Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Invintra bin  (läst 21761 gånger)

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Invintra bin
« Svar #40 skrivet: 22 jul-17 kl 11:26 »
Sakligheten lyser med sin frånvaro...

Frågan var:

"Söker efter dokumenterad forskning kring påståendet att bina inte ska invintras på sin egen honung och/eller övervintrar mycket sämre på honung."

Goddag yxskaft
« Senast ändrad: 22 jul-17 kl 13:16 av Kap Horn »

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Invintra bin
« Svar #41 skrivet: 22 jul-17 kl 11:44 »
Hej

Nu är det säkert inte många forskare som "invintrar" på antingen det ena eller det andra. Sådant överlåter de åt biodlaren.
Men det finns en hel del forskning hur det ena eller det andra påverkar bi.

Och allt mer tyder på att påverkan är rätt stor, bla på fettkroppen som bekannt är väldigt central i en bra övervintring.
Men inte bara det, utan det visar sig allt mera även ett samband mellan fodret och immunsystemet mm..


"The researchers focused on gene activity in response to feeding with honey, high-fructose corn syrup (HFCS), or sucrose. They found that those bees fed honey had a very different profile of gene activity in the fat body than those relying on HFCS or sucrose. Hundreds of genes showed differences in activity in honey bees consuming honey compared with those fed HFCS or sucrose. These differences remained even in an experimental hive that the researchers discovered was infected with deformed wing virus, one of the many maladies that afflict honey bees around the world.
“Our results parallel suggestive findings in humans,” Robinson said. “It seems that in both bees and humans, sugar is not sugar — different carbohydrate sources can act differently in the body.”
Some of the genes that were activated differently in the honey-eating bees have been linked to protein metabolism, brain-signaling and immune defense. The latter finding supports a 2013 study led by U. of I. entomology professor and department head May Berenbaum, who reported that some substances in honey increase the activity of genes that help the bees break down potentially toxic substances such as pesticides.


Källa: http://compgen.illinois.edu/2014/09/08/scientists-track-gene-activity-when-honey-bees-do-and-dont-eat-honey/

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Invintra bin
« Svar #42 skrivet: 22 jul-17 kl 12:58 »
Ni som studerar "forskningsrapporter" istället för att satsa på livet här i verkligheten - kan ni förklara för mig varför mina bin mår så jättebra år efter år, trots avsaknad av honung vintertid? Det måste ha varit något som jag gjort fel i alla år, eftersom inte mina bin dukar under pga det hemska och förfärliga bet-sockret?? Jag kan inte komma på en enda nackdel med "sockerdieten"? Däremot vet jag som sagt verkliga exempel på bisamhällen som dukat under efter att ha haft fel honungssorter i kupan på vårvintern...

Både praktisk och teoretisk kunskap behövs för att vi som biodlare ska kunna ge bina ett friskt och bra biliv och samtidigt kunna skörda deras honung och annat, ev inkomstbringande, från dem.
Det är toppen att du har lång praktisk kunskap om biodling och kanske kan dela med dig av dina erfarenheter, men det går aldrig att förringa eller kasta bort den teoretiska basen som legat till grund för praktiken.
Ingen biodlare i Sverige idag har ensam kommit på tex hur varroan ska behandlas och förebyggas, eller hur? Den praktiska varroabekämpningen du gör har en teoretisk grund förmodligen här http://www.lansstyrelsen.se/skane/SiteCollectionDocuments/Sv/lantbruk-och-landsbygd/djurhallning/Biodling/Varroabekampningekologiskametoder.pdf
Och sockermatningen, vilket socker du ska använda och förhållandet vatten/socker har inte du heller ensam kommit på.
I USA så fodras ofta bina med:
HFCS (High Fructose Corn Syrup) is widely used for supplemental feedings, especially in the USA. The main reason for this is its price, corn syrup being 30-40% cheaper than sugar. There are two major risk when using HFCS:...
Vilket, om du läser länken, visat sig vara toxiskt för bina.
http://apiexpert.eu/carbohydrate-nutrition-sugar-supplemental-feeding/





The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #43 skrivet: 22 jul-17 kl 13:26 »
.. fritt att testa i praktiken. Invintra 10 samhällen på honung, och 10 samhällen på 100% socker. ..
Egentligen "Invintra ett samhälle på honung, och 10 på 100% socker"
Eftersom du kan invintra 10 samhällen för samma kostnad som ett enda på honung.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Invintra bin
« Svar #44 skrivet: 22 jul-17 kl 13:30 »
Vad nu det har med den egentliga frågan att göra?

(eller så är just det en av huvudanledningarna varför man gör så...vilket jag misstänker)

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Invintra bin
« Svar #45 skrivet: 22 jul-17 kl 14:15 »
 Enligt mina vinterundersökningar har det ingen som helst betydelse om bina invintras på honung eller socker. Huvudsaken är att det finns god tillgång på pollen för uppbyggnad av vinterbinas kroppsreserver. Även vid den tidiga yngeluppfödningen är det en stor fördel att det finns pollen tillgängligt i kupan. Vad vinterdödlighet beträffar så beror den oftast på att invintring sker för sent. Dessutom på alldeles för litet utrymme för att bina ska kunna lagra fodret utan att blockera utrymme för sin vinterklunga.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #46 skrivet: 22 jul-17 kl 14:37 »
Egentligen "Invintra ett samhälle på honung, och 10 på 100% socker"
Eftersom du kan invintra 10 samhällen för samma kostnad som ett enda på honung.

 ;D ;D ;D
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #47 skrivet: 22 jul-17 kl 14:38 »
Och allt mer tyder på att påverkan är rätt stor, bla på fettkroppen som bekannt är väldigt central i en bra övervintring.
Men inte bara det, utan det visar sig allt mera även ett samband mellan fodret och immunsystemet mm..

I min biodling är det pollentillgången på sensommaren som är viktig för binas fettkropp. Absolut inte honung/socker.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #48 skrivet: 22 jul-17 kl 14:41 »
Både praktisk och teoretisk kunskap behövs för att vi som biodlare ska kunna ge bina ett friskt och bra biliv och samtidigt kunna skörda deras honung och annat, ev inkomstbringande, från dem.
Det är toppen att du har lång praktisk kunskap om biodling och kanske kan dela med dig av dina erfarenheter, men det går aldrig att förringa eller kasta bort den teoretiska basen som legat till grund för praktiken.
Ingen biodlare i Sverige idag har ensam kommit på tex hur varroan ska behandlas och förebyggas, eller hur? D

Naturligtvis behövs även teori. Men min fråga kvarstår obesvarad; Vad gör jag för fel när jag får friska och starka samhällen år efter år på enbart socker? Jag lyckas inte lista ut svaret på varför bina mår så fint?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

 

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #49 skrivet: 22 jul-17 kl 16:44 »
Det är ingen som påstår att honung är dåligt, självklart är det en bra produkt, men det ger mest energi. Om bina under hösten/vintern/våren skulle ta både näring och energi från honungen så skulle de behöva förbruka tusentals kilo honung per samhälle. Så näring får de alltså från insamlat pollen, inte från den pollen som hamnat i honungen, den räcker inte långt.


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Invintra bin
« Svar #50 skrivet: 22 jul-17 kl 19:14 »
Enligt mina vinterundersökningar har det ingen som helst betydelse om bina invintras på honung eller socker. Huvudsaken är att det finns god tillgång på pollen för uppbyggnad av vinterbinas kroppsreserver. Även vid den tidiga yngeluppfödningen är det en stor fördel att det finns pollen tillgängligt i kupan. Vad vinterdödlighet beträffar så beror den oftast på att invintring sker för sent. Dessutom på alldeles för litet utrymme för att bina ska kunna lagra fodret utan att blockera utrymme för sin vinterklunga.


Har du gjort försök med invintring på endast honung?

"Pollen lagrat i vaxceller förlorar ca 80% av C vitaminet på 3 veckor. Det betyder att pollen som lagrats över vintern är praktiskt taget fritt från C vitamin, och duger knappt till att föda upp yngel med.." http://kupan.se/?page_id=214
« Senast ändrad: 22 jul-17 kl 19:20 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Invintra bin
« Svar #51 skrivet: 22 jul-17 kl 22:05 »
Har du gjort försök med invintring på endast honung?

"Pollen lagrat i vaxceller förlorar ca 80% av C vitaminet på 3 veckor. Det betyder att pollen som lagrats över vintern är praktiskt taget fritt från C vitamin, och duger knappt till att föda upp yngel med.." http://kupan.se/?page_id=214


 Ja jag har invintrat bin  utan någon som helst manipulering. Alltså har de fått behålla honungen i skattlådan. Detta ingick i mina övervintringstester vintrarna 1999-2002 tre vintrar i rad med likvärdiga samhällen invintrade på flera olika sätt. Sen är det stor skillnad på färsk och fermenterad pollen. Det pollen som bina behandlat med olika enzymer och lagrat i kakorna verkar vara lika värdefullt för bina på våren. Felet med all forskning är att det sällan redovisas under vilka förhållanden man kommit fram till sina slutsatser.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Invintra bin
« Svar #52 skrivet: 22 jul-17 kl 22:49 »
Ja jag har invintrat bin  utan någon som helst manipulering. Alltså har de fått behålla honungen i skattlådan. Detta ingick i mina övervintringstester vintrarna 1999-2002 tre vintrar i rad med likvärdiga samhällen invintrade på flera olika sätt. Sen är det stor skillnad på färsk och fermenterad pollen. Det pollen som bina behandlat med olika enzymer och lagrat i kakorna verkar vara lika värdefullt för bina på våren. Felet med all forskning är att det sällan redovisas under vilka förhållanden man kommit fram till sina slutsatser.
Nu blev det verkligen intressant  :D Kommer du ihåg/vet du hur mycket honung de hade kvar för vintern (jämfört tidsmässigt efter att de hade dragit ner sockret)? Vilket format?
Fermenterat pollen borde ju vara skyddat av sin täckning så du har nog rätt, hoppas jag.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #53 skrivet: 22 jul-17 kl 23:46 »
Sen är det stor skillnad på färsk och fermenterad pollen. Det pollen som bina behandlat med olika enzymer och lagrat i kakorna verkar vara lika värdefullt för bina på våren. Felet med all forskning är att det sällan redovisas under vilka förhållanden man kommit fram till sina slutsatser.

Det stämmer bra! Färskt pollen kan nog förlora C-vitamininnehållet på några veckor, men det är ju bibröd bina har i vaxkakorna över vintern. Av vad jag kan förstå så håller sig näringsämnena i bibrödet i minst två års tid. Åtminstone duger det till yngeluppfödning, och det är ju avsikten.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

joeh

  • Inlägg: 29
    • Halland
SV: Invintra bin
« Svar #54 skrivet: 23 jul-17 kl 00:42 »
Hej


Samma har man observerat även här: http://compgen.illinois.edu/2014/09/08/scientists-track-gene-activity-when-honey-bees-do-and-dont-eat-honey/

Och för den som orkar: http://bramptonbee.ca/nectar-sugar-hfcs-bees-in-search-of-clarification-or-better-yet-enlightenment/

Men enligt utsaga från Preben   Kristiansen,   bihälsokonsulent och Ingemar   Fries,   prof.   emeritus,   SLU 2016-08-01 heter det:

"Det   är   inte   lätt   att   hitta   vetenskapliga   belägg   för   olika   fodermedels   inverkan   på bisamhällen och   det   finns   endast   få   jämförande   studier."
http://www.testfakta.se/sites/default/files/ingemar_fries_kritik.pdf

Nonsens (tog mig en kvart att hitta och "scanna" de igenom)...jag undrar vilken agenda man har och vilkas ärenden man går?

joeh

  • Inlägg: 29
    • Halland
SV: Invintra bin
« Svar #55 skrivet: 23 jul-17 kl 00:49 »
Hej


Samma har man observerat även här: http://compgen.illinois.edu/2014/09/08/scientists-track-gene-activity-when-honey-bees-do-and-dont-eat-honey/

Och för den som orkar: http://bramptonbee.ca/nectar-sugar-hfcs-bees-in-search-of-clarification-or-better-yet-enlightenment/

Men enligt utsaga från Preben   Kristiansen,   bihälsokonsulent och Ingemar   Fries,   prof.   emeritus,   SLU 2016-08-01 heter det:

"Det   är   inte   lätt   att   hitta   vetenskapliga   belägg   för   olika   fodermedels   inverkan   på bisamhällen och   det   finns   endast   få   jämförande   studier."
http://www.testfakta.se/sites/default/files/ingemar_fries_kritik.pdf

Nonsens (tog mig en kvart att hitta och "scanna" de igenom)...jag undrar vilken agenda man har och vilkas ärenden man går?


Det du länkar till är inte sakkunnigt granskat och gäller inte som dokumenterad forskning. För övrigt handlar länkarna inte om överlevnad vid övervintring. Googla kan alla men det ska sållas bland sökresultaten också. Agenda? Illuminati? På allvar?

joeh

  • Inlägg: 29
    • Halland
SV: Invintra bin
« Svar #56 skrivet: 23 jul-17 kl 01:07 »
I USA så fodras ofta bina med:
HFCS (High Fructose Corn Syrup) is widely used for supplemental feedings, especially in the USA. The main reason for this is its price, corn syrup being 30-40% cheaper than sugar. There are two major risk when using HFCS:...
Vilket, om du läser länken, visat sig vara toxiskt för bina.
http://apiexpert.eu/carbohydrate-nutrition-sugar-supplemental-feeding/


Det här är inte heller något som gäller som dokumenterad forskning.

Läs hela texten så ser du dessutom följande:
the information only refers to supplemental feeding
samt inte minst:
the sole purpose of this article is to present a personal opinion

joeh

  • Inlägg: 29
    • Halland
SV: Invintra bin
« Svar #57 skrivet: 23 jul-17 kl 01:18 »
Både praktisk och teoretisk kunskap behövs för att vi som biodlare ska kunna ge bina ett friskt och bra biliv och samtidigt kunna skörda deras honung och annat, ev inkomstbringande, från dem.
Det är toppen att du har lång praktisk kunskap om biodling och kanske kan dela med dig av dina erfarenheter, men det går aldrig att förringa eller kasta bort den teoretiska basen som legat till grund för praktiken.
Ingen biodlare i Sverige idag har ensam kommit på tex hur varroan ska behandlas och förebyggas, eller hur? Den praktiska varroabekämpningen du gör har en teoretisk grund

Det är ju den kunskapen som Thomas (förmodligen även Jano med mkt bra inlägg) förmodligen baserar sin invintring på blandat med sina egna erfarenheter? Vad förringas? Jag förstår inte vad som eftersöks. En konspiration mellan forskarna och Dansukker?

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Invintra bin
« Svar #58 skrivet: 23 jul-17 kl 09:19 »
Nu blev det verkligen intressant  :D Kommer du ihåg/vet du hur mycket honung de hade kvar för vintern (jämfört tidsmässigt efter att de hade dragit ner sockret)? Vilket format?
Fermenterat pollen borde ju vara skyddat av sin täckning så du har nog rätt, hoppas jag.

 Visserligen börjar jag bli lite till åren men än kommer jag ihåg att det var, eller snarare är, inte honung eller socker som är problemet för bina. Det är sättet som många biodlare tvingar bina försöka övervintra på som ger problem med fukt, mögel och utsot. Du frågar hur mycket honung de hade kvar för vintern. Jag skrev väl att ett av samhällena i testerna fick gå vintern till mötes som de själva hade ordnat för sig, alltså bara koll så de hade honung i alla ramarna ovanför yngelutrymmet. Det är lågnormal i två våningar som efter dessa tester gäller för mina bin under vintrarna.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Invintra bin
« Svar #59 skrivet: 23 jul-17 kl 10:25 »
Visserligen börjar jag bli lite till åren men än kommer jag ihåg att det var, eller snarare är, inte honung eller socker som är problemet för bina. Det är sättet som många biodlare tvingar bina försöka övervintra på som ger problem med fukt, mögel och utsot. Du frågar hur mycket honung de hade kvar för vintern. Jag skrev väl att ett av samhällena i testerna fick gå vintern till mötes som de själva hade ordnat för sig, alltså bara koll så de hade honung i alla ramarna ovanför yngelutrymmet. Det är lågnormal i två våningar som efter dessa tester gäller för mina bin under vintrarna.
Tack för info, jag har samma upplägg för mina bin och 0 vinterdöda sh än så länge så jag litar på din analys gällande utrymmet. Jag har funderingar på, att med tiden, övervintra bina på bara honung. Men eftersom de starka sh har så mycket honung som de tänkt sig att ha som vinterförråd så hade jag nog tänkt att ta en del av deras honung dels för eget bruk och att de även får förse sina avläggor med deras vinterförråd.
Vet inte riktigt hur mycket honung som ska stanna kvar i förhållande till sockret som ges när det gäller vinterfodringen.
Mina sh som har fått behålla runt 10 kg honung tidigare har glatt även dragit ner en massa sockervatten - kan vara så att de fyllt på detta i det tomma yngelrummet, får alltid plocka bort sockerramar i undre lådan på våren.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser