Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  liten diesel  (läst 2828 gånger)

skalleperbowlhead

  • Inlägg: 27
  • galen skrotnisse som gillar att bygga prylar
    • Närke
liten diesel
« skrivet: 17 nov-17 kl 14:39 »
hej på er. byggde för många år sen en "moped" med en hatzdiesel vilket funkade mkt bra o  drog löjligt lite brännsle. lurar nu på en 15 hk kinadiesel o hänga i min saab v4. nån som gjort nått likn o erfarenheter av drift? mvh sp

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: liten diesel
« Svar #1 skrivet: 17 nov-17 kl 15:48 »
Den här tråden kanske kan ge en del idéer?
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=51040.0

 

ville79

  • Inlägg: 32
    • Uppland
SV: liten diesel
« Svar #2 skrivet: 17 nov-17 kl 16:20 »
15hk låter lite i en så pass tung bil som saaben? Jag skulle försöka få tag på en liten asiatisk bil istället om man nu ska lägga ner tid och arbete.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: liten diesel
« Svar #3 skrivet: 19 nov-17 kl 22:05 »
15 hk i en Saab 96 borde räcka till 60-70 km/h (vindstilla och plan mark) och då tror jag original utväxling (3800 rpm @ 100km/h) kan vara ganska lagom för en svag diesel. Vad den lille motorn faktiskt orkar beror inte bara på dess effekt och utväxling, utan även cylindervolym/vridmoment. 15hk låter som ca 500cc...? Jag har en liten tvåcylindrig Kubota industrimotor på 600cc som ger 10-12 hk vid 3200rpm. Denna har jag haft en rad olika tankeprojekt för och det mest realistiska i nuläget är att sätta den i just en saabgurka.  :)

Tidigare hade jag en trehjulig MC-bil från 50-talet, ca 250kg med encylindrig bensinmotor på 200cc och 10hk. Marschade 70-80 km/h på plan mark i vindstilla efter att ha nött en stund. Har också haft Fiat 126, 600kg bil, 2-cyl 600cc/23hk. marschade omkring 100km/h. Tredje motorsvaga bilen var en Fiat 127 med "halverad" originalmotor (två kolvar urplockade) och den marschade 80-90 efter en stunds nötande med sina dryga 500cc/25hk på 700kg bil. Saaben är ännu tyngre, drygt 900kg (tjänstevikt) men å andra sidan har den nog lite bättre aerodynamik är fiatarna. Har man bara fått upp farten i en motorsvag bil kan hög vikt ofta vara en fördel på landsvägen.

Blir utväxlingen i V4-lådan för hög kan man prova lådan från tvåtakts "långnos" eller 95, de är också fyrväxlade men har lägre utväxling. Med en liten diesel på en eller två cylindrar finns också möjligheten att få plats med en kilremstransmission mellan motor och växellåda, och även kunna använda denna som koppling. På så vis blir det enklare att laborera med olika utväxlingar.

Slutligen finns olika rallyversioner på växellådorna med specialdrev som gör dem mer tätstegade. Kostar sannolikt en slant dock.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Skinfaxi

  • Inlägg: 30
    • Småland
SV: liten diesel
« Svar #4 skrivet: 19 nov-17 kl 23:54 »
Kubota framställer ganska effektiva små motorer. Med dom bör du klarar dig strax under 2 liter per mil. Men varför slösa så mycket bränsle? Ju mindre den motorn är i relation till den vikt den ska flytta desto högre bli förbrukningen.

Sent from my Moto G (5) using Alternativ.nu mobile app


Skinfaxi

  • Inlägg: 30
    • Småland
SV: liten diesel
« Svar #5 skrivet: 19 nov-17 kl 23:56 »
Vill du har bränslesnåla bilar med optimala motorer bör du köpa ett vw lupo 3l från årsmodell 2000 - 20004 eller en smart cdi. Båda har jag körd under 0,3 liter milen i verkligheten

Sent from my Moto G (5) using Alternativ.nu mobile app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 4 användare
xaelanar, alternaiv, Alicia.johansson, Henrik Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser