Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nordsvensk och får?  (läst 2699 gånger)

RM

  • Inlägg: 63
    • Västmanland
Nordsvensk och får?
« skrivet: 18 aug-17 kl 17:26 »
Har två nordsvenska hästar, vi ska flytta och har igentligen bara förutsättningar för att ha en..
Finns det ngn här med erfarenhet av att blanda häst och får? Funkar det då med ett får?
Eller är det bäst att ha två får ihop med en häst?

Alla svar är till hjälp 😊

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Nordsvensk och får?
« Svar #1 skrivet: 18 aug-17 kl 18:05 »
Hej!
Bestämmelserna är lite luddiga men tydliga på att om din häst skulle visa behov av sällskap av specifikt häst och inte bara annat flockdjur så måste du tillgodose det. Räkna med att grannar och andra kommer att reagera på en ensam häst på gården och ringa djurskyddet bakom ryggen på dig, i all välmening. Sen är det upp till vilken inspektör du möter hur den läser hästen.

Från de få år jag har haft häst och får tillsamman är min erfarenhet att de inte har något vidare utbyte alls av varandra. Får och hästar kan visa intresse av varandras sällskap eller av en människa om dom är ensamma, men det betyder inte att det är tillräckligt utbyte för dem utan bara det att dom inte har något annat att välja på.

Själv skulle jag aldrig ha varken får eller häst ensamma i sitt djurslag.

Finns det något annat du kan göra för att sänka kostnaderna för hästarna så att du kan ha kvar båda?






Skickat från min iPad med Alternativ.nu

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Nordsvensk och får?
« Svar #2 skrivet: 18 aug-17 kl 18:57 »
Det är inte tillåtet med endast ett får eftersom får är flockdjur, så du måste ha minst 2st. Jag har provat att ha 2st vilket inte funkade alls och jag tror knappast att en häst i hagen hade hjälpt. För fårens bästa är nog minst 5st lämpligt med de äter väl nästan lika mkt som en häst.
Hur man ska hålla häst, får etc står på jbv hemsida.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Nordsvensk och får?
« Svar #3 skrivet: 18 aug-17 kl 22:35 »
En del av de hästar jag haft har gått bra med får, andra har jagat dom. Utbyte av varann hade de inte.
//Luff

Totte

  • Inlägg: 9
    • Uppland
SV: Nordsvensk och får?
« Svar #4 skrivet: 19 aug-17 kl 22:14 »
Hej!
När vi skaffade vår första häst så skulle det ta en månad innan häst nr. 2 flyttade hem till oss. Vi lät då tre av våra tamaste tackor gå som sällskap.
Men dom var rädda för hästen, och sprang iväg när han kom... Dom fanns i hagen men var inte så mycket till sällskap.

isa

  • Inlägg: 258
    • Värmland
SV: Nordsvensk och får?
« Svar #5 skrivet: 20 aug-17 kl 19:15 »
hade min lugnaste häst ihop med fåren ibland. Funkade bara med henne. De andra jagade ut fåren.
Iallafall hade jag en fålla som fåren kunde få en tidsfrist i. Hästarna kunde inte nå dom där- Gick ganska bra. De sprang dit då hästarna jagade dom.
Blev lugnast att ha dom var för sig sen.
Gammal är äldst.

majohanna

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Nordsvensk och får?
« Svar #6 skrivet: 21 aug-17 kl 22:37 »
Bekanta i byn hade ett muflonfår som sällskap med sina två hästar i flera år. Hon sov i samma box som en av hästarna. De hade ett skynke som boxdörr så att muflan kunde gå ut o in som hon ville men inte hästen.

Postat med Alternativ.nu´s app


 

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Nordsvensk och får?
« Svar #7 skrivet: 17 nov-17 kl 00:45 »
Om hästen inte är van vid får, och fåren som den skulle få som sällskap inte vid hästen, så blir det i alla fall inget sällskap. Hästar och getter som är vana vid varandra kan ha väldigt trevligt tillsammans. Men som någon skrev, det står i djurskyddsbestämmelserna att häst ska ha hästsällskap. Du skulle kanske kunna ha en mindre häst som sällskap? Jag har en islandshäst och han äter ungefär 1/3 så mycket som en nordsvensk men alla andra utgifter är ju desamma.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 2 användare
xaelanar, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser