Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rena BDT-vatten för återanvändning  (läst 6716 gånger)

Jes Per

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Rena BDT-vatten för återanvändning
« Svar #20 skrivet: 15 nov-17 kl 12:41 »
Ja, kör man separata vattencirkulationer så gör det ju inte så mycket om man får med lite schampo i duschvattnet, tvättmedel i tvättvattnet eller diskmedel i diskvattnet. Pumpar och tankar är billiga och man vill ju ändå inte ha stora volymer vatten som rör sig i en bil.
Men att få med lite schampo i tvättvattnet, tvättmedel i diskvattnet eller diskmedel i duschvattnet, är inte bra? Visst skulle jag kunna ha flera slutna system, problematiken borde dock bli filtreringen iom att jag då behöver 3 olika filter och det kan ta lite plats om jag inte bygger det själv vill säga.

Kolfilter, sågspån och UV borde kanske få bort det mesta.  ::)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Rena BDT-vatten för återanvändning
« Svar #21 skrivet: 15 nov-17 kl 12:48 »
Tvättmedel kan jag inte svara på i skrivandets stund, men att ta bort tvål och såpa i allafall det mesta tror jag på någonting i stil med ett fint hydraulfilter, men för vatten, vet inte vad det heter men det borde finnas, det borde rena emulsioner något tycker man. Om du tänker dig en väldigt fin tesil och att tvålrester är som en spenatsoppa, så borde silen ta bort det mesta av bladen (tvålpartiklar) tror jag...

Ihop med det andra du sade.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Rena BDT-vatten för återanvändning
« Svar #22 skrivet: 15 nov-17 kl 12:52 »
Tvättmedel kan jag inte svara på i skrivandets stund, men att ta bort tvål och såpa i allafall det mesta tror jag på någonting i stil med ett fint hydraulfilter, men för vatten, vet inte vad det heter men det borde finnas, det borde rena emulsioner något tycker man. Om du tänker dig en väldigt fin tesil och att tvålrester är som en spenatsoppa, så borde silen ta bort det mesta av bladen (tvålpartiklar) tror jag...

Ihop med det andra du sade.

Tror ni inte att filtret sätter igen sig ganska fort?
Nu gissar jag bara men en cyklonrenare, som är lätt att ta isär och rengöra? Typ liknande som äldre Scania har i stället för oljefilter.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Rena BDT-vatten för återanvändning
« Svar #23 skrivet: 15 nov-17 kl 13:18 »
Ett modernt filter är ungefär hälften så stort som en vanlig PET flaska av den större modellen så de tar inte så hiskeligt med plats som man kanske tror om du tittar på modeller för båtar och annat.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Jes Per

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Rena BDT-vatten för återanvändning
« Svar #24 skrivet: 15 nov-17 kl 13:46 »
Om man kombinerar filtret som jag länkade till i topic med ett kolfilter och UV (eventuellt sågspån innan kolet) så borde man få något som renar vattnet till närmast drickbart.  Bioboxen tar bort nästan allt biologiskt avfall eftersom det förkortar kolets livslängd, kolet i sin tur tar bort nästan allt annat även läkemedelsrester, och UV dödar bakterier. För mig låter det som den reningskedjan borde funka...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Rena BDT-vatten för återanvändning
« Svar #25 skrivet: 15 nov-17 kl 14:49 »
Men att få med lite schampo i tvättvattnet, tvättmedel i diskvattnet eller diskmedel i duschvattnet, är inte bra? Visst skulle jag kunna ha flera slutna system, problematiken borde dock bli filtreringen iom att jag då behöver 3 olika filter och det kan ta lite plats om jag inte bygger det själv vill säga.

Kolfilter, sågspån och UV borde kanske få bort det mesta.  ::)

Tvättmedel med högt pH i duschvattnet är nog inte bra (inga filter som nämnts här sänker pH) och att få med t ex matolja till duschen är ju lite tråkigt. Ditt eventuella hemkonstruerade filter med sågspån, kol och UV fungerar nog rätt bra, minst lika bra som det där bioboxfiltret som jag inte skulle satsa på till en mobil anläggning. Generellt så är det bäst att rena förorenade vatten var för sig om man skall få bra resultat.

Sätt ihop ett enkelt filter och testa hemma. Då ser du hur mycket du kan cirkulera innan duschen blir underkänd, och du vill ta en dusch i den vanliga.

Jes Per

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Rena BDT-vatten för återanvändning
« Svar #26 skrivet: 15 nov-17 kl 22:59 »
Tvättmedel med högt pH i duschvattnet är nog inte bra (inga filter som nämnts här sänker pH) och att få med t ex matolja till duschen är ju lite tråkigt. Ditt eventuella hemkonstruerade filter med sågspån, kol och UV fungerar nog rätt bra, minst lika bra som det där bioboxfiltret som jag inte skulle satsa på till en mobil anläggning. Generellt så är det bäst att rena förorenade vatten var för sig om man skall få bra resultat.

Sätt ihop ett enkelt filter och testa hemma. Då ser du hur mycket du kan cirkulera innan duschen blir underkänd, och du vill ta en dusch i den vanliga.
Ok, ett dusch-system, ett tvätt-system och ett disk-system är lättare att anpassa för en vettig lösning menar du? Jag köper det. Är det genomförbart?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Rena BDT-vatten för återanvändning
« Svar #27 skrivet: 16 nov-17 kl 18:34 »
Visst, och finessen är att du kan lägga krutet på den del du tycker är viktigast. Personligen så skulle jag minimera disken och skippa den cirkulationen. Tvättmaskinen skulle jag koppla så att endast sista sköljen fick rent vatten, i övrigt cirkulation genom enklare filter utan uv. Kan dock bli skit med ett sådant system. Duschen skulle jag också minimera antal liter/dusch och eventuellt köra vakuumindunstning på den.

Men det viktigaste när man har en begränsad mängd vatten och en besvärlig avloppslösning är att snåla på vattenåtgången. Men om du har en avloppsvolym på 200 liter och lika mycket på färskvattensidan så klarar du dig länge när du vant dig vid att snåla, och då slipper du alla lösningar på reningssidan. Bilen skall ju ändå vara flyttbar, så när vattnet är slut på dricksvattensidan är det dags att åka och tömma andra sidan.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Rena BDT-vatten för återanvändning
« Svar #28 skrivet: 17 nov-17 kl 11:13 »
Jag skulle absolut ha en luftavfuktare som stod och gick hela tiden. För att ha ett bra klimat för värmen och för kondensvattnet (10 lit /vecka). Också omhändertagande av regnvatten.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Rena BDT-vatten för återanvändning
« Svar #29 skrivet: 17 nov-17 kl 11:29 »
Luftavfuktare är bra, men en värmeväxlande ventilation är bättre.

Är det smart att lägga energi på omhändertagande av regnvatten? Med en bil som går att köra så kan man i normalläget fylla på färskvatten från kran och dumpa spillvattnet i spillvattenbrunn. För andra lägen kan man suga upp vatten från en sjö (genom filter så man slipper algerna) eller från annat lämpligt vattendrag. Spillvattnet gräver man en grop i lämplig mark och dumpar där.

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Rena BDT-vatten för återanvändning
« Svar #30 skrivet: 17 nov-17 kl 12:37 »
Jag skulle absolut ha en luftavfuktare som stod och gick hela tiden. För att ha ett bra klimat för värmen och för kondensvattnet (10 lit /vecka). Också omhändertagande av regnvatten.

Känns inte rätt att ha en luftfuktare gående dygnet runt i en husbil, som man bör tänka på elförbrukningen i.

Jag kör en avfuktare i en container som det står bilar, motorer och sunkiga pallar i som var full av snö när jag lastade in dom och vattnet som blir från avfuktaren luktar också illa, så jag skulle inte villa använda det.
Nu är det snö som tinar och tar med lukten, så avdunstad avloppsvatten borde ju rimligtvis bli ännu sämre.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Rena BDT-vatten för återanvändning
« Svar #31 skrivet: 19 nov-17 kl 11:56 »
Lukten i kondensvattnet går att få bort med aktivt kol om man vill.

Funderade lite på det här med att återvinna vatten, och använda sig av halvdana reningsverk. När jag ser på ankorna så lever de och är friska trots att de skiter i sitt badvatten och sedan dricker av det. Människor i vissa länder bor och äter på soptippar. I fångläger överlever en hel del under sanitära omständigheter som vi knappt kan tro.

Men jag snålar hellre på vattnet än duschar i förra baljan ;D

x-lab

  • Gäst
SV: Rena BDT-vatten för återanvändning
« Svar #32 skrivet: 05 dec-17 kl 21:39 »
Jag anv e blå tunna som jag har ca 80 L vanlig sand isen en markduk och på botten har jag aktivt kol (det behöver jag inte men jag villha det så rent som möjligt) men jag vet inte hur rent det vattnet blir. Definitivt inte livsmedelskrav


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 4 användare
xaelanar, Valpen001, Hönshjärna, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser