Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Te tips?  (läst 8731 gånger)

Diabolique

  • Gäst
Te tips?
« skrivet: 28 sep-05 kl 14:53 »
Jag var hos tandläkaren för ett tag sedan och berättade stolt att jag slutat röka och bytt ut kaffet mot te och hade en vision om att få vitare tänder.

Då berättade hon att te var minst lika missfärgande som kaffe.
Men hon kunde inte svara på vad som gav mest missfärgningar.
Grönt te var tydligen mer skonsamt, men är det någon som vet några goda örtteer som inte missfärgar tänderna?

Just nu provar jag yogi-te, och det är gott i alla fall. :D

Eulalia

  • Gäst
Re:Te tips?
« Svar #1 skrivet: 28 sep-05 kl 15:05 »
Stevia!
vet inte om det missfärgar eller ej, men det sägs stärka tandkött och ge bra andedräkt samt skydda tänderna.
Och så slipper du sockret, den är ju bittersöt :-)

Diabolique

  • Gäst
Re:Te tips?
« Svar #2 skrivet: 28 sep-05 kl 15:20 »
Stevia!
vet inte om det missfärgar eller ej, men det sägs stärka tandkött och ge bra andedräkt samt skydda tänderna.
Och så slipper du sockret, den är ju bittersöt :-)

Jag har aldrig hört om Stevia förut...
Men nu när jag läser sökt lite info om det verkar det ju jättebra!
Var kan man få tag på det?

Eulalia

  • Gäst
Re:Te tips?
« Svar #3 skrivet: 29 sep-05 kl 01:22 »
http://www.stevia.se   säljer stevia-extrakt
http://www.urtekram.dk  säljer torkad ört

har inte beställt själv ännu, fick en påse av Urtekrams torkade, som jag tyckte var väldigt god som te.
Extraktet är väl mer användbart som rent sötningsmedel, men tydligen lätt att överdosera (utan annan känd biverkning än att maten blir för söt :-)
Om jag uppfattat saken rätt så är Stevia inte helt godkännt som livsmedel här, vilket kan göra det svårt att få tag på.
Ge besked om du hittar en bra källa för torkad Stevia i Sverige
« Senast ändrad: 29 sep-05 kl 01:50 av Eulalia »

Grumphy

  • Gäst
Re:Te tips?
« Svar #4 skrivet: 29 sep-05 kl 16:49 »
Vissa människor har helt enkelt lätt för att få "miss" färgningar på sina tänder, det bara e så.

Så det kan vara svårt att komma bort från detta genom att välja mat och dryck.

Som alternativ eller som kompliment kan man ju använda lätt polerande tandkräm typ denevit, finns lite olika typer beroende på vilken sorts missfärgning det rör sig om.

Men detta vet ju alla om redan eller hur ! ;)

HildaM

  • Inlägg: 129
Re:Te tips?
« Svar #5 skrivet: 15 okt-05 kl 18:49 »
Jag dricker avkok på örter å annat istället för té!

En favorit: Kanelstäng, ingefärsbitar, honung. Ibland lägger jag även i äppel-eller apelsin bitar!

Annars är det himla gott att blanda olika örter, hitta din egna favoriter! Använd pepparmynta, rosmarin, salvia, björkblad, nässlor, granskott m.m, m.m.

Går även fint att dricka kallt!

Söta med honung, om något!

HildaM

  • Inlägg: 129
Re:Te tips?
« Svar #6 skrivet: 15 okt-05 kl 18:50 »
Glömde Nejlika!

kompis

  • Gäst
Re:Te tips?
« Svar #7 skrivet: 08 jan-06 kl 18:57 »
Torkad grön stevia finns att handla på följande ställen:

http://www.steviabutiken.se
http://www.stevia.se

spiralina

  • Gäst
Re:Te tips?
« Svar #8 skrivet: 08 apr-06 kl 21:32 »
Steviafrön kan beställas från Runåbergsfröer eller Lindbloms fröer för den som är intresserad av att odla själv. Rekommenderas! Jag odlade förra året ock kommer fortsätta med det detta år.
Förutom te så kan man tom baka muffins på malda blad... rekommenderas för de som inte äter socker.
Det har även en stabiliserande effekt på blodsockret. rekommenderas för diabetiker.

tomas-kero

  • Inlägg: 167
    • Norrbotten
Re:Te tips?
« Svar #9 skrivet: 18 apr-06 kl 15:18 »
Te-tips som passar nu på våren då det inte finns så mycket annat. Min farmor berättade att hon och hennes syskon brukade plocka lingonris i smältbrunnarna runt träden och koka te på bladen, smakar helt ok och det var säkert ett viktigt vitaminkur så här på våårkanten. :)

HildaM

  • Inlägg: 129
Re:Te tips?
« Svar #10 skrivet: 08 aug-06 kl 22:53 »
Visst, och te på svartvinbärsblad är ju kanongott.
Eller på små björkblad, granskott m.m.
I kryddhyllan finns det säkert en hel del du kan göra teblandningar av: rosmarin, mynta, timjan...

Lingonriste ska man inte dricka för mycket  av under för lång tid...

tomte

  • Inlägg: 110
Re:Te tips?
« Svar #11 skrivet: 20 aug-06 kl 22:51 »
Blev bjuden på te gjord på bitar av ingefära en gång, var nästan skeptisk först, men det var jättebra!
Rekomenderas.
I have always been here before

Ante

  • Inlägg: 13
Re:Te tips?
« Svar #12 skrivet: 22 aug-06 kl 12:40 »
Gør te på det du finner i skog o mark! :)

Te på Bjørkblad (dom bittesmå som kommer først) eller dom små från "dværgbjørk", piffa upp det med lite skvattram! låt stå en stund, sila! Underbart gott (xtra gott med en liten tesked socker, bruker 2sockerbitar på 1liter te, man får en liten honungsmak då, fast honung går sækert lika bra :)
Det sægs lindra hosta, reumatism o andra kroniska sjukdomar! Vår veterinær hær anvænder det till Kor som har ont i magen!! :)

Man kan køpa nå liknande på apoteket, men det kostar ett par 1000kr/kg så plocka sjælv!

Linnea Christina

  • Inlägg: 64
    • Uppland
Re:Te tips?
« Svar #13 skrivet: 16 sep-06 kl 19:17 »
Mitt favorit-te hittills är citronmeliss och mynta!

Är det någon som vet om man kan använda jordgubbs- eller smultronblad i te/avkok? (Det borde vara gott, för min kanin slukar dem som en galning, så fort han får syn på dem! ;))
Torpare med ena foten i 1800-talet och andra i nutiden.

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
SV: Re:Te tips?
« Svar #14 skrivet: 26 jun-15 kl 17:00 »
Gør te på det du finner i skog o mark! :)

Det sægs lindra hosta, reumatism o andra kroniska sjukdomar! Vår veterinær hær anvænder det till Kor som har ont i magen!! :)


Det är inte så bra att generalisera sådär eftersom samma sjukdomar kan ha olika orsaker. Men té på stensöta-rötter rekommenderas. Det innehåller nämligen det mesta. Och själva veden (cellulosa) är inte så användbar men det går utmärkt att äta dem också om man har tillgång till vatten att skölja först. Det går oftast bra ändå... men det kan finnas bo-tox i jord.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

302 gäster, 3 användare
xaelanar, isa, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser