Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedtorkning  (läst 42309 gånger)

Hacke

  • Inlägg: 435
    • Värmland
Vedtorkning
« skrivet: 16 feb-09 kl 18:24 »
Har så smått kommit i gång med lite vedförsäljning. Sålde ca 55 kubik blandved nu i vinter. Veden var huggen förra vintern, kapad och kluven tidigt i somras Veden torkades ute i en stjälpt hög med staplad ved som stödvägg längst ut. Högens mått var ca 4,5 gånger 4,5 och ca 1,5 m hög.
Veden i de yttersta lagren torkade ju fort i sommartorkan. Fick där värden på 15 - 20% ganska tidigt på hösten. Övertäckte med presenning i september-oktober. Började sälja av veden i januari. Höll noga koll på fukthalten allt eftersom jag sålde veden. Då jag sällan fick värden över 20% ansåg jag veden som okej att elda med. Emellertid märkte jag att en del björkved från mitten av högen var en aning möglig och som jag då inte tog med till försäljning. Tog också in en del av den veden, som jag då tänkte elda själv. Fukthalten steg nu till 30-40%. M.A.O. mycket sur ved. Ut med den veden till vedboden igen alltså. Tydligen så får man helt andra fuktvärden om man mäter halten på veden i fruset tillstånd. Det hade jag förbisett
Jag skulle vilja ha lite synpunkter på det här sättet att torka ved. Det bästa sättet att torka ved på är väl annars i en väl ventilerad vedbod. Om man nu skall sälja i lösvikt. Tacksam för åsikter och tips då jag gärna vill att vedkunderna skall bli nöjda och vilja köpa mer ved kommande säsonger.

Huggorm

  • Gäst
SV: Vedtorkning
« Svar #1 skrivet: 16 feb-09 kl 18:45 »
Skall du ha veden i stjälpt hög får du nog vända lite på den innemellan så sol och vind kommer åt även det som legat i botten. Sedan är det inget vidare att ha den liggande direkt på marken heller

Hacke

  • Inlägg: 435
    • Värmland
SV: Vedtorkning
« Svar #2 skrivet: 16 feb-09 kl 19:01 »
Jag glömde nämna det. Veden låg på träpall.
Tack annars för synpunkten.

mobben

  • Inlägg: 333
SV: Vedtorkning
« Svar #3 skrivet: 16 feb-09 kl 19:01 »
Jag säljer bara färsk ved, får torka hos kund, enkel hantering tycker jag.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Vedtorkning
« Svar #4 skrivet: 16 feb-09 kl 19:35 »
Jag säljer bara färsk ved, får torka hos kund, enkel hantering tycker jag.


Torr akutved ger bra betalt!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Vedtorkning
« Svar #5 skrivet: 16 feb-09 kl 22:03 »
Vilket är det effektivaste sättet att torka ved? Utspridd på en presenning innan veden hamnar i vedboden?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Huggorm

  • Gäst
SV: Vedtorkning
« Svar #6 skrivet: 16 feb-09 kl 22:10 »
Det bästa är väll att stapla den med mycket luft mellan vedträna. A och O är ju att få ett ordentligt luftflöde som kan föra med sig fukten. Ligger den i hög kommer den ved som ligger i mitten att mögla eftersom luften inte kommer åt

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Vedtorkning
« Svar #7 skrivet: 16 feb-09 kl 22:15 »
Trava veden ute med trall under och plåt/pressenning enbart som regnskydd/tak.
Stjälpt torkar bäst i småsäck upp till 1 m3 på lastpall med samma typ av taktäckning,,,, inte i högar om 10 m3 eller mer.

Själv så har jag spikat ihop 1.5 m3 "vedhäckar" med EUR pall i botten och beg "pannplåt" som tak.
Lätt att hantera med lastmaskin och veden torkar bra.


Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Vedtorkning
« Svar #8 skrivet: 16 feb-09 kl 22:20 »
Det bästa är väll att stapla den med mycket luft mellan vedträna. A och O är ju att få ett ordentligt luftflöde som kan föra med sig fukten. Ligger den i hög kommer den ved som ligger i mitten att mögla eftersom luften inte kommer åt

Tänkte mer på att inte göra en hög utan försöka sprida det så mycket det går. Men det går alltså att stapla den med en gång, som du skriver, med mycket luft. Bra!

 
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Vedtorkning
« Svar #9 skrivet: 16 feb-09 kl 22:30 »
Trava veden ute med trall under och plåt/pressenning enbart som regnskydd/tak.
Stjälpt torkar bäst i småsäck upp till 1 m3 på lastpall med samma typ av taktäckning,,,, inte i högar om 10 m3 eller mer.

Själv så har jag spikat ihop 1.5 m3 "vedhäckar" med EUR pall i botten och beg "pannplåt" som tak.
Lätt att hantera med lastmaskin och veden torkar bra.

Du stjälper alltså ner veden i vedhäckarna? Då behöver man ju egentligen ingen vedbod. Det bli ett moment mindre i hanteringen. Kommer ihåg när jag var yngre och fick springa ut och täcka över den nyhuggna veden, som låg på tork, när det kom regnskurar. Sedan staplades den in i boden.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Hacke

  • Inlägg: 435
    • Värmland
SV: Vedtorkning
« Svar #10 skrivet: 16 feb-09 kl 22:31 »
Citera
Själv så har jag spikat ihop 1.5 m3 "vedhäckar" med EUR pall i botten och beg "pannplåt" som tak.
Lätt att hantera med lastmaskin och veden torkar bra.
Ingen dum ide om man inte har någon riktig vedbod. Har du alltså de här pallarna ståendes ute?  Säljer du ved eller har du bara till eget bruk?

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Vedtorkning
« Svar #11 skrivet: 16 feb-09 kl 22:50 »
Hej  Tuvstarren,,,, kul att se dig här på skogssidan igen.

Nej,,, jag travar veden direkt i häckarna efter klyvning, detta för att få in maximal vedvolym per häck.

Hacke.

Vedhäckarna står ute året runt och bärs fram till huset allt eftersom de tar slut.
Säljer väldigt lite, och då enbart från travad ved utomhus eftersom "kunderna" oftast klarar sig med eget släp.
« Senast ändrad: 16 feb-09 kl 22:52 av Lumberjack »

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Vedtorkning
« Svar #12 skrivet: 16 feb-09 kl 23:06 »
Hej  Tuvstarren,,,, kul att se dig här på skogssidan igen.

Nej,,, jag travar veden direkt i häckarna efter klyvning, detta för att få in maximal vedvolym per häck.
[...]

Tack det samma. Har legat lite lågt under en period. Har varit annat som tagit min ork. Men nu är jag på banan igen.

Detta med vedhäckar ska jag fundera på. Många funderingar och val att göra. Kul tankearbete.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Vedtorkning
« Svar #13 skrivet: 16 feb-09 kl 23:15 »
Ett litet tillägg,,,,

Vedhäckarna har jag bara för eget bruk - men visst har det hänt att en del som handlat ved "lånat" någon häck.

Skulle jag sälja i större format så fick det bli på 1m3 säckar,,,"stjälp"
Finns med färdigsydda lyftöglor så att man kan använda traktor/Lastmaskin vid påfyllning/lastning, och lastpallen
behöver därför inte följa med vid lev.

Ska enl uppg även finnas "skräddarsydda" regnskydd (tak), till säckarna om man vill torka ute.


mobben

  • Inlägg: 333
SV: Vedtorkning
« Svar #14 skrivet: 16 feb-09 kl 23:21 »

Torr akutved ger bra betalt!

Jag tar idag 500 kr m3 själpt mått + trp för björken, blir av med den direkt. Sålde 2008 ca 150 m3, kunde utan problem sålt dubbelt, så efterfrågan på ved är stor.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Vedtorkning
« Svar #15 skrivet: 16 feb-09 kl 23:28 »
Tack det samma. Har legat lite lågt under en period. Har varit annat som tagit min ork. Men nu är jag på banan igen.

Detta med vedhäckar ska jag fundera på. Många funderingar och val att göra. Kul tankearbete.



För min del var detta smidigaste sättet i alla avseenden.
Bla eftersom jag kapar/klyver på ett strategiskt ställe, men är i behov av ved till flertalet hus.
Bla kör jag ett par färdiglastade häckar till jaktstugan varje höst med lastmaskin där vedbod saknas,,,, änsålängen.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Vedtorkning
« Svar #16 skrivet: 17 feb-09 kl 15:52 »

Torr akutved ger bra betalt!

Jupp. Fast jag sålde slut min torra ved redan i juli. I år skall jag inte börja sälja torkad ved redan i juli, även om den är torr då.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Vedtorkning
« Svar #17 skrivet: 17 feb-09 kl 15:55 »
Jag tar idag 500 kr m3 själpt mått + trp för björken, blir av med den direkt. Sålde 2008 ca 150 m3, kunde utan problem sålt dubbelt, så efterfrågan på ved är stor.

Torr björk? Jag tar 490 för torkad björk, 410 för färsk.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Fjällugglan

  • Inlägg: 1
SV: Vedtorkning
« Svar #18 skrivet: 17 feb-09 kl 20:50 »
Skogsstyrelsen har en finfin "vedskola" att titta på. Bland annat framhåller de hur viktigt det är att veden får torka ute under vårmånaderna typ mar-juni då luften är som torrast, samt att veden inte ska in under en presenning för då stiger markfukten upp i veden där den "fångas".

Jag lägger över korrugerad plåt med tyngder ovanpå - det gör att luften och solen kommer åt bra runtom.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Vedtorkning
« Svar #19 skrivet: 17 feb-09 kl 22:44 »
Torr björk? Jag tar 490 för torkad björk, 410 för färsk.


Går det verkligen att sälja ved i stjälpt mått för runt 500:-???.

Bor ni i Stockholm?,,,,,,,, ;) ;D

Här kommer fö en liten länk som någon kanske har nytta av?.

http://dalea.du.se/research/archive/70589611-93d6-4224-bf7c-b6263a5acddf/8e9dab5a-70e9-4d6d-8aa1-d4504835b8c8.pdf

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Vedtorkning
« Svar #20 skrivet: 18 feb-09 kl 13:16 »
Går det verkligen att sälja ved i stjälpt mått för runt 500:-???.

Bor ni i Stockholm?,,,,,,,, ;) ;D

Nära flådiga Kungsbacka utanför Göteborg...
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Hacke

  • Inlägg: 435
    • Värmland
SV: Vedtorkning
« Svar #21 skrivet: 18 feb-09 kl 17:26 »
Tack Lumberjack för länktipset. Det ska jag studera när jag får tid.
Frågan är om inte dina EUR-pallar passar bäst för vedproduktion i mindre skala.
Jag går annars och klurar på att använda en gammal lagårdsplatta till vedtorkning.
Har också kommit över några ledningsstolpar som jag tänkte använda som stomme till ett snedtak över plattan. Måtten blir ca. 7*4 meter. Underst mot plattan tänkte jag lägga ut träpall.
Som jag begriper det  är det presenningen över veden som är den stora boven i dramat.
Den slipper man alltså här. Fukten har möjlighet att avdunsta i luften under taket.
Med gles brädpanel som vägg borde det bli ett ganska så rekordeligt utrymme för att torka ved, eller vad säger ni?
Frågan är hur stor hög man kan få eldningstorr under ett sådant utrymme.
Man skulle ju annars kunna åka på studiebesök till någon vedhandlare  ::)
Åsikter om idéen tas tacksamt emot.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Vedtorkning
« Svar #22 skrivet: 19 feb-09 kl 02:19 »
Nära flådiga Kungsbacka utanför Göteborg...

Grattis!,,,,, ;D

Fick man de pengarna så sålde man ju inte en enda pinne som massaved!


Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Vedtorkning
« Svar #23 skrivet: 19 feb-09 kl 02:55 »
Tack Lumberjack för länktipset. Det ska jag studera när jag får tid.
Frågan är om inte dina EUR-pallar passar bäst för vedproduktion i mindre skala.
Jag går annars och klurar på att använda en gammal lagårdsplatta till vedtorkning.
Har också kommit över några ledningsstolpar som jag tänkte använda som stomme till ett snedtak över plattan. Måtten blir ca. 7*4 meter. Underst mot plattan tänkte jag lägga ut träpall.
Som jag begriper det  är det presenningen över veden som är den stora boven i dramat.
Den slipper man alltså här. Fukten har möjlighet att avdunsta i luften under taket.
Med gles brädpanel som vägg borde det bli ett ganska så rekordeligt utrymme för att torka ved, eller vad säger ni?
Frågan är hur stor hög man kan få eldningstorr under ett sådant utrymme.
Man skulle ju annars kunna åka på studiebesök till någon vedhandlare  ::)
Åsikter om idéen tas tacksamt emot.

Låter som ett vettigt förvaringsalternativ.

Pressenning är annars ingen fara,,, dvs om man bara har det som "tak" över travarna och inte täcker ner mer än någon dm
runt sidorna
Viktigare då att man håller undan markfukten och ser till att ha god luftväxling i travarna,,,, gärna med upplag mot "sörsida".

När det gäller "rationell hantering" för avsaluved så tror jag ändå att "säckat på pall" är bäst.
Lätt att fylla från tex processor - lätt att hantera med traktor och gafflar, samt lätt att lasta/lossa på bilsläp för den som köper
5-10 m3 till exvis "braskaminen".



larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Vedtorkning
« Svar #24 skrivet: 19 feb-09 kl 14:08 »
Bild på vedtork. Eller vad man skall kalla det.

Taket står över sex lastpallar, stolpar på cc 40cm på lånsidorna av gårdssågad tall. Längsgående panel av kantbitarna från sågningen, med ca 10-20cm mellanrum mellan bitarna. Så gott om luft, samtidigt som vedträn sällan trillar ut, krävs exakt rätt vinkel för att ngt trä skall trilla ut. Man kan fylla den "boden" med 6*2=12 kubikmeter stjälpt ved. För leverans ställer jag släpvagnen framför och välter ner ved. Just nu har jag tagit bort en del kantbitar på framsidan för att enklare slänga in veden. Traditionellt travad ved intill (en pall ren ek innerst, två pallar ren sälg utanför, björk i den stora "torken").

Antar att man kunde använt en frontlastarskopa och tagit ved med.

Iaf, en sådan konstruktion gör att man iaf automatiserat, eller utan tanke och precision, kan vräka in ved för torkning. Samtidigt blir det inte för stort för att veden i mitten inte skall torka, och det kommer sällan in regn, om det inte blåser rejält. Man kanske kan tänka sig en länga med sådana bodar om man vill hantera lite mer ved.

Nu har jag inte byggt den konstruktionen (utom de längsgående kantbitarna), men man kan nog raffinera det hela lite. Gör den hög nog för att köra in släpkärran under, och ngn luckkonstruktion i golvet, eventuellt snedställda pallar, och ut åker veden rätt ner i släpkärran. Hm.

På sommarbilden (juni) har jag tillfälligt ställt pallar för egen ved framför. Huvudtorken var fullare innan veden torkade, men veden har krympt rätt rejält av torkningen.

Vän av ordning eller som varit på plats noterar att antalet träd bakom har minskat under vintern, återställer ca 0.5 hektar betesmark.
« Senast ändrad: 19 feb-09 kl 14:11 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Vedtorkning
« Svar #25 skrivet: 19 feb-09 kl 14:23 »
Grattis!,,,,, ;D

Fick man de pengarna så sålde man ju inte en enda pinne som massaved!


Levererar faktiskt 10-15 kubik massa till Södra, mest för sakens skull. Utifall det blir ngn storm och man behöver hjälp. Fast den klenare massaveden tar jag till ved, mest de grövre bitarna som hamnar i Södras hög. Har dessutom inte kapacitet att hantera hur mycket ved som helst. Men när massavedtraven väl är drygt 10 m3fub så lägger jag bara riktigt grova bitar där, resten går till ved.

Men om deras senaste prissänkning på massaveden kvarstår så blir det bara timmer för deras del nästa år, massan får bli ved.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Vedtorkning
« Svar #26 skrivet: 19 feb-09 kl 16:41 »
När ryssarna får för sig att höja exportskatten och om möjligt stävja mygel, stiger massaveden här.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Huggorm

  • Gäst
SV: Vedtorkning
« Svar #27 skrivet: 19 feb-09 kl 16:42 »
När ryssarna får för sig att höja exportskatten och om möjligt stävja mygel, stiger massaveden här.
Har dom inte gjort det redan? Har för mig att jag läste något om det för ett tag sedan

Pong

  • Inlägg: 596
SV: Vedtorkning
« Svar #28 skrivet: 19 feb-09 kl 16:55 »
Har dom inte gjort det redan? Har för mig att jag läste något om det för ett tag sedan

Jo de har höjt virkestullen successivt sedan 2007. Från 4 € kubiken 2007 till 10 €, till 15 € och skulle höjas till 50 € den första januari 2009 men Putin sköt upp 50-höjningen 9-12 månader, så vi får se vad som händer.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Vedtorkning
« Svar #29 skrivet: 20 feb-09 kl 07:56 »
När ryssarna får för sig att höja exportskatten och om möjligt stävja mygel, stiger massaveden här.

Aldrig lika mycket. Virkesmarknaden i Sverige är ett oligopol. Södra betalar tydligen upp till det dubbla för massaveden i Baltikum, där det sker i riktig konkurrens.

Vi kanske kan få se en höjning på 25:- i Sverige, men inte mer. Det är fortfarande mer lönsamt att göra ved av massaveden än att sälja den till Södra. Höj till 800:- ex moms så kanske vi kan börja prata. Men får man 500:- ink moms för kluven ved, så är det i praktiken ett pris på mer än 1100:- per m3fub (OK, inklusive moms), eftersom 55% av de kluvna veden är luft. Dessutom får man betalt för barken när man gör ved, vilket man ju inte får för massaved. För egen del så kör jag förbi vedbacken på väg till massavedavlägget, så tiden det tar att klyva sparar jag delvis in på kortare transportsträcka.

Att man alls kan köpa in massaved till dessa priser beror väl dels på stora skogsägare som inte har möjlighet att förädla rubbet till ved, och dels på alla icke självverksamma skogsägare, inklusive mindre, där Södra går in och gör rubbet.

Men visst, skulle alla göra ved av massaveden, så skulle det bli en viss överetablering...

Nej, jag lägger mina pliktskyldiga 10+ m3fub, så de känner att jag levererar något för mitt medlemskap.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Vedtorkning
« Svar #30 skrivet: 20 feb-09 kl 08:59 »
Pappersindustrin kommer att minska i Sverige, de bolag som är aktiva här, kommer att förlägga produktion i länder med mer råvara tillgänglig. 
Biobränsle blir en stark konkurrent till papperstillverkning och spånskivetillverkning i Sverige.  Marknaden för biobränsle är långt ifrån mättad här.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

p@nk1978

  • Inlägg: 24
SV: Vedtorkning
« Svar #31 skrivet: 08 mar-09 kl 05:11 »
Går det verkligen att sälja ved i stjälpt mått för runt 500:-???.

Bor ni i Stockholm?,,,,,,,, ;) ;D



   ;D ;D

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vedtorkning
« Svar #32 skrivet: 08 mar-09 kl 08:38 »
Går det verkligen att sälja ved i stjälpt mått för runt 500:-???.

Bor ni i Stockholm?,,,,,,,, ;) ;D

Här kommer fö en liten länk som någon kanske har nytta av?.

http://dalea.du.se/research/archive/70589611-93d6-4224-bf7c-b6263a5acddf/8e9dab5a-70e9-4d6d-8aa1-d4504835b8c8.pdf


Här såg jag att man tar 750:- kubiken för ved packat i enkubikssäck.
« Senast ändrad: 08 mar-09 kl 10:10 av Rosten »

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Vedtorkning
« Svar #33 skrivet: 08 mar-09 kl 08:39 »
Pappersindustrin kommer att minska i Sverige, de bolag som är aktiva här, kommer att förlägga produktion i länder med mer råvara tillgänglig. 
Biobränsle blir en stark konkurrent till papperstillverkning och spånskivetillverkning i Sverige.  Marknaden för biobränsle är långt ifrån mättad här.

Något att tänka på nu när massabruk läggs ner, och inköparna drar åt svångremmen, är att det kommer bli mycket mindre avverknings- och gallringsrester att flisa till kraftverken. Södra begränsar iaf hos oss inköpen av leveransvirke framöver, och det blir så små volymer tillåtna att det knappast kommer bli lönt att göra biobränsleuttag. Undrar vad fjärrvärmeverken kommer säga om det?

Den massiva utbyggnaden av biobränsleeldade kraftvärmeverk de senaste åren har baserat sig på den tillgänglighet till råvara som en högkonjunktur innebär. Nu har vi många år av recession, depression eller i bästa fall lågkonjunktur framför oss.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Vedtorkning
« Svar #34 skrivet: 08 mar-09 kl 10:08 »
Något att tänka på nu när massabruk läggs ner, och inköparna drar åt svångremmen, är att det kommer bli mycket mindre avverknings- och gallringsrester att flisa till kraftverken. Södra begränsar iaf hos oss inköpen av leveransvirke framöver, och det blir så små volymer tillåtna att det knappast kommer bli lönt att göra biobränsleuttag. Undrar vad fjärrvärmeverken kommer säga om det?

Den massiva utbyggnaden av biobränsleeldade kraftvärmeverk de senaste åren har baserat sig på den tillgänglighet till råvara som en högkonjunktur innebär. Nu har vi många år av recession, depression eller i bästa fall lågkonjunktur framför oss.

Vilket inte hindrar att man kommer att leverera biobränsle, i dåliga tider får man kanske sämre betalt om inte man har begränsat utbud, men biobränsleförbrukningen är ökande och kommer att så förbli en tid.

Ett snart stigande fossilbränslepris, svag krona ökar attraktiviteten i inhemskt bränsle.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Vedtorkning
« Svar #35 skrivet: 13 mar-09 kl 20:57 »
För att återgå till frågan om bra torkning av ved kör jag följande strategi:
jag lägger ut träpallar och bygger långa limpor, 10 x 4 x 1,5-2,0 i höjd. Vedmaskin.
Jag ser till att jag är klar med klyvningen redan i början-mitten av mars. Det är fram till midsommar som veden torkar. Sedan  från augusti och framåt knyter jag fast en lätt presenning med rep utefter träpallarna över vedlimpan. Presenningen är lätt, luftig och fladdrar hejvilt så fort det blåser. Samlar ingen fukt inunder men håller ifrån regnet. Presenningen håller sällan mer än en säsong, men den är billig.
På detta vis klarar jag av att få veden torr rätt igenom högen och håller undan höstfukten. Jag säljer veden fram till jul sen är det slut. För att sälja ved även efter jul hade jag nog velat ha den inomhus.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Hacke

  • Inlägg: 435
    • Värmland
SV: Vedtorkning
« Svar #36 skrivet: 14 mar-09 kl 19:52 »
Limpan blir alltså 10 m lång och 4 m bred om jag har förstått dig rätt ? Jag gjorde som sagt en fyrkant på 4,5 m som blev 1,5-2,0 hög och fick problem med mögel mitt i högen. Högen var nu inte färdig i mitten av mars; snarare mitten av Juni. Kanske är det där felet ligger.
Du har alltså inga problem med mögel?
Kör du med barrved eller björk?   Jag har fått för mig att björken är svårare att torka. Kanske bör man undvika att ha björk i mitten.
Staplar du veden som stöd i limpans utkanter eller sätter du upp stolpar och bräder som stöd.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Vedtorkning
« Svar #37 skrivet: 17 mar-09 kl 21:01 »
Hej, din och min uppläggning är relativt likartad. Jag jobbar med en vedmaskin med transportband så limpan är en följd av hur vedmaskinen jobbar, spottar ur sig veden och så drar man sig baklänges allteftersom limpan växer. Vedhögen blir spetsig, två meter som högst och naturligt en ca 4 m br. Men jag har inga problem med mögel i mitten av högen. Enda skillnaden mellan dig och mig är kanske att jag konsekvent lägger ut veden på en matta av utlagda träpallar. Därmed har jag en luftspalt på en decimeter mellan mark och ved. Tror det är det som är skillnaden. Veden suger annars upp fukt från marken och då är det svårt att få det torrt. Håll undan sågspånet också medan du jobbar med veden. Skotta upp och transportera bort, det magasinerar en massa fukt under och runtom veden annars. Barr och asp torkar lätt och snabbt. Björk är tungt och behöver vara finkluvet och ha bra betingelser för att torka på en säsong. Ek kan faktiskt behöva två säsonger för att bli riktigt torr. På klenveden som jag inte klyver utan bara kapar randbarkar jag slanorna med motorsågen utefter slanans längd. Annars kan barken hålla kvar en del fukt trots klenheten. Du måste också utnyttja så mycket av tiden som möjligt mellan mars fram till midsommar för att få veden torr. Ved torkar knappt efter midsommar: luften är varm, men har blivit för fuktig. Ett tips kan vara att skoga för ved under sommaren. Då fäller du i juli och låter lövet dra ut saften ur veden tills lövet vissnat helt. Googla på syrfällning. Sen kvistar du, kapar,klyver och bär in veden. Då kan veden också bli klar tills hösten. Funkar på löv, ej barr.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vedtorkning
« Svar #38 skrivet: 17 mar-09 kl 21:40 »
Även vi kör med lastpallar i botten.

Hacke

  • Inlägg: 435
    • Värmland
SV: Vedtorkning
« Svar #39 skrivet: 18 mar-09 kl 21:39 »
Jo, lastpallar mot marken var det här också.
Tack för tipsen annars. En hel del att tänka på när det gäller ved.
Veden som verkade må sämst i högen var just okluven liten björkved. Man får kanske göra en liten rand med motorsågen innan man klyver. Hade man varit förutseende nog så hade man gjort det redan när man högg veden i vinter, men icke.
Jag har hört talas om syrfällning av lövved men har inte praktiserat. Mest beroende på att man har annat att göra på sommaren och att det blir lite för svettigt i värmen  :P
Ved finns det att bereda till torkning i alla fall. Behöver inte gå och slå dank fram till midsommar i alla fall. Vet annars inte om jag håller med dig angående aspen. Vad jag märkt förut om åren tycker jag att den har en benägenhet att mögla.


Rödjan

  • Inlägg: 193
SV: Vedtorkning
« Svar #40 skrivet: 22 mar-09 kl 17:42 »
Söderläge måste det vara också.
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Vedtorkning
« Svar #41 skrivet: 22 mar-09 kl 20:30 »
Det finns delade meningar om aspen. När jag hugger björken så ödslar jag bort lite tid och någon kedja på att just randbarka slanorna utefter längden. De klena slanor som inte kommer att klyvas utan bara kapas, typ de under 10 cm diam. Då torkar de fint efteråt. Har du hunnit få veden fixad  och kluven till påsk kan du slappa efteråt med gott samvete. Till början av april funkar också om bara försommaren blir torr och bra. Lägg upp på blåsig och solig, torr plats. Vinden är viktigast: öppet läge, syd och väst. Blir det regn och skit under maj och juni hjälper ingenting...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Vedtorkning
« Svar #42 skrivet: 19 jun-09 kl 00:24 »
Hej!
Sök på vedskolan på skogsstyrelsens hemsida- där kan man bla läsa det som alla borde veta/förstå- ved ska torka 2 säsonger innan den eldas_!!-Ja jag vet att jag låter son en besservisser men sanningen svider!!
Skulle vilja veta hur du kom fram till 18-20% fuktighet!!??!!

Hacke

  • Inlägg: 435
    • Värmland
SV: Vedtorkning
« Svar #43 skrivet: 19 jun-09 kl 18:42 »
Hej.
Jag vet inte om frågan om fuktighet var ställd till mig, men jag nämnde nog något om fuktprocent i mitt första inlägg. Ja mätte alltså fukten med en fuktmätare Velleman inköpt på Clas Olsson.
Det är en apparat med två vassa piggar som man kör in i vedträt. Fukten visas sedan på displayen i form av en stapel. Hade jag tagit ett vedträ i mitten eller botten av högen hade jag naturligtvis fått ett helt annat resultat. Annars har du väl rätt i att veden helst skall torka i två säsonger.
Kanske så blir det så i fortsättningen här också då jag ligger efter med årets vedklyvning.

Vänliga hälsningar från Hacke

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Vedtorkning
« Svar #44 skrivet: 25 jun-09 kl 09:29 »
Hej.
Jag vet inte om frågan om fuktighet var ställd till mig, men jag nämnde nog något om fuktprocent i mitt första inlägg. Ja mätte alltså fukten med en fuktmätare Velleman inköpt på Clas Olsson.
Det är en apparat med två vassa piggar som man kör in i vedträt. Fukten visas sedan på displayen i form av en stapel. Hade jag tagit ett vedträ i mitten eller botten av högen hade jag naturligtvis fått ett helt annat resultat. Annars har du väl rätt i att veden helst skall torka i två säsonger.
Kanske så blir det så i fortsättningen här också då jag ligger efter med årets vedklyvning.

Vänliga hälsningar från Hacke

Frågan är dock om det ger så stor skillnad med två säsonger, dvs om det är värt utrymmet. Man kanske får ner fuktigheten från 20% till 17%, dvs en ökning av värmevärdet på drygt tre procent.

Mäter iofs rutinmässigt upp 17% på den egna veden i vedboden på vintern, fälld året innan. All ved eldar man ju inte upp i september, och den sista veden som eldas i mars-april har ju i praktiken torkat två säsonger redan. 17% är för övrigt även vad  jag får på all slags trä, ex köpta brädor, vår 70 år gamla lada etc, tveksamt om det går att få lägre.

Jag anser att det räcker med en säsong, men myndigheter vill ju vara på den säkra sidan. Torkar man två säsonger så finns det ingen risk att man högg upp för sent på våren. Vi brukar fälla och hugga vår egen ved framåt juni (skall dock fixa den i september framöver, så man slipper stressa), och det har aldrig varit ngt problem med att få den torr. Tvärt emot den officiella linjen så torkar ved även på sommaren, om den ligger i solen,under tak och över luft.

Ved vi säljer som torkad dock avverkad och kluven i september-oktober, och får alltså torka hela den torra vintern, våren och sommaren. Iofs är träden fuktigare på hösten än på vintern, men det blir torrt ändå eftersom den får ligga hela våren.
« Senast ändrad: 25 jun-09 kl 09:33 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Vedtorkning
« Svar #45 skrivet: 25 jun-09 kl 17:16 »
Jag klarar att få ved torrt från februari till eldningsäsongens början(vanligen i mitten på oktober). Olika träd kräver olika torktid, bok är kandidat för två år.  Just nu när det dräller av redan torra döda almar, är torktiden ibland noll.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Vedtorkning
« Svar #46 skrivet: 01 jul-09 kl 19:16 »
Hej!!

Om man pratar fukthalt i trä och vill vara noga ska man göra så här; ta ett vedträ/ bräda eller vad det nu är, kapa vedträet så du får en ca 5 cm bred bit från vedträets mitt ( på en bräda tar du en bit ca 50 cm från änden), väg den bit du har sågat loss, lägg den i ett varmt pannrum i 2-3 dygn eller om du har brått kör den i micron på låg effekt i 20 minuter och vid behov upprepa detta, passa bara så det inte börjar lukta bränt......när träbiten är torr - väg den igen och ta skillnaden delat med den torra vikten och du har fukthalten i procent.

Detta kan verka krångligt men är den enda helt tillförlitliga metoden, elektriska mätare är inte speciellt säkta de mäter bara fukten stiftens längd in i virket!!!!!

Vill man sedan koka vatten ur ved kan man göra detta ............................

Hacke

  • Inlägg: 435
    • Värmland
SV: Vedtorkning
« Svar #47 skrivet: 02 jul-09 kl 19:35 »
Citera
[Detta kan verka krångligt men är den enda helt tillförlitliga metoden, elektriska mätare är inte speciellt säkta de mäter bara fukten stiftens längd in i virket!!!!!
/quote]
Jo visst är det så, men man kan ju faktiskt klyva vedbiten och sticka in stiften där.

Hacke

  • Inlägg: 435
    • Värmland
SV: Vedtorkning
« Svar #48 skrivet: 02 jul-09 kl 19:41 »
Blev visst lite galet det där.
Man får väl skylla på värmen.
Som sagt; klyv vedbiten och mät fukten med fuktmätaren.


bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Vedtorkning
« Svar #49 skrivet: 03 jul-09 kl 08:41 »
Hej!!
Enkelt! ja men vare sig rätt eller exakt.........................

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Vedtorkning
« Svar #50 skrivet: 12 jul-09 kl 17:39 »
Hej!!
Enkelt! ja men vare sig rätt eller exakt.........................

Din metod är faktiskt inte korrekt heller. Du mäter nämligen bara fukthalten på kärnveden i vedbiten. Hela vedbitens fukthalt är medlet av hela vedbiten, inte bara den fuktigaste mitten. Så då bör man stoppa hela vedbiten i ugnen efter att ha vägt den, men visst kan man dela upp den i mindre delar först för att snabba upp processen.

Men fukthalten är faktiskt inte den fuktigaste delen på vedträt. Är däremot den fuktigaste delen torr (<25% fukthalt) så är man förstås på den säkra sidan. Men det är en annan sak.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Vedtorkning
« Svar #51 skrivet: 12 jul-09 kl 17:43 »
ja har typ 40cm grovmakadam i botten som veden ligger på sedan har ja vanlig brädfordring med typ 2cm mellan brädorna så
Ps: Använd inte lastpallar å lägg veden på dom drar till sig fukt, å då blir veden möglig.
använd grovmakadamm.

2cm låter lite lite. Själv har jag åtminstone 10cm mellan brädorna, då kommer även solen åt. Och nej, veden trillar inte ut, och taket gör att regnet sällan kommer åt (vilket det även gör om man har 2cm mellan brädorna).

Angående lastpallar så beror det på vad lastpallarna står på. Dränerad grov makadam t ex. Det har vi i vår vedbod, ingen fukt i de lastpallarna.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Huggorm

  • Gäst
SV: Vedtorkning
« Svar #52 skrivet: 12 jul-09 kl 18:07 »
Man kan göra sidorna på vedboden av hönsnät om man vill, eller kanske till och med fårnät om man är lite noggrann när man staplar veden. Många har ju småbitar med nät liggande, så det blir i stort sett gratis. Galvat nät håller nog längre än brädpanel också

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Vedtorkning
« Svar #53 skrivet: 12 jul-09 kl 18:14 »
Sedan finns det massvis med möjliga lösningar, att kategoriskt tala om att man skall göra si och så går inte.

På bilden nedan har vi de vedpallar som vi stjälpt björkved på tork för försäljning till hösten. Pallarna är placerade på korsade stockar (och lite brädor), det är ca 40cm från marken till veden och hela konstruktionen (finns tak och tre väggar med 10cm glipor också) står på en bergsklack med avrinning åt samtliga håll. Så utan makadam under råkar det vara snustorrt om man stoppar in handen, vilket bevisas av att stockarna inte har ruttnat det minsta. Hur nu någon fukt skulle kunna hamna under med tanke på att det är tak och avrinning åt samtliga håll. Förutom 40cm luft alltså.

Nog blir veden torr, även utan makadam. Det hjälper också att torken är helt öppen rakt mot söder och solen.

Att ställa pallar direkt på marken är att kasta bort dem. Skamgräns är att sätta pallarna på t ex stockar, brädor, stenblock eller betonghålsten (som vi gjort i en del fall). Betonghålsten + pall ger ca 30cm luft under veden.
« Senast ändrad: 12 jul-09 kl 18:17 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Hacke

  • Inlägg: 435
    • Värmland
SV: Vedtorkning
« Svar #54 skrivet: 14 jul-09 kl 19:37 »
Citera
Om du nu ska tjäna pengar på att sälja VED,
så får givetsvis satsa en slant för att få den torkad med ju,
för kunderna vill ju inte köpa ved som är möglig.

Ja inte förväntar jag mig att tjäna storkovan på min vedhantering precis.
Och att komma dragandes med möglig ved till kunderna är ju förkastligt, det fattar jag också.
Hitintills så har ingen klagat på möglig ved, i alla fall.
Men man lär ju sig lite år från år. I år så är det lastpallar på grus och gammal cementkross som gäller.
Jag fortsätter att envisas med min fuktmätare. Jag vet ju vad jag får för värden  på ved som jag vet är snustorr. Att det sedan inte blir exakta värden är väl en annan sak.
Troligtvis så hinner inte veden bli torr nog nu i vinter så det lär väl bli 2-års ved, nästan.
Hälsningar Hacke.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Vedtorkning
« Svar #55 skrivet: 15 jul-09 kl 21:15 »
Hej!

Min belackare har rätt i att det vore HELT HELT rätt att väga, torka och väga hela vedträt men den av mej beskrivna metoden är den man SKA använda. om man som jag hyvlar virke till människor som vet vad de vill ha och inte nöjer sig med "Byg...ax/ Chea...y"- köpt virke, måste fukthalten ner till vissa värden, och det är INTE den torraste biten som är gränssättande. Det är svårt att fukthaltsmäta en 570cm bräda utan man tar en provbit!!
Lite senare i tråden beskriver någon sin ved som "snustorr"- vill inte verka besservisser men om man med det uttalandet menar torrare än 18% kan han ej lagrat den utomhus över tiden, givetvis kan ved lagrad ute under tex juni 2009 bli torrare än 18%, men än en gång- om man lagrar ved utomhus/ i helt ooppvärmd ej torrluftat utrymme hamnar man på ca 18%.
Om man vill läsa kan jag rekomendera "Torkhandboken"'

mvh/ bo i dala

Hacke

  • Inlägg: 435
    • Värmland
SV: Vedtorkning
« Svar #56 skrivet: 16 jul-09 kl 19:41 »
Med snustorr menade denna "någon" ved som är är tjänlig som brännved. Alltså omkring 20% fukt.
Om du säljer hyvlat virke till människor, så kan jag tänka mig att det blir fråga om helt andra krav beträffande fukten.
Hälsningar Hacke.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Vedtorkning
« Svar #57 skrivet: 16 jul-09 kl 22:32 »
Med snustorr menade denna "någon" ved som är är tjänlig som brännved. Alltså omkring 20% fukt.
Om du säljer hyvlat virke till människor, så kan jag tänka mig att det blir fråga om helt andra krav beträffande fukten.
Hälsningar Hacke.

Jag har aldrig diskuterat hyvlat finsnickeri- eller konstruktionsvirke. Jag diskuterar bränneved.

Sedan måste det vara förbaskat svårt att både klyva brädan och sälja den, så hur vet du egentligen att den där andra brädan är torr nog, bo_i_dala? Man kan anta det, men det går inte att bevisa...

Hacke, under 25% går för övrigt utmärkt att elda med. 17% är vad jag får på 80 år gammalt torrt virke i våran lada. Möjligen är det ett mätfel, men ved är väl hygroskopiskt (eller vad det heter), så att få den speciellt mycket lägre är nog svårt så länge den inte förvaras i en tork. Helt utan något på fötterna så gissar jag att torrare virke än så återgår till 17-18% en tid efter torken.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Vedtorkning
« Svar #58 skrivet: 17 jul-09 kl 10:50 »
Hej!
Ja det antas att brädor ur samma parti har samma fukthalt....

Dessutom-ja!- Trä som torkas ner till tex 8% och sen läggs ut i ladan, vebon osv efter ett tag är tillbaka på ca18% fukthalt.

mvh/ bo i dala

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Vedtorkning
« Svar #59 skrivet: 17 jul-09 kl 11:06 »
Hej!
Ja det antas att brädor ur samma parti har samma fukthalt....

Dessutom-ja!- Trä som torkas ner till tex 8% och sen läggs ut i ladan, vebon osv efter ett tag är tillbaka på ca18% fukthalt.

mvh/ bo i dala

Tack. Så lägre än 17-18% skall man alltså inte förvänta sig, då är eldningsved att betrakta som "snustorr". Det är tämligen meningslöst att torka eldningsved i en tork, rimligtvis drar det mer energi än man sparar in eftersom all energi inte går åt till att torka veden utan en del läcker (normal termodynamik alltså), och dessutom återställs fukthalten om man inte tar veden direkt från torken till kaminen.

Och bygger man ett hus (eller en stol) av dina brädor så återfår de 18% i fukthalt. Om nu inte stolen skall stå i en tork...
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Vedtorkning
« Svar #60 skrivet: 17 jul-09 kl 17:26 »
Om vi hoppar tillbaka till markfukt och EUR pall så har jag 4" skrotsparrar under mina pallarna/häckar.
Alltså ingen makadam/cement/plintar eller annat, och det har alltid varit torr ved till sista pinnen.
Viktigaste är som sagt, att pallen inte är kloss med "moder jord" för då kan den även frysa fast
vintertid = skrot av alltihopa om man ska hantera dem med lastmaskin.

Till sist så har jag behandlat alla mina vedhäckar med "Slipersolja" för bättre fukt/väderbeständighet.
Kostar runt 100:-  för 4 L på billigvaruhus som Rusta/ÖB, osv, och det har man garanterat igen på
livslängden.

louise

  • Gäst
SV: Vedtorkning
« Svar #61 skrivet: 20 dec-09 kl 21:19 »
det hrä var en jäkligt lång tråd. Vet inte om jag kapar den nu, men rubriken var ju bra.

Jag har ved som behöver vara torr i mitten av mars, är det möjligt?

Det är 3 m-längder, huggna 2007, och legat ute utan pressening sedan dess. Blandat smalt och tjockt, löv och barrved.

Hur gör jag för att få den att torka snabbast? Vilka bitar ska jag göra och hur stapla?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Vedtorkning
« Svar #62 skrivet: 20 dec-09 kl 21:21 »
Klyv och lägg dem så de inte blir våta igen. Ved som en gång blivit torrt, och sedan  blött igen torkar ganska fort.
Blir kanske inte helt perfekt, men bättre än inget.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Pong

  • Inlägg: 596
SV: Vedtorkning
« Svar #63 skrivet: 21 dec-09 kl 15:33 »
Tjejer skall vara lena och fina. Att behåring är naturligt är j förvisso sant, detsamma är att göra sig så attraktiv för det motsatta könet också. Jag vill då inte ha en hårig, fet kvinna som går naken och fiser titt som tätt, för det är ju naturligt.

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Vedtorkning
« Svar #64 skrivet: 21 dec-09 kl 15:36 »
Tjejer skall vara lena och fina. Att behåring är naturligt är j förvisso sant, detsamma är att göra sig så attraktiv för det motsatta könet också. Jag vill då inte ha en hårig, fet kvinna som går naken och fiser titt som tätt, för det är ju naturligt.

hehe :-) lite träig inställning eller?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Vedtorkning
« Svar #65 skrivet: 21 dec-09 kl 15:48 »
Tjejer skall vara lena och fina. Att behåring är naturligt är j förvisso sant, detsamma är att göra sig så attraktiv för det motsatta könet också. Jag vill då inte ha en hårig, fet kvinna som går naken och fiser titt som tätt, för det är ju naturligt.

Någon som tittat för djupt i Glöggflaskan ?
Du har väl hört att kvinnor kräver både värme och ömhet ?
Däng dom i elementet så bli dom både varma och ömma !

Huggorm

  • Gäst
SV: Vedtorkning
« Svar #66 skrivet: 21 dec-09 kl 15:50 »
Tjejer skall vara lena och fina. Att behåring är naturligt är j förvisso sant, detsamma är att göra sig så attraktiv för det motsatta könet också. Jag vill då inte ha en hårig, fet kvinna som går naken och fiser titt som tätt, för det är ju naturligt.

Har du möjligtvis hamnat i fel tråd med det inlägget?  ???

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Vedtorkning
« Svar #67 skrivet: 21 dec-09 kl 15:51 »
Någon som tittat för djupt i Glöggflaskan ?
Du har väl hört att kvinnor kräver både värme och ömhet ?
Däng dom i elementet så bli dom både varma och ömma !

 ;D
eller gör som Skytten, klyv o stappla dom, så blir det ordning i stugan!
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
SV: Vedtorkning
« Svar #68 skrivet: 21 dec-09 kl 16:16 »

Vi ska nog inte blanda ihop tjejer & ved. Ved ska vara torr, tjejer precis det motsatta...  :P ;D
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Pong

  • Inlägg: 596
SV: Vedtorkning
« Svar #69 skrivet: 21 dec-09 kl 18:26 »
 ;D

louise

  • Gäst
SV: Vedtorkning
« Svar #70 skrivet: 26 dec-09 kl 16:11 »
Men torkar de inte sanbbast om man kapar de först? det torkar väl genom ändarna? Å jag kan inte klyva 3 meter... hela vedkedjan som den är uppbyggd är gjord för kapning först.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Vedtorkning
« Svar #71 skrivet: 02 jan-10 kl 18:22 »
Hej!!
Citat ur tråden tidigare:
Tack. Så lägre än 17-18% skall man alltså inte förvänta sig, då är eldningsved att betrakta som "snustorr". Det är tämligen meningslöst att torka eldningsved i en tork, rimligtvis drar det mer energi än man sparar in eftersom all energi inte går åt till att torka veden utan en del läcker (normal termodynamik alltså), och dessutom återställs fukthalten om man inte tar veden direkt från torken till kaminen.

Och bygger man ett hus (eller en stol) av dina brädor så återfår de 18% i fukthalt. Om nu inte stolen skall stå i en tork...
slut citat!


17-20% är en normal fukthalt för utomhuslagrat trä (med utomhus pratar vi även om lagring i ouppvärmt utrymme) Denna fukthalt kallas vanligen "brädgårdstorrt"

Huset eller stolen förvaras hur?? Lister/innertak/innergolv/möbler i uppvärmt hus blir inte 18% igen!! Möbeltorrt kallas när fukthalten är 8% eller torrare!
MVH

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Vedtorkning
« Svar #72 skrivet: 19 jan-10 kl 10:07 »
17-20% är en normal fukthalt för utomhuslagrat trä (med utomhus pratar vi även om lagring i ouppvärmt utrymme) Denna fukthalt kallas vanligen "brädgårdstorrt"

Huset eller stolen förvaras hur?? Lister/innertak/innergolv/möbler i uppvärmt hus blir inte 18% igen!! Möbeltorrt kallas när fukthalten är 8% eller torrare!
MVH

Tja, eftersom veden skall från försäljare till kund så finns väl stor risk att eventuell tork-torkad ved blir fuktig igen, speciellt om den inte åker in i uppvärmt utrymme direkt och inte transporteras i en skåpbil.

Undantaget möjligen om torken är sambyggd med vedpannan och veden aldrig lämnar uppvärmt utrymme?
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Vedtorkning
« Svar #73 skrivet: 19 jan-10 kl 11:46 »
En  ide med lagring är att använda gamla självlastarvagnar med havererad inmatning ,dom står inte högt i kurs . en tänk på att dom kanske inte  orkar köras med fullt lass blöt ved dom är inte gjorda för den vikten.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vedtorkning
« Svar #74 skrivet: 10 sep-16 kl 19:51 »
Jag var och köpte en fuktmätare idag och har gått runt och mätt lite. Veden som är i vedboden ligger på 13-17%, den ved som ligger inne vid kaminen är 11-13%. Är det orimligt bra värden? Mätaren var ju billig, jag vet inte hur bra den är. Jag har förstås kluvit bitarna igen för att kunna mäta inuti.

Ek skall ju helst torka två säsonger sägs det, men bitar som jag klöv i våras höll 20% nu. Då var de visserligen ganska finkluvna. Helt färska grangrenar som sågades igår höll också cirka 20% i veden, lite mer i innerbarken. Stamveden höll förstås mer mer, 30-50% eller ännu högre, men grenarna skulle antagligen kunna eldas på en gång.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vedtorkning
« Svar #75 skrivet: 10 sep-16 kl 20:47 »
Man kan bestämma fukthalten hos trä genom att väga ett prov, torka det i ugn och sedan väga igen.
Se https://www.oiml.org/en/files/pdf_r/r092-e89.pdf , sida 7 och 8.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

797 gäster, 10 användare (2 dolda)
magtob, xaelanar, Fiaaa, Gröfre Slissing, Mathias Lundgren, javill, Evangeline, papwe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser