Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slipa golv med mindre slip?  (läst 9818 gånger)

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
Slipa golv med mindre slip?
« skrivet: 16 jul-17 kl 17:12 »
Hej. Ska slipa ca 40 m2 gammalt trägolv. Har en gång slipat golv själv och hyrde då en sån där tung golvslip av "gräsklipparmodell". Tyckte den var svår att hantera och det blev en hel del skönhetsfläckar i golvet. Skulle därför vilja använda något enklare och mindre skräckinjagande, även om det innebär att det tar längre tid. Men vad? Min kompis har slipat ett mindre golv med en vinkelslip med kardborretallrik på. Det verkar dock väldigt tidskrävande. Vad har jag för alternativ, kära alternativare?

Tack!

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Slipa golv med mindre slip?
« Svar #1 skrivet: 16 jul-17 kl 17:18 »
40 kvadrat är rätt mycket om det är tjock lack. Finns mindre modeller att hyra än dom riktigt stora golvsliparna.  Kört med festool slipmaskin nån gång. Går med lite tålamod.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk


mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Slipa golv med mindre slip?
« Svar #2 skrivet: 16 jul-17 kl 18:46 »
40 kvadrat är rätt mycket om det är tjock lack. Finns mindre modeller att hyra än dom riktigt stora golvsliparna.  Kört med festool slipmaskin nån gång. Går med lite tålamod.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Vet du vad de mindre maskinerna kallas? Här är tex Bauhaus utbud:
https://www.bauhaus.se/tjanster-pa-bauhaus/tjanster-i-varuhusen/uthyrning-1.html
Klicka på golvrengöring

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Slipa golv med mindre slip?
« Svar #3 skrivet: 16 jul-17 kl 19:09 »
Bara hyrt på cramo och ramirent. Där kan dom lite mer också.

Kollade också på http://edge-slipmaskin.se nån gång men aldrig testat den

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Slipa golv med mindre slip?
« Svar #4 skrivet: 16 jul-17 kl 21:32 »
Riktiga maskiner går fint att bara använda den lilla även om det tar längre tid och mer rengöring av plattan, men med handverktyg är det väldigt svårt att få det jämnt, även om man tycker att det gör det vid ett första ögonkast så ser det ofta ut som "hela havet stormar" när man oljat eller lackat det sedan...

Edit, men det går med en del träning dock är det väldigt drygt att slipa stora ytor även med en bra handbandslip tycker jag...
Har inte provat just golv med sådan, men väl snickerivirke och det var ganska drygt att få det snyggt, då använde jag även en proffsmaskin och inte en 300 kronors från lågprisbutiken.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Slipa golv med mindre slip?
« Svar #5 skrivet: 16 jul-17 kl 23:30 »
Riktiga maskiner går fint att bara använda den lilla även om det tar längre tid och mer rengöring av plattan, men med handverktyg är det väldigt svårt att få det jämnt, även om man tycker att det gör det vid ett första ögonkast så ser det ofta ut som "hela havet stormar" när man oljat eller lackat det sedan...

Edit, men det går med en del träning dock är det väldigt drygt att slipa stora ytor även med en bra handbandslip tycker jag...
Har inte provat just golv med sådan, men väl snickerivirke och det var ganska drygt att få det snyggt, då använde jag även en proffsmaskin och inte en 300 kronors från lågprisbutiken.

Så vad skulle du rekommendera som alternativ om man tycker den stora bjässen är lite väl kraftfull? Bauhaus har ju tex en lite mindre maskin som heter Kantslipmaskin och som väl är till för just kanter. Kanske kan man göra allt med den?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Slipa golv med mindre slip?
« Svar #6 skrivet: 17 jul-17 kl 00:29 »
Glöm den lilla kantslipen...Hyr en riktig maskin istället men sätt på sandpapper som inte är så grovt och liksom följ med maskinen i starten...Ska man slipa brädorna med en liten slip får man nog ta loss dom från golvet,slipa en bräda i taget, vilket kan vara ett nog så stort projekt...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Slipa golv med mindre slip?
« Svar #7 skrivet: 17 jul-17 kl 10:23 »
Och tar man ändå loss golvbräderna så är det kanske mer effektivt att köra dem genom en planhyvel än att stå och slipa dem. Förutsätter förstås att det inte finns alltför mycket intrampat grus och andra otrevligheter som slöar ner hyvelstålen.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Slipa golv med mindre slip?
« Svar #8 skrivet: 17 jul-17 kl 10:40 »
Det är ju ganska vedertaget att de stora maskinerna är svåra att hantera och jag vill inte försöka igen när jag vet hur svårt det är att inte göra misstag. Hittade en lång tråd på Flashback (!) där en golvslipare svarat på allmänhetens frågor i åratal (rekommenderas!). Han skriver att för lekmän är det enklare att arbeta med rondellslipar än de stora bandsliparna. Någon som instämmer med det? Även rondellslipar finns ju i olika storlek och utförande.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Slipa golv med mindre slip?
« Svar #9 skrivet: 17 jul-17 kl 11:19 »
Nu finns det ju som redan påpekats större golvslipar som inte är bandslipar ( t ex Edge som redan nämnts), och som påstås vara betydligt enklare att hantera för amatörer

https://www.youtube.com/watch?v=ca03NizFOG4

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Slipa golv med mindre slip?
« Svar #10 skrivet: 17 jul-17 kl 11:32 »
Det går att slipa med en handbandslip, men jag skulle öva först på några skräpbrädor så att man får in handlaget.
Men några generella tips är att man drar av tunna men jämna skikt och att man inte oavsiktligt stannar upp med maskinen då den är igång (så att den äter ur en ful grop eller vass kant) och ser till att den alltid står vågrät.
slipa med fiberriktningen, inte mot den om det går.
Den skall inte heller plöja en rak fåra framåt då det är lätt att man får fula kanter då som är svåra att slipa bort snyggt, man får röra den (hela maskinen, inte bara framkanten) litet i sidled åt bägge hållen medan man kör så att inte kanten äter sig ned. (detta är något man bör prova på en spillbit först som sagt).

Det finns mindre maskiner att hyra som ser ut som en stor platta på hjul, de är egentligen tänka för hörn och kanter, men du kan slipa hela golvet med den om man tycker att det är enklare, dock kommer slipmattan att sätta igen fortare på denna jämfört med den stora maskinen då den har en fast platta.







Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Slipa golv med mindre slip?
« Svar #11 skrivet: 17 jul-17 kl 12:23 »

 

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Slipa golv med mindre slip?
« Svar #12 skrivet: 17 jul-17 kl 12:25 »
Det golvet var lackat och slipades av mig och min helt oerfarna tjej. Tog 2 dar men i lugn takt. Använde festool slipmaskin.

Postat med Alternativ.nu´s app
 

Vax betsat btw om nån undrat. Tycker dom ojämnheter som finns är snygga ;)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Slipa golv med mindre slip?
« Svar #13 skrivet: 17 jul-17 kl 13:17 »
Den maskinen har jag för mig är gjord med integrerad platta.
Skall gå även med en billig maskin med litet träning.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser