Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grå beläggning från smält bivax  (läst 2071 gånger)

mats93

  • Inlägg: 2
    • Norrbotten
Grå beläggning från smält bivax
« skrivet: 11 nov-17 kl 19:41 »
hej. jag fattar inget av den här sidan och undrar om min fråga kommer rätt men det jag undrar är att när jag smälter vaxramar och sedan i en rostfri saftmaja så försvinner allt smuts men det blir en grå beläggning i botten som har samma egenskaper som det gula vaxet, ska det skrapas bort eller?
hälsn. mats

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Grå beläggning från smält bivax
« Svar #1 skrivet: 11 nov-17 kl 22:29 »
hej. jag fattar inget av den här sidan och undrar om min fråga kommer rätt men det jag undrar är att när jag smälter vaxramar och sedan i en rostfri saftmaja så försvinner allt smuts men det blir en grå beläggning i botten som har samma egenskaper som det gula vaxet, ska det skrapas bort eller?
hälsn. mats
Det är väl propolis och kanske lite pollen som sitter under vaxkakan. Skrapa bort beläggningen med en kniv tills det blanka vaxet är synligt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Grå beläggning från smält bivax
« Svar #2 skrivet: 17 nov-17 kl 07:57 »
Det beror på om du gjuter egna nya mellanväggar eller lämnar in vaxet? Lämnar du in det så får du ett rejält avdrag på vikten, men gjuter du själv så klagar inte bina ett dugg om det är viss procent pollen/propolis kvar i de nya mellanväggarna.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Grå beläggning från smält bivax
« Svar #3 skrivet: 19 nov-17 kl 17:23 »
Hej Mats


"Beläggningen" uppstår i gränsskiktet mellan vaxet och vatten. Ovanför har du rent vax.
Skrapa bort det och färdig.
Skrapet kan du spara och slänga in i nästa smältningen.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Grå beläggning från smält bivax
« Svar #4 skrivet: 19 nov-17 kl 19:31 »
Hej Mats


"Beläggningen" uppstår i gränsskiktet mellan vaxet och vatten. Ovanför har du rent vax.
Skrapa bort det och färdig.
Skrapet kan du spara och slänga in i nästa smältningen.

Varför skrapa bort detta om man har en sluten vaxhantering?? Bina bygger gladeligen ut mellanväggar innehållandes propolis- och pollen-rester.

Och om du nu inte vill ha med "skrapet", varför uppmanar du då att man ska ha med det igen i nästa omgång??? Då blir det ju en allt högre koncentration av pollenrester för varje år som går...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Grå beläggning från smält bivax
« Svar #5 skrivet: 20 nov-17 kl 20:45 »
Nonsens!

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Grå beläggning från smält bivax
« Svar #6 skrivet: 07 dec-17 kl 12:32 »
Nonsens!

Det låter i mina öron som suntförnuft, om man har skräp och lägger i det i nästa smältning så kommer man få mer skräp för varje gång.
Eller hur menar du att detta inte stämmer?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

285 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser