Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nejlikor lindrar tandvärk.  (läst 27090 gånger)

Väinämöinen

  • Gäst
Nejlikor lindrar tandvärk.
« skrivet: 23 mar-06 kl 00:03 »
Igår natt fick jag en fruktansvärd tandvärk. Värktsbletterna gjorde ingen som helst verkan. Desperat började jag gå igenom dom örter och kryddor jag hade i skåpet tills jag på prov tuggade på några torkade Nejlikor. Och tandvärken släppte!! Sen läste jag på internet att just Nejlikor brukade användas mot tandvärk. Inte ens tandläkaren jag besökte idag kände till det.

Den metoden som jag utvecklade var att stoppa torkade Nejlikor i munnen och tugga på dom tills det blev en massa i munnen och låta det vara där ett tag för att sen spotta ut det och börja om från början. Det kan verka omständigt men det fungerade i alla fall.
« Senast ändrad: 23 mar-06 kl 00:05 av Väinämöinen »

HP

  • Inlägg: 193
    • Ångermanland
Re:Nejlikor lindrar tandvärk.
« Svar #1 skrivet: 23 mar-06 kl 09:58 »
Jag har faktiskt provat det en gång. Då lade jag bara en mejlika vid tanden och gick och sög/små bet på den.
Funkade superbra! Fast då hade jag inte så jätteont utan var mest nyfiken på om det skulle funka, annars tror jag att din taktik är bättre!
//HP
If You Run You'll Just Die Tired

Väinämöinen

  • Gäst
Re:Nejlikor lindrar tandvärk.
« Svar #2 skrivet: 24 mar-06 kl 00:15 »
Jag har också läst att man brukade doppa bomullstussar i olja gjord  på nejlikor och ha på tanden. Jag undrar om det funkar på andra ställen av kroppen.

Holt

  • Inlägg: 40
    • Uppland
Re:Nejlikor lindrar tandvärk.
« Svar #3 skrivet: 02 apr-06 kl 09:09 »
Kryddnejlikans olja består av 84-95% eugenol, vilken man själv kan dra fram ur de torkade blomknopparna genom ångdestillation. Nejlikolja eller eugenol används inom tandvården som desinfektionsmedel och har dessutom en viss smärtdämpande effekt. Även om nu tandläkaren helt missat detta är det vanligt att eugenol finns i den tandfyllning han/hon använder och den finns också med i en del tandkrämer. Tester tyder på att oljan, blandad med zinkoxidpasta, har positiv effekt på läkningen då man dragit ut en tand (man smörjer alltså in "hålet"). I vårt medicinskåp finns ett par linement som båda har kryddnejlikolja som en av huvudingredienserna, liksom den är i den populära tigerbalsamen. Djurförsök har visat att oljan dessutom är febernedsättande. På en amerikansk läkemedelshemsida fann jag vad kryddnejlikan använts mot inom den traditionella medicinen:
Abdominal pain, acaricidal, allergies, anaesthetic, artherosclerosis, antibacterial, antifungal, antihistamine, antioxidant, antimutagenic, antiseptic, antiviral, aphrodisiac, arsenite induced toxicity (prevention), asthma, athlete's foot, bad breath, blood purifier, blood thinner (anti-platelet agent), cancer, carminative, cavities, colic, cough, counterirritant, decreased gastric transit time, diabetes, diarrhea, dust mites, expectorant, food preservative, gout, hernia, herpes simplex virus, hiccups, high blood pressure, inflammation, insecticidal, insulin mimetic, gas, larvae or parasites, lipid-lowering , mosquito repellant (topical), mouth and throat inflammation, mouthwash, nausea or vomiting, pain, neurodegeneration, oral candidiasis, muscle spasm, oral cavities, oral edema, pediculocide, smooth muscle relaxant (clove oil), tooth or gum pain, vaginal candidiasis (prevention and treatment),vasorelaxant (clove oil).

En mångsidig olja med andra ord. Idag används nästan hälften av kryddnejlikproduktionen för att smaksätta cigaretter. Ett mindre upplyftande användningsområde  :-\
"Det är varje människas förbannade plikt att bli ett original" (Albert Engström)

Väinämöinen

  • Gäst
Re:Nejlikor lindrar tandvärk.
« Svar #4 skrivet: 03 apr-06 kl 02:27 »
Okej. Jag tyckte att det smakade tandläkarbesök när jag tuggade på dom torkade nejlikorna. Nu vet jag varför. Jag är fortfarande förundrad över att något så effektivt och välgörande finns att hitta i ens kryddskåp. men egentligen borde jag inte bli förvånad. När jag var förkyld och hade hosta var det enda som hjälpte ingefära, vitlök, anis och fänkol med ingefära i den absoluta toppen. Värktabletter är ju faktiskt ingenting gentemot vissa örter.

Remma-Rambo

  • Inlägg: 16
SV: Nejlikor lindrar tandvärk.
« Svar #5 skrivet: 13 jan-15 kl 15:22 »
Var kan man köpa nejlikolja? Tänkte pröva det mot tandinfektion.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

273 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser