Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mygg...  (läst 13551 gånger)

KarinLinnea

  • Inlägg: 339
    • Småland
    • Tillökningsbloggen
mygg...
« skrivet: 27 maj-06 kl 19:13 »
Nu är dom här och jag vill tycka om dom, eller i allafall kunna strunta i dom, men jag kan inte. Har sen jag var lite ätit allergimedicin mot mygg, men det vill man ju inte helst... Så jag efterlyser naturliga tips att:
1. Slippa betten
2. Lindra klådan

tack

"Vi ärver inte jorden av våra föräldrar. Vi lånar den av våra barn!"
Som förälder och politiker för MP, måste dessa ord leda mig. En möbelsnickare med intresse för hantverk, natur och jakt. Och jag erkänner, jag är tyvärr för lat för 100% självhushållning.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:mygg...
« Svar #1 skrivet: 28 maj-06 kl 17:56 »
Äppelcidervinäger brukar lindra alla typer av insektsbett. Badda på! För att slippa bli tuggad på kan det hjälpa att gnugga skinnet med färsk malört. Det påstås även hjälpa att äta färsk vitlök. Jag vet inte om myggorna drar för att man flåsar på dem eller för att skinnet luktar fan, men det kan ju kvitta.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:mygg...
« Svar #2 skrivet: 28 maj-06 kl 18:22 »
Har du känt doften av en person som svettas ut vitlök...? ::)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:mygg...
« Svar #3 skrivet: 28 maj-06 kl 20:43 »
 ;D Jag gör det ibland. Svettas vitlök alltså. Men jag är osäker på myggens luktsinne.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

KarinLinnea

  • Inlägg: 339
    • Småland
    • Tillökningsbloggen
Re:mygg...
« Svar #4 skrivet: 28 maj-06 kl 22:37 »
Tack!
I´ll try...
"Vi ärver inte jorden av våra föräldrar. Vi lånar den av våra barn!"
Som förälder och politiker för MP, måste dessa ord leda mig. En möbelsnickare med intresse för hantverk, natur och jakt. Och jag erkänner, jag är tyvärr för lat för 100% självhushållning.

SvenS

  • Gäst
Re:mygg...
« Svar #5 skrivet: 01 aug-06 kl 15:05 »
En färsk vitlöksklyfta att ha till hands när skymningen kommer borde alla ha.
Man tager klyftan och stryker mot alla nakna hudpartier med lätt hand.

Citronsaft : lite färskpressad citronsaft som man baddar in på samma sätt.

2 sätt att inte bli stucken.

Kycklingen

  • Inlägg: 83
Re:mygg...
« Svar #6 skrivet: 22 aug-06 kl 11:47 »
När man går i skogen och inte vill ha myggbett i hårbotten sticker man in en kvist skvattram i hårtofsen.
Fredlig, lat vegetarian. Hemmamamma, älskar tai chi.

Ekegren

  • Inlägg: 1
Re:mygg...
« Svar #7 skrivet: 23 aug-07 kl 22:00 »
växten Skvattram är ett gammalt sätt att bli kvitt de små liven.  den har en olja som de inte gillar. har inte haft möjlighet att testa själv mer än ett par ggr dock.  Du kan antingen gnida växten direkt mot huden (luktar himla gott, riktigt skogsdoft) eller lägga skvattram i vatten 1-2 (osäker på tiden) dygn o sedan ta vattnet på huden.


Hör gärna av dig om du provar.

Brukar se skvattram i skogar där det är mkt vatten i marken.
lycka till !

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:mygg...
« Svar #8 skrivet: 02 sep-07 kl 15:50 »
Skvattram fungerar ett tag, på en del myggor, men inte alltid enligt mina erfarenheter. Men gott luktar det, tycker jag. Kanske en salva eller skvattramolja skulle fungera bra..
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Ynja

  • Inlägg: 22
Re:mygg...
« Svar #9 skrivet: 04 dec-07 kl 18:36 »
Myggor kan lukta sig till människor på otroliga avstånd, och det är svettlukt som attraherar mest. Så att vara vältvättad ska tydligen vara ett säkert kort. Vitlök och citron har aldrig fungerat för mig, däremot att gnugga pors direkt på huden. Doften förvillar myggen, som håller sig undan förvånansvärt länge.

Henrik_

  • Gäst
Re:mygg...
« Svar #10 skrivet: 05 dec-07 kl 18:58 »
Det ska tydligen ha gjorts någon undersökning som visade att av det som finns i skogen så är Röllika är effektivast, på andra plats kom Pors och på tredje Skvattram.
Jag använder det som finns tillhands.
Fast som ni säger så doftar ju skvattram bäst ;)

Jag använder precis som manna äppelcidervinäger mot klådan...

Melica

  • Inlägg: 447
Re:mygg...
« Svar #11 skrivet: 26 dec-07 kl 00:36 »
Jag tror att det är individens egen lukt som spelar roll.

När jag var liten och gick i skogen med mina föräldrar skämtade vi alltid om att alla flugor satte sig på pappa, alla myggor på mamma, och själv klarade jag mig rättbra...

Sedan fungeradeolika typer av myggmedel olika bra,men mamma fick ALLTID många fler myggbettt än jag, oavsett vad vi använde förmyggmedel. Eftersom jag aldrig har varit särskilt plågad av myggen, tyckte jag att det bästa (åtminstone trevligaste) myggmedlet var att gå i närheten av pappa när han tänt sin pipa...
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

hobbyhäxan

  • Inlägg: 27
  • Fred & Kärlek
SV: mygg...
« Svar #12 skrivet: 09 feb-08 kl 22:56 »
Jag har hört att det bästa sättet för att inte få betten är att lägga sia naken i skogen och låta dom sticka ordentligt, det ska göra att man blir immun...
Är man allergisk så är väl inte det nån bra lösning...
Men jag tror att det funkar för mig biter dom, men jag får inga bett. Nu har ju inte jag provat på just det sättet, men pappa är fritidsfiskare så jag och mina syskon blev ordentligt utsatta varje semester när jag var yngre och jag vet att jag fick mycket och stora bett.
Annars tror jag på vitlöken, den är bra till mycket och man kan ju alltid tugga i sig lite persilja efter för att slippa stinka. Man ger den ju till och med till djur för att slippa flugor, broms och mygg mm.

Mirami

  • Inlägg: 450
SV: mygg...
« Svar #13 skrivet: 18 feb-08 kl 13:13 »
Jag får typ aldrig myggbett ....fast jag bott i Norrland.. ;D
Men har ni träffat på Börnisar...svede?
Dom där små jävlarna som nästlar sig in i ögonen om det är enda
nakna ytan....Guach!!!! Vilka små  :-X

Hur som helst...Norrlands tips! ;D

Pressa i grymt många vitlökar i ngn dl olja (oliv skulle jag ta)
och ngr citroner...+ ngr droppar Tea tree oil!...låt stå å dra..
När kvällen kommer smörjer du in alla kroppsdelar du vill skydda :P
Varken Börnisar eller mygg vill vara i din närhet ;D

67stars

  • Inlägg: 1
SV: mygg...
« Svar #14 skrivet: 15 maj-08 kl 14:22 »
en blandning av tea tree oil och lavendel oil fungerar bra på hundar mot mygg o fästingar...

-annars har jag provat på mig själv ,då med bara ett knippe av växten lavendel; gnid in på handleder hals osv
jag kan säga att det har fungerat hyfsat! och jag gillar inte mygg Och JA det luktar
dessutom gott, för oss människor!

B vitaminer sägs göra blodet mindre "sött" , jag antar att intaget(mängden) har viss betydelse. Min morfar blev aldrig myggstucken, de sa att han inte hade "sött blod"
"ett ben i två verkligheter" kulinariska möllan i malmö med ratrace i hälarna och längtan till havet & skogen och bara vara...

oOtis94

  • Inlägg: 10
  • hej! jag är en glad pojke på 13 vintrar :D
SV: mygg...
« Svar #15 skrivet: 18 jul-08 kl 11:58 »
När man har blivit stucken så ska du vänta tills du ser att det har blivit svullnat sedan när du har sett det så ska du göra ett kors med naglarna ovanpå myggbettet. det är det bästa sättet för att förhindra att det kliar och svullnar ännu mer

edit

  • Inlägg: 60
  • Var sak har sin tid
SV: mygg...
« Svar #16 skrivet: 02 sep-08 kl 09:09 »
Jag brukar ta ett blad från doftpelargonen o gnugga in mej med. Doftpelargon brukar ju oxå kallas för Moskito fighter. Funkar även en del på knott o fästingar.Vissa myggmedel brukar ju innehålla just doftpelargon.
Jaghardetgött!!

skogstrolla

  • Inlägg: 462
    • Jämtland
SV: mygg...
« Svar #17 skrivet: 06 dec-08 kl 18:53 »
Jag kör med föllingeoljan för djur mot avåt späder litte extra

Brukar göra olja med antingen skvattram eller röllika eller enris
stöter i mortel så de blir gojsigt lägger det i mandelolja
blir mjukgörande och avsckräcker mygg knott småsvädan som vi säjer
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Appeltorp 13

  • Gäst
SV: mygg...
« Svar #18 skrivet: 07 dec-08 kl 09:12 »
Tillskott av vitamin B12, eller livsmedel som innehåller mycket av detta, fungerar på samma sätt som vitlök, dvs att myggorna inte gillar/förvillas av ens lukt. Detsamma har jag märkt gäller för antihistamin i tablettform. När jag är välmedicinerad sticker de små kräken inte lika gärna (annars är det ju just då som jag skulle klara av sticken bäst).

Sedan handlar det mycket om individens specifika lukt. Min bror och jag har gjort experimentet hundratals gånger; det är alltid jag som är sönderstucken!

En intressant iakttagelse jag har gjort är att trots att myggen är fler när man reser norröver så är de också mycket mindre (jag menar inte knott nu, utan mygg). Då får jag mindre utslag (eh, kanske logiskt)!

Nieda

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: mygg...
« Svar #19 skrivet: 10 jul-09 kl 20:43 »
Jag tycker tea-tree olja funkar mycket bra för att lindra klådan efter bett, funkar alltid på mig. För att slippa bli stucken använder jag eukalyptus men då myggen inte gillar mig i vanliga fall heller så vet jag inte om det funkar även om jag upplever att det gör det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

344 gäster, 4 användare
olleryd, xaelanar, Hantverkaren, kincop

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser