar. Tänker mej att jag ska köpa en fin gammal husvagn som är hel och hållen (inte nån med mögel för det vet jag inte hur man reparerar), för inte så mkt pengar (max 10 000kr), och fixa till den så den känns som ett hem och inte en campingsemester.

Därför söker jag tips gällande husvagnar och hur man kan renovera/anpassa dom till permanent åretruntbostad! Hur kan man isolera t ex? Isolera ett trähus har jag ett hum om, men i ett plåthus? Och uppvärmingen och energi; vedkamin, el, gasol, biogas??? (kombinationen eld och gas låter ju lite farlig...)

Hur har ni gjort? Tips på vartt jag kan hitta info och inspiration!

Och helt konkret: hur breda är husvagnar i allmänhet invändigt? får man in en vanlig säng på 2 meter på tvären..?

Och vad kan det exempelvis kosta om den värms upp med el?

 


sussi64

  • Inlägg: 11
    • Dalarna
SV: bo i husvagn
« Svar #1 skrivet: 25 aug-10 kl 19:40 »
Att bo i Husvagn är trevligt tycker jag. Tips på vagnar som är bättre vinterbonade än andra: Kabe, Polar, Solifer tillhör dom vagnar som man kan bo i på vintern.  Har flera bekanta som har sålt allt dom har och flyttat till husvagn. Vi bor bara i husvagn i 6-7 månader om året men har planer på att göra slag i saken och flytta dit permanent. Vi betalar 2500:- i månaden inkl. el och grundpaketet med tv kanalerna, ( 1, 2, 3, 4, 5, 6, eurosport, m.m) på den camping i Dalarna som vi bor på.

Huggorm

  • Gäst
SV: bo i husvagn
« Svar #2 skrivet: 25 aug-10 kl 20:01 »
Det enklaste är förstås att göra som Sussi skriver, ställa den på en camping. Då har man tillgång till ström, dusch och tvättstuga. Annars borde det gå fint att sätta in en enkel vedkamin, men då är ju husvagnen "förstörd" sedan

annahakansson22

  • Inlägg: 1
    • Norge
SV: bo i husvagn
« Svar #3 skrivet: 25 aug-10 kl 20:15 »
Hej!
Vad rligt att du funderar på husvagn! Jag bor i husvagn, och trivs väldigt bra med det!

 Jag har en Knaus från 1977. Den är vinterbonad och har vattenburen värme som drivs med el. Det finns elverk som drivs av solceller som man kan köpa, dock kostar de en del. Min har även ett batteri som laddas då husvagnen är kopplad till el som varar ett tag. Sen finns det även gas. Tänk dock på det är ditt eget ansvar att besiktiga gasledninger o dyl. En husvagn i denna standard och årsmodell kostar ca 9000-12000 kr.

Min husvagn är ganska stor, 6 meter lång. Som i de flesta husvagnar är det säng både i fram och i bakändan av husvagnen, i min är dessa 140 cm och 180 cm. Jag har löst det genom att lägga en bäddmadrass ovanpå husvagnssängen och det funkar jättebra. Att sätta in en vanlig säng går ju också men tänk då på att du förlorar dyrbart förvaringsuttrymme.

Vad det kostar att b i husvagn är svårt att säga då det beror mycket på vad du har för en husvagn ch vad du har för krav. Men på sommaren är det mycket billigt, endast förbrukningsel till lampor, dator och för mig spis och kyl. Vintertid blir det ju dyrare men mer än 1000 kr/mån har jag svårt att se att det skulle kosta.

Anna

KaninApa

  • Inlägg: 31
    • Dalarna
SV: bo i husvagn
« Svar #4 skrivet: 27 aug-10 kl 08:13 »
Kul med all uppmuntran! Och att det faktiskt är så många som faktiskt gör såhär.
Om ombyggnad: tänker att jag vill bygga om och "förstöra" husvagen. Sätta in en kamin t ex. Vore hemskt kul att se bilder på hur det ser ut, har lite svårt att föreställa mej. Är för inkörd på husvagnar ā la campingstyle.
Är inte så sugen på campingar. Så det hela hänger ju på att hitta bra uppställningsplats, men det ska undersökas. Ska inte flytta ut bums, tidigast till sommaren.

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: bo i husvagn
« Svar #5 skrivet: 27 aug-10 kl 08:21 »
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: bo i husvagn
« Svar #6 skrivet: 27 aug-10 kl 09:41 »
Den erfarenhet jag har av husvagnar och vinterboende är inte så positiv. Den vagn jag rev i trådlänken som nilsegårn skickade härovanför var sk vintervagn. Isoleringen bestod av 2cm cellplast med massiva köldbryggor av brädor som var ramverket som höll ihop hela vagnen. Klart det går att bo i eftersom det är en liten yta att värma men om man ska tänka energiekonomiskt så är det katastrof.
Fyra klasskompisar bor i husvagn. Det ena paret köpte en vagn för 10 000kr om jag minns rätt och det var fuktskador i taket så de var tvungna att byta yt taket där och isolera om. Det andra paret köpte en för 4000kr och den har varit otät på flera ställen och det har kommit in vatten. Tråkigt men sant.

Min vagn som jag rev hel var inte kul inne i väggarna. Mycket av bräderna var helt genomruttna och gick att pressa sönder med händerna. Vagnarna är ju helt täta, med plåt på utsidan och cellplast som isolering som inte kan ta upp fukt samt masonit och bräder. Ingen bra kombination. Kort sagt, köper du en gammal vagn är det nästan helt säkert fukt/mögel i väggarna.
Rekommenderar dig att satsa liite mer pengar och köpa en gammal byggbod istället. Brukar gå att hitta för 20 000kr. Då har du större möjligheter, större utrymme och liiiite mer isolering i grundutförandet med bra möjligheter att tilläggsisolera :)

Ahhhh, bara lite tankar :P
Lycka till
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Jojje

  • Inlägg: 279
  • Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
SV: bo i husvagn
« Svar #7 skrivet: 27 aug-10 kl 10:36 »
Hej!

Funderar på om jag ska bosätta mej i ett hus på hjul, för att förena mina önskningar om att kunna leva billigt,

Här är en tråd i ämnet.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=55627.msg713562#msg713562

I min by, Skattungbyn är det folk som bor i hembygda vagnar. De har nu bott flera år där så det fungerar väl.

Huggorm

  • Gäst
SV: bo i husvagn
« Svar #8 skrivet: 27 aug-10 kl 10:54 »
Rekommenderar dig att satsa liite mer pengar och köpa en gammal byggbod istället. Brukar gå att hitta för 20 000kr. Då har du större möjligheter, större utrymme och liiiite mer isolering i grundutförandet med bra möjligheter att tilläggsisolera :)

Ahhhh, bara lite tankar :P
Lycka till
Mycket bättre boende, men tyvärr är dom ju jobbiga att flytta på eftersom man inte får dra dom med en vanlig bil

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: bo i husvagn
« Svar #9 skrivet: 27 aug-10 kl 11:16 »
Det är sant men det lät i mitt huvud som om det var en mer permanent uppställning men det kanske det inte var. Isånafall tycker jag det kan vara värt att få tag i nån traktor som kan göra jobbet åt en. Men det gäller ju att hitta en byggbod som inte är för långt bort och det kan vara svårt ibland :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

de Gier

  • Inlägg: 1
    • Norge
SV: bo i husvagn
« Svar #10 skrivet: 27 aug-10 kl 11:54 »
Hei, jeg fant denne siden her: frilænder.dk en danske, Nils, som bor i sverige på et stykke jord der dem bygget noen fasiliteter. Han var på besøk her på Oppdal med sin vogn. Jeg foretrekker noe sånt fremfor en husvagn. Det blir bedre og hyggeligere på alle plan. Transport kan alltid ordnes om man ikke har en unimog som jeg har. Eller sjekk ut tumbleweed eller tinyhouse. Mye inspirasjon der.

Hilsen, Jan.

KaninApa

  • Inlägg: 31
    • Dalarna
SV: bo i husvagn
« Svar #11 skrivet: 27 aug-10 kl 21:27 »
Citera
Det är sant men det lät i mitt huvud som om det var en mer permanent uppställning men det kanske det inte var. Isånafall tycker jag det kan vara värt att få tag i nån traktor som kan göra jobbet åt en. Men det gäller ju att hitta en byggbod som inte är för långt bort och det kan vara svårt ibland

Absolut, jag gillar byggbodar, av redan nämnda skäl; mer yta och lättare att isolera. En bod av trä känns mer tilltalande än en plåtburk, egentligen. Men...som sagt, det verkar gå en byggbod på hundra husvagnar...svårt att hitta. Och tjugo tusen är mycket pengar när man har lite... Och ja, jag planerar inte att flytta varje vecka, men om jag känner mej rätt så kommer jag att vilja/behöva flytta lite då och då och då är det ju smidigt att kunna dra med vanlig bil.

Men det är bra med alla synpunkter! Ska kolla länkarna nu!

Skruttetorp

  • Inlägg: 10
    • Småland
SV: bo i husvagn
« Svar #12 skrivet: 27 aug-10 kl 21:43 »
Här sitter jag i vår husvagn och skriver, och det går alldeles utmärkt! Vi har skaffat oss en för att bo tillfälligt i medan vi bygger färdigt vårt Skruttetorp. Fukt och mögel har vi haft mänskliga sniffande mögelhundar till att utesluta att vagnen innehåller och ännu tycker vi inte att vi märker av några sådana problem. Värme fixar sig med vattenburen elvärme i element och eftersom vagnen är en Polar, anpassad för vårt klimat, har den viss isolering. Vi har vår vanliga madrass lagd tvärs över vagnen och den går nästan in, tror bredden är 1,90 på vagnen. Den är från -78 och då vi fick den hemkörd kunde vi inte riktigt pruta så 12 500 fick vi lägga. Känns helt okej för allt är i bra skick. Största problemet är att hålla ordning! Två vuxna och en ettåring på den här ytan är inte helt problemfritt. Lycka till med vagnlösningen  :)

Drömmaren

  • Inlägg: 16
    • Närke
SV: bo i husvagn
« Svar #13 skrivet: 17 jun-12 kl 17:37 »
Hej. Undrar om det finns fler än Skruttetorp som bor med barn i husvagn? Jag är bra sugen på det, isåfall på en camping året runt. Jag har en ganska lugn liten 2-åring, men det är ju inte säkert han förblir lugn när han börjat dagis och sånt.

I dagsläget delar han säng med mig (jag är ensamstående), så vi är vana att leva nära inpå, så det borde väl fungera?
Hur vet man om husvagnarna är mögel/fuktskadade?
Är det något annat man ska tänka på?

Edit: Såg nu att det var en väldigt gammal tråd, hoppas det inte gör något att jag drog upp den igen :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: bo i husvagn
« Svar #14 skrivet: 17 jun-12 kl 17:45 »
Jag har övergått från husvagn till bod.  Mest för att det är enklare att få in kamin och annat som inte husvagnen är gjort för.  Vedeldning, dusch, bekvämt dass, rejält med vatten, sånt man uppskattar efter ett tag.  Men som inte behövs under 4 veckors semester eller på en långtur när flyttbarheten är överordnad.

  Och så är det Svensk Bilprovning...  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Bewe

  • Inlägg: 15
SV: bo i husvagn
« Svar #15 skrivet: 18 jun-12 kl 16:00 »
Mera rejält också, går att tillbomma bättre! När jag hade satt två hänglås på min vagndörr och tjuvarna enkelt brött sig in genom fönstret, med en skruvmejseln gav jag upp (jag provade sen, hur enkelt som helst), det gick inte att lämna nått! Jobbigt!!! Men det är klart! jag var i "byggsvängen" och kunde inte riktigt välja mina uppställningsplatser... Men en riktigt äventyr, kul att bo i husvagn, 4 vintrar (2007-11)  ;)

Jag gillar min "Tattarthermos"!, det är med kärlek jag säger det, det är tattarlivet på  riktigt ;D. Man får möta många situationer och människor, många misstänksamma blickar, och ibland ovanliga möten. Det är en Kabe Smaragd grd deluxe, 1986, som jag köpte för 41000 (den var pedantiskt skött, aldrig en vinter utomhus), jag är nöjd med den,  men jag är glad att jag har haft och har ett annat riktigt boende.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: bo i husvagn
« Svar #16 skrivet: 18 jun-12 kl 16:52 »
Jag o min familj har bott mkt i husvagn även med småbarna utan problem.
Familjevagn med sk villavärme är bäst.
Den vi har nu är en Knaus Royal 780.
Så underbar o gigantisk inuti. Vi har allt typ inbyggd dvd golvvärme toa dusch mm
Men den kostar oxå.
Byggnationen finns i äldre vagnar oxå. 2.52bred o ca 8m invändiga mått. 3rok.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

J.S

  • Inlägg: 23
    • Västerbotten
SV: bo i husvagn
« Svar #17 skrivet: 18 jun-12 kl 20:16 »
Hej. Undrar om det finns fler än Skruttetorp som bor med barn i husvagn? Jag är bra sugen på det, isåfall på en camping året runt. Jag har en ganska lugn liten 2-åring, men det är ju inte säkert han förblir lugn när han börjat dagis och sånt.

I dagsläget delar han säng med mig (jag är ensamstående), så vi är vana att leva nära inpå, så det borde väl fungera?
Hur vet man om husvagnarna är mögel/fuktskadade?
Är det något annat man ska tänka på?

Edit: Såg nu att det var en väldigt gammal tråd, hoppas det inte gör något att jag drog upp den igen :)

Näsan brukar fungera bra, mögellukt brukar kännas direkt, annars kan man låta fukttesta dom hos de flesta husvagnsåterförsäljarna/serviceställerna.

Jojje

  • Inlägg: 279
  • Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
SV: bo i husvagn
« Svar #18 skrivet: 06 jul-12 kl 21:31 »
Har just inventerat vagnsboendet i Skattungbyn. En dokumentärfilmare ville ha hjälp.
På ett ställe står det två hemmabyggda vagnar och en stor byggbod. Där bor 6 personer och två hundar.
På ett annat ställe står de en hemmabyggd vagn, där bor nu en ensam tjej.
På ett tredje ställe bor två tjejer i var sin byggbod.
Och så de som var föregångare till vagnsbyggandet. De har sina vagnar på en egen tomt numera. Där har de även byggt ett par stockhus.

Kan lägga till att alla har små vedspisar i sina vagnar, för vintervärmens skull.

Jag funderar över hur vanligt det egentligen är att bo på detta sätt. I vilket fall bor man ju billigt och måste inte jobba så mycket eftersom kostnaderna är så små. Har på känn att detta är en trend bland ungdomar. Kanske någon har kunskaper och kan berätta.

Gnovald

  • Inlägg: 95
  • Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
SV: bo i husvagn
« Svar #19 skrivet: 11 jul-12 kl 19:27 »
Det verkar vara som att Skattungbyn har blivit lite av en samlingsplats för husvagnsbyggare! Jojje vet du något om den dokumentärfilmen?

/Andreas
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser