Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Honda 2kw elverk ger hög spänning  (läst 2797 gånger)

Johan Seidel

  • Inlägg: 4
Honda 2kw elverk ger hög spänning
« skrivet: 14 okt-17 kl 12:25 »
Jag har sett att ni är duktiga på elverk här inne.
Fått överta ett elverk från jobbet, antagligen brändes någon kollegas maskin av den höga spänningen och därefter blev elverket ståendes i ett hörn.

Tog mig an att öppna det som går att öppna. Tyvärr verkar det inte vara särskilt servicebyggt, huset där rotor/stator sitter verkar vara igensvetsat. Ser dock ena änden av rotor/stator.

Spänningen i uttagen är förresten ca 320 v. Misstänker att det är två faser jag mäter på då, då jag har 160 v mellan jord och de båda hålen.

Jag har två teorier.
1.
 motorns varv är för högt, varvtalsregulatorfel alltså. Dock finns ju funktionen, den håller sig vid ett bestämt varvtal och det finns inget glapp/kärvt i reglagen. Vet ej om det är rätt varvtal, försökt men inte lyckats mäta.

2.
På rotoränden kan man se (och eventuellt komma åt) tre olika komponenter, parallellt kopplade med varandra. På dessa är varsin ända av rotorlindningen ansluten. En blå kondensator, en svart diod och vad jag gissar är en vit resistor.
Om någon av dessa är trasig gissar jag att det kan bli galet.

Vad tror ni, som orkat läsa hela inlägget?  ;)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Honda 2kw elverk ger hög spänning
« Svar #1 skrivet: 14 okt-17 kl 20:09 »
Jag skulle tro att ett så stort elverk som 2 kW har en "riktig" spänningsregulator, och i så fall är det mest troligt att det är fel i den.

Förmodligen är det ett enfaselverk där generatorlindningen antingen är helt isolerad från jord, eller med mittpunkten jordad. Det förklarar att man får halva spänningen från vardera polen i uttaget till jord om man mäter med ett högohmigt instrument.

Det finns också s k självreglerande generatorer, men de förekommer vad jag vet bara på de allra sämsta kinatillverkade tvåtaktselverken på 500-700 W (som gissningsvis är kopior av en äldre japansk konstruktion, som i sin tur kanske är kopia av något ännu äldre amerikanskt eller europeiskt). De har egenskapen att spänningen varierar med motorns varvtal, så om varvtalsregulatorn inte fungerar blir spänningen alldeles för hög. Ihop med en självreglerande generator brukar det finnas en kondensator, det är viktigt att den är hel och har rätt värde för att spänningsregleringen ska fungera som den ska.

Har du försökt få fram någon dokumentation för elverket, t ex googla fram en reparationshandbok?

Har du möjlighet att mäta varvtalet (t ex med varvräknare som man kopplar in till tändkabeln, eller med en mobilapp som lyssnar på motorljudet)?

Johan Seidel

  • Inlägg: 4
SV: Honda 2kw elverk ger hög spänning
« Svar #2 skrivet: 14 okt-17 kl 22:24 »
Varvtalet har jag misslyckats med, försökte tom mäta hertz med multimeter men fick inget vettigt värde. Köper ev en mätare med laser på biltema

Tror mig ha sett texten, "self regulated alternator"på den. Även en kondensator, kablarna från kondensatorn ser ut att gå in i statorlindningen.
Det står 16 uF på den, multimetern visar 18 uF, men det tolkade jag som nära nog.
Spänningen följer med varvtalet det har jag provat.
 
Vad kan man säga om detta elverk? Billigt, spartansk spänningsreglering?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Honda 2kw elverk ger hög spänning
« Svar #3 skrivet: 15 okt-17 kl 08:46 »
Om en multimeter med kapacitansmätning visar för högt värde på en kondensator så ska man dra öronen åt sig. Många sådana har nämligen egenheten att om kondensatorn är i dåligt skick och har stora förluster, så visar den ett högre värde än den verkliga kapacitansen. Tyvärr står det sällan något om det i manualen för multimetern.
Kolla gärna multimetern med några andra liknande kondensatorer (startkondensatorer för enfaselmotorer, faskompensering för lysrör mm) och se om den konsekvent visar för mycket eller om de flesta kondensatorer får exakt värde.

Åtminstone en självreglerande generator som jag har mätt på, visade sig ge ett "hack" i sinuskurvan för varje period. Jag kan tänka mig att en multimeter med frekvensmätning blir förvirrad av det och kanske visar dubbla frekvensen eller något helt orimligt.

Johan Seidel

  • Inlägg: 4
SV: Honda 2kw elverk ger hög spänning
« Svar #4 skrivet: 15 okt-17 kl 20:17 »
Jag ville kunna utesluta att varvtalet var fel, så har nu investerat i en varvtalsmätare.
Det visade sig vara uppemot 3800 rpm på axeln när jag mätte.
Justerade ner till nära 3000 rpm, och volten hamnade på 230v.
Så lätt var det alltså, jag var ju så säker på att det var vid generatorn det felade.
Var det kanske kollegan som skruvat på justeringsskruven, bränt sin maskin och sen skyllt på elverket då? ;D

Det om kondingar och multimetern hade jag ingen koll på. Ska mäta på andra kondensatorer, finns ju inget som säger att den kondensatorn som sitter börjar ge upp?
Multimetern visar ca 2.8 kHz, så det är nog som du säger att den blir förvirrad.

Tack för hjälpen

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Honda 2kw elverk ger hög spänning
« Svar #5 skrivet: 15 okt-17 kl 21:10 »
Om du har tillgång till oscilloskåp kan det vara intressant att kolla på sinuskurvan med det. Om det är något annat fel och du sänkt varvtalet kanske du har fått en annan frekvens än 50Hz nu? Jag har inga riktiga kunskaper i hur det blir men jag vet en som försökte bygga sitt eget elverk med en dieselmotor och en vanlig elmotor och den fick 30Hz. Allt han kopplade till som hade transformator brann upp men elektronik med switchade strömförsörjningar klarade av det. Glödlampor blinkade förstås.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Honda 2kw elverk ger hög spänning
« Svar #6 skrivet: 16 okt-17 kl 09:01 »
Om generatorn går med 3000 r/min så kan frekvensen knappast bli något annat än 50 Hz (under förutsättning att det är en tvåpolig maskin).

Man skulle ju kunna försöka att lågpassfiltrera spänningen för att bli av med övertoner som lurar multimetern och mäta frekvensen mer noga. Motstånd i serie med multimetern och kondensator parallellt.  T ex ett motstånd 100 kohm och kondensator 0,033 uF (33 nF).

Förmodligen är varvtalsregulatorn sådan att varvtalet sjunker när motorn belastas, det kanske är en skillnad på 5-10 % mellan tomgång och full last. Det kan nog vara lämpligt att ställa in på exakt 3000 r/min då elverket går med lite lagom last (500-1000 W).

Johan Seidel

  • Inlägg: 4
SV: Honda 2kw elverk ger hög spänning
« Svar #7 skrivet: 16 okt-17 kl 17:55 »
Som torbjorn skriver, nu går ju generatorn på rätt varv och ger rätt spänning, det logiska för mig är att allt är som det ska med just hertzen.

Varvtalen ändras knappt, men gjorde faktiskt som du sa torbjorn och gjorde justeringen vid ca 1000w belastning  :D

Jaha kan man göra ett eget filter, ja om jag hittar rätt grejer skulle det ju vara kul att testa  8)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

821 gäster, 5 användare
Tångräkan, xaelanar, von tratt, per.martinsson, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser