Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bildtråd Brahma  (läst 93558 gånger)

Brandkårsskogen

  • Inlägg: 835
  • NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
SV: Bildtråd Brahma
« Svar #20 skrivet: 19 feb-10 kl 09:36 »
Silver blåbandade hönor och en tupp (unga). Hade dem ett tag men de fick nytt trevligt hem när jag kom på att jag hade lite för många Brahmor till vintern... :P

Tack för procenten Neaa!
« Senast ändrad: 19 feb-10 kl 09:39 av Brandkårsskogen »
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Bildtråd Brahma
« Svar #21 skrivet: 19 feb-10 kl 11:23 »
Hur kommer det sig att Silver svartbandad tupp endast är svart-vit men att Silver blåbandad tupp har röd vinge? Den är ju snygg men jag trodde att en Silver blåbandade tupp endast skulle vara blå-vit liksom (ja, ni fattar säkert hur jag menar).
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Therese K

  • Inlägg: 1112
    • Skåne
SV: Bildtråd Brahma
« Svar #22 skrivet: 19 feb-10 kl 12:03 »
Snyyyggg Vailett är! ;D

Tack :D Pappa är Yngve och mamman är olivia, då blir det sån fin teckning!
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Brandkårsskogen

  • Inlägg: 835
  • NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
SV: Bildtråd Brahma
« Svar #23 skrivet: 19 feb-10 kl 12:27 »
Hur kommer det sig att Silver svartbandad tupp endast är svart-vit men att Silver blåbandad tupp har röd vinge? Den är ju snygg men jag trodde att en Silver blåbandade tupp endast skulle vara blå-vit liksom (ja, ni fattar säkert hur jag menar).

Silver blåbandade kommer från Guldlinjer (inte enbart silver) så därför har tuppen den röda vingen.
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Bildtråd Brahma
« Svar #24 skrivet: 19 feb-10 kl 14:30 »
Så det finns alltså Silver blåbandade som enbart är blå-vita då? Jag kan tänka mig att de är snygga! :P
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Brandkårsskogen

  • Inlägg: 835
  • NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
SV: Bildtråd Brahma
« Svar #25 skrivet: 19 feb-10 kl 14:58 »
Så det finns alltså Silver blåbandade som enbart är blå-vita då? Jag kan tänka mig att de är snygga! :P

Nix  ;) ! Alla silver blåbandade brahmor härstammar ur guldlinjerna och har därmed har tupparna orange på ryggen!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

gabbi

  • Inlägg: 31
SV: Bildtråd Brahma
« Svar #26 skrivet: 19 feb-10 kl 20:39 »
Silver blåbandade kommer från Guldlinjer (inte enbart silver) så därför har tuppen den röda vingen.

Tack alla ni som orkar svara på mina färgfrågor

Här kommer några till  ;D

Silver blåbandad är alltså det som kallas BSO? Om jag har förstått det, en inte godkänd färg?, men som ger färgrena kycklingar?

Om man har en BSO tupp vad kan man para den med för färger på hönorna och fortfarande få färgrent?

Brandkårsskogen

  • Inlägg: 835
  • NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
SV: Bildtråd Brahma
« Svar #27 skrivet: 20 feb-10 kl 12:02 »
Om man använder en guld svartbandad tupp till en silverhöna så blir ju iaf kycklingarna silver men dåliga silver va? Silver blåbandad har jag inte hört talas om, borde ju vara så genetiskt men frågan är om det blir att synas?

Silver svartbandad x Guld svartbandad = Hönorna blir renfärgade i antingen silver svartbandad eller guld svartbandad men de silver svartbandade tupparna blir felfärgade då de får orange på ryggen. Tupparna har anlag för att ha tre färger men hönorna bara två.

Hm, men de kan väl inte kallas färgrena då?

Ja, ja det är vad jag fått berättat för mig i alla fall ;)!
« Senast ändrad: 20 feb-10 kl 12:30 av Brandkårsskogen »
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Brandkårsskogen

  • Inlägg: 835
  • NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
SV: Bildtråd Brahma
« Svar #28 skrivet: 20 feb-10 kl 12:10 »
Silver blåbandad är alltså det som kallas BSO? Om jag har förstått det, en inte godkänd färg?, men som ger färgrena kycklingar?


Japp - den heter egentligen "Silver blåbandad med orange rygg" iom att tupparna har det. Färgen håller på att bli godkänd. Även om färgen inte är godkänd så kan man ju kalla den för färgren.

Avelstips från Lennart Petterssons hemsida: http://web.telia.com/~u34607006/avel.htm

Tips ang den sidan!
Mörk Brahma = silver svartbandad
Rapphönstecknad Brahma = Guld svartbandad

« Senast ändrad: 20 feb-10 kl 12:22 av Brandkårsskogen »
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Bildtråd Brahma
« Svar #29 skrivet: 20 feb-10 kl 13:47 »
Japp - den heter egentligen "Silver blåbandad med orange rygg" iom att tupparna har det. Färgen håller på att bli godkänd. Även om färgen inte är godkänd så kan man ju kalla den för färgren.

Avelstips från Lennart Petterssons hemsida: http://web.telia.com/~u34607006/avel.htm

Tips ang den sidan!
Mörk Brahma = silver svartbandad
Rapphönstecknad Brahma = Guld svartbandad



Aha, nu när du skrev de gamla färg beteckningarna så gick det upp ett ljus, så nu fattar jag varför silver blåbandad har den röda ryggen. ;D Men kan man inte avla fram silver blåbandad ur silver svartbandad då??? ::)

Ursäkta att jag fortsätter att fråga om färger när detta skulle vara en bildtråd. :-[
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

trallallaa

  • Gäst
SV: Bildtråd Brahma
« Svar #30 skrivet: 20 feb-10 kl 14:56 »
Citera
Ursäkta att jag fortsätter att fråga om färger när detta skulle vara en bildtråd.

Jag lägger in lite bilder här i mellan, så är det fortfarade en bildtråd  ;)

Här har ni min senaste höna, en silver sv....hrmm, näää, vänta här nu  :o ???


Det häääär är ialla fall Silver svartbandade hönor och en tupp som är blandning av Guld svartbandad och Silversvartbandad:




Men vad för färg är den översta hönan blandning av? Guld och Silver svartbandade kanske??

Brandkårsskogen

  • Inlägg: 835
  • NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
SV: Bildtråd Brahma
« Svar #31 skrivet: 20 feb-10 kl 16:45 »

 Men kan man inte avla fram silver blåbandad ur silver svartbandad då??? ::)

TACK Trallallaa för bilderna i dennna BILDtråd.... o:)

Silver svartbandad + Guld blåbandad = BSO + guld blåbandad (rätta mig om jag har fel här nu...)

Slänger in en bild bara för att.... :P Guld blåbandade unghöns...

« Senast ändrad: 20 feb-10 kl 16:56 av Brandkårsskogen »
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Bildtråd Brahma
« Svar #32 skrivet: 20 feb-10 kl 17:47 »
vad blir det om man korsar en guldsvartbandad med en silverblå bandad ???
blir kycklingarna rättfärgade ???
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Bildtråd Brahma
« Svar #33 skrivet: 20 feb-10 kl 21:16 »
... en tupp som är blandning av Guld svartbandad och Silversvartbandad:



 :P Den tuppen var läcker! Påminner lite om laxfärgad tycker jag.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Brandkårsskogen

  • Inlägg: 835
  • NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
SV: Bildtråd Brahma
« Svar #34 skrivet: 22 feb-10 kl 08:55 »
En kycklingköpare från förra året mejlade bilder där alla tre färgerna (som jag har) råkade vara representerade - så här kommer den bilden! Roligt att få se hur kycklingarna har växt till sig :)!

Hönor i Spättat, Guld blåbandat och Guld svartbandat. Tuppar i guld blåbandat.
« Senast ändrad: 22 feb-10 kl 09:00 av Brandkårsskogen »
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Bildtråd Brahma
« Svar #35 skrivet: 25 feb-10 kl 17:42 »
Min långe man, född sommaren 09... Hum, hur lång tid tar det för en brahmatupp att få en stjärt?  :-\  ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Bildtråd Brahma
« Svar #36 skrivet: 25 feb-10 kl 17:47 »
"Och vad är du för en latjo liten pryl?"  ::)

Vill inte ens tänka tanken vad som skulle kunna hända om han försöker "latja" med prylen... >.< *kras*  :-X
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Bildtråd Brahma
« Svar #37 skrivet: 25 feb-10 kl 18:06 »
Hahaha, skrattar mej fördärvad åt "den långe mannen" - vilken störtskön typ!  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Brandkårsskogen

  • Inlägg: 835
  • NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
SV: Bildtråd Brahma
« Svar #38 skrivet: 14 mar-10 kl 19:46 »
Min spättade (efter guld blåbandad x guld blåbandad) ungtupp som börjar växa till sig! Han är nästan 6 månader och börjar förhoppningsvis förstå sig på detta med hönor så småningom  :-[
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

ORCA

  • Gäst
SV: Bildtråd Brahma
« Svar #39 skrivet: 14 mar-10 kl 20:37 »
Här är Ernst Blåspättad och 9månader gammal och Gus nästan 2år gammal och ljus Columbia.

« Senast ändrad: 20 mar-10 kl 20:57 av ORCA »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 6 användare (1 dolda)
torbjorn, tuslus, fri, Galaxie, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser