Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?  (läst 14452 gånger)

  • Gäst
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #60 skrivet: 17 jul-17 kl 10:00 »
Drömmen hade ju varit, att om hingsten uppfyller alla fysiska krav man kan ställa på en donhäst, när han blir vuxen, är att rida honom dit och släppa ut honom där.

Mankhöjd 165 cm
Kroppslängd 165 cm
Bröstomfång 189 cm

Finns även på wiki att läsa.
Även djurskyddet borde visa intresse, för att sedan kunna bedömma hästens kondition inte enbart på revbenen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Budjonni
Finns även en länk till donhästar.
1800 km på 15 dagar, vilken grishäst skulle klara det.

Det var någon som påstod sig ha ridit en baskirhäst 10 mil om dagen i 7 dagar.
Vilket ger 700 km på 7 dagar.
Vilket är mindre än hälften och mycket långsammare.
Och det säger sig självt om man ser en baskirhäst på bild, jämfört med en donhäst.
Exteriören är helt olika.
Man kan säga att det är skillnaden vad mänskligheten uppnått mellan urhästen från mongolernas tid, till den moderna kavallerihästen.
I uthållighet.

« Senast ändrad: 17 jul-17 kl 10:33 av köttkyckling »

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #61 skrivet: 17 jul-17 kl 10:19 »
Om din häst ser ut som på bilderna och det var enda anmärkningen de hade så hade du nog klarat dej med en varning eller dylikt. Men många bäckar små...
Dvs åtgärdar du allt men tränar och utfodrar hästen  till en sk kavallerihäst har jag svårt att se att du inte får ha häst.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


köttkyckling

  • Gäst
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #62 skrivet: 17 jul-17 kl 10:22 »
Om din häst ser ut som på bilderna och det var enda anmärkningen de hade så hade du nog klarat dej med en varning eller dylikt. Men många bäckar små...
Dvs åtgärdar du allt men tränar och utfodrar hästen  till en sk kavallerihäst har jag svårt att se att du inte får ha häst.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Får chansa på att du har rätt.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #63 skrivet: 17 jul-17 kl 11:00 »
Du måste vara dummare än tåget! En häst behöver vara med andra hästar!! En fölunge måste vara med andra hästar! Vidrigt elakt att ställa en bebis själv o sen inte ge den tillräkligt med mat!
Om den lilla är en nordis så ska det INTE synas revben alls.
Har själv jobbat med djurskydd. O nej hästar ska inte gå i en stenhage.
Dom behöver bra underlag så dom kan springa.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #64 skrivet: 17 jul-17 kl 12:26 »
Lägg upp bilder på din häst och hage så vi får se.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #65 skrivet: 17 jul-17 kl 12:54 »
Han säger ju i en annan tråd att han ger den motsvarande en hel stor grön hink med havre om dagen...
Normalt skulle den se ut som ett bowling klot på fyra tändstickor i så fall om den håller den vikt han säger där...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #66 skrivet: 17 jul-17 kl 13:33 »
NSV = nordsvensk travare.?
Det är en helt annan hästras.
Revbenen är tydliga bara i vissa vinklar och ljus.
Ja, en av hagarna är bara runt 30x60 meter.

Sen en pekpinne till alla.
Flockdjur.

Vad är flockdjur.
Ett flockdjur är inte ett sällskapssjukt djur som måste ha sällskap.
Flockbeteendet har utveklats till skydd mot rovdjur, och inte i brist på sällskap.

Hästar skapar flockar i det fria som skydd mot rovdjur, enbart, och enbart som skydd mot rovdjur, inte i brist på sällskap.

Kan nu alla ta och rista in detta i sitt minne för alltid.
Så, bra, nu var det avklarat en gång för alla.

Din kunskap om hästar verkar vara så enormt liten, att bara det vore en anledning för länsstyrelsen att omhänderta hästen.

Hade jag menat Kallblodstravare, så hade jag skrivit det.

Jag föder alltså upp Nordsvenska Brukshästar, och har så gjort i över ett decennium. Innan det, så har jag hållit på med hästar (utbildning, bruksrelaterad körning), och haft hästar på gården, men inte sysslat med uppfödning.

Att inte förstå hur hästar fungerar mentalt, och hur flockbeteendet fungerar för det aktuella djurslaget, kan bli oerhört problematiskt. Hästar är extremt sociala djur, och behöver umgås med artfränder, eller med andra flockdjur med liknande social organisation som en nödlösning.

Det finns många sorters däggdjur som räknas som flockdjur, men de kan ha väldigt olika social organisation. Får, dovhjortar, renar eller kor är exempel på flockdjur som finns i Sverige, men som har helt annorlunda social organisation från hästar.


skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #67 skrivet: 17 jul-17 kl 13:38 »
Det räcker med att titta en liten (bara en liten, det är allt som krävs) stund på en flock kycklingar med mamma, för att förstå vad en flock är.
Social struktur, hur säger man kyss mig där bak på ett fint sätt?

Det föds alldeles för många skitungar i det här landet, så flykt verkar vara enda utvägen.
Tyktes mig även kunna se avsky i ögat på den grönögde, djurskydderskan, vilket tyder på att hon är troende och utsatts för kontrollerad skolning.
Ett bra exempel är synen på flockdjur och behovet av sällskap.
Vilket endast en sällskapssjuk människa kan tro på, som även inte tagit sig tiden att studera kycklingar i flock och deras beteende.
Notera även ordet det oförstörda svenska ordet sällskapssjuk, det är alltså en sjukdom.
Det vill säga, en "människa" som tror på ett flockdjurs behov av sällskap, är själv sjuk "sällskapssjuk".
Ja det ÄR en sjukdom, done that been there, som dom säger på engelska.



Och malarmaster, du säger emot precis alla mina inlägg i varje tema.
Tyvärr går jag på finten och svarar dig.
Men nu är det slut med det.

Om du tror att höns skulle ha samma sociala struktur som hästar (eller får, kor, gäss eller andra flockdjur) så behöver du nog sätta dig ner, och läsa en del böcker, samt gå på studiebesök på välhållna ställen med olika djurslag.

Ska det vara så svårt att förstå att det är OLIKA med olika djurslags behov och sociala organisation.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #68 skrivet: 17 jul-17 kl 13:41 »
Ja, han är nog besviken, å andra sidan har hästar överlevt genom att användas till hobby.
Även om dom genetiskt tappat en del av förmågan till långväga transporter.
Ta till exempel den gamla kavallerihästen, som bar 130 kilo på ryggen tiotal mil dagligen.
Vilken häst klarar det idag?
Dom enda jag vet är vissa exemplar av vilda hästar vid södra sidan av donfloden.
Som uppfyller alla krav man kan ställa på en kavallerihäst.
Möjligen även vissa kallblodstravare har dom genetiska förutsättningarna.

Vad har för källor till dina påståenden?

Medellivslängden på en häst med det liv som du målar upp, hur lång var den?

Dagens kallblodstravare saknar helt förutsättningar för sådan typ av arbete. De är hårt avlade på att trava fort på travbanan.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #69 skrivet: 17 jul-17 kl 13:47 »
För att förtydliga så menade jag att något sällskapsdjur åt hans häst är bättre än ingenting om den ändå skall stå ensam.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #70 skrivet: 17 jul-17 kl 13:56 »
Om man tror på allt som står i läroböckerna blir man professor.

Förra bilderna är för att se hästens proportioner, och även hästens proportioner till ryttare.

Här är bilder på levande, finaste exemplar av kavallerihästar.

Min hingst kan jag givetvis inte jämnföra med dessa,då han fortfarande är ett föl mer eller mindre 1,5 år.

Dåligt hull?
Nej det är så här en kavallerihäst ska se ut, inte som dom förväxta grisarna som kallas hästar som jag ser i hagarna härikring.

Längst ner på bild, en general som höll på med hästuppfödning, genom urval av dom mest lämpade donhästar, skapade en egen ras av kavallerihästar.

Att inte vilja läsa böcker, om man nu kan läsa, för att lära sig saker, är väl ganska ogenomtänkt. Att använda böcker med fakta, gör att man slipper göra en massa onödiga misstag.
 
Om du inte ens förstår skillnaden i utseende och hull på en vuxen, varmblodig ridhäst i topptrim, och hur en unghäst eller en häst i mer eller mindre vila ser ut, så har du problem.
Även varmblodiga ridhästars föl och unghästar ska se runda ut, och inga revben ska synas de första 3-4 åren. Hästar växer färdigt först efter 5-6 år, så hela den tiden är period när de ska vara välnärda.
Det går åt massor med rätt sorts foder och inte minst massor med rätt sorts stimulans via artfränder, och rätt träning vid rätt tid, för att få fram en frisk och hållbar häst.

Det du håller på med är fria fantasier om hästavel . Ingen människa, kan mer än påbörja skapandet av en ny stabil hästras. Det tar minst 15 år att utvärdera resultatet inom en stabil ras inom hästavel, och det krävs minst 5-6 generationer x 15 år, alltså minst 75 år att innan resultatet av korsning och återkorsning kan verifieras någorlunda om man ska skapa en ny ras.

Din general, kanske jobbade med en genomtänkt avelsstrategi inom en ras, och då räcker en människas livslängd ibland till för att stabilisera rasen.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #71 skrivet: 17 jul-17 kl 14:05 »
Att börja med att läsa fackböcker är väl normalt det första man gör innan man skaffar djur så att man vet hur de fungerar och hur de skall skötas, det låter ju här, i dina inlägg mest som att du står och försöker gissa dig till hur djuren skall skötas.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

 

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #72 skrivet: 17 jul-17 kl 14:26 »
Om man tror på allt som står i läroböckerna blir man professor.

Förra bilderna är för att se hästens proportioner, och även hästens proportioner till ryttare.

Här är bilder på levande, finaste exemplar av kavallerihästar.

Min hingst kan jag givetvis inte jämnföra med dessa,då han fortfarande är ett föl mer eller mindre 1,5 år.
Seriöst! Du låter en 1,5 åring gå ENSAM? Kan du något alls om hästar? Jag förstår att du blev anmäld och att Lst hade anmärkningar hos dig då du inte verkar veta det minsta lilla om hur djuren du håller fungerar. Det enda du verkar göra är att hitta på en egen etologi som passar dig och som du sedan följer. Stackars häst säger jag bara.
Din åsikt om kunskap talar helt klart för sig själv. Du vet väl att orsaken till varför människan samhälle utvecklats till dagens? Om du inte gör det så beror det på att vi till skillnad från andra arter har förmågan att samla vår kunskap och sedan medvetet föra den vidare vilket gör att varje generation kan bygga på den tidigare utvecklade kunskapen. Om ditt sätt att se på vår samlades kunskapsbank var den förhärskande så skulle vi fortfarande vara kvar på Schimpans stadiet (vilket säkert skulle vara bättre för jorden).
Dina bilder på 'kavallerihästar' är fortfarande meningslösa. Det enda sättet du kan övertyga mig om att just din häst inte är undernärd är att lägga ut bilder på den.
Genbank för Gotlandshöns

  • Gäst
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #73 skrivet: 17 jul-17 kl 17:58 »
Nej, det är ingen nordis, varken bruks eller travare.
Jämför inte med bruksnordis, det är olika djur.
Det var vanligt förr i tiden, att hästar var själva.
Särskillt på den tiden innan förbränningsmotorn.
Även idag är många nordisar själva (utan sällskap av höns).

Lagen försöker försvåra ägandet av häst, och jag förstår tanken bakom, och varför.
Många väljer ingen, när valet ligger mellan två eller ingen.
Jag, (vem som helst) har ingen användning för två hästar.
Ska jag då, köpa en häst, till min häst, som sällskap.
Risken är stor att jag börjar förslita mig, och blir en kostnad för samhället.

« Senast ändrad: 17 jul-17 kl 18:15 av köttkyckling »

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #74 skrivet: 17 jul-17 kl 18:30 »
Det var vanligt förr i tiden, att hästar var själva.
Särskillt på den tiden innan förbränningsmotorn.
Även idag är många nordisar själva (utan sällskap av höns).
Du vet allt var inte bättre förr. Dessutom tvivlar jag på att så många hästar var ensamma utan tillgång till andra flocklevande djur eftersom en häst var en dyr investering och de flesta hade nog både får, getter och kanske tom en ko innan de kostade på sig en dyr häst. Bara för att man kan hålla häst själv så mår de faktiskt inte bra av det. Den insikten kommer om man gör det människosläktet är så bra på nämligen lär av andra (se inlägg ovan).
Nej många nordisar är inte ensamma idag. De flesta har sällskap av andra hästar helt enkelt eftersom de flesta har en häst och då antingen hyr in sig hos någon eller hyr ut en plats till någon annan.
Genbank för Gotlandshöns

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #75 skrivet: 17 jul-17 kl 19:35 »
Nej, det är ingen nordis, varken bruks eller travare.
Jämför inte med bruksnordis, det är olika djur.
Det var vanligt förr i tiden, att hästar var själva.
Särskillt på den tiden innan förbränningsmotorn.
Även idag är många nordisar själva (utan sällskap av höns).

Lagen försöker försvåra ägandet av häst, och jag förstår tanken bakom, och varför.
Många väljer ingen, när valet ligger mellan två eller ingen.
Jag, (vem som helst) har ingen användning för två hästar.
Ska jag då, köpa en häst, till min häst, som sällskap.
Risken är stor att jag börjar förslita mig, och blir en kostnad för samhället.

Lagen "försöker inte försvåra" ägande av häst. Människor har gjort lagen för att försöka se till att djuren ska må bra. Det behövs både bra lagstiftning och inspektörer som ser till att lagen efterlevs. För tyvärr är det inte ovanligt att människor skaffar sig djur utan att samtidigt (eller innan) skaffa sig kunskaperna som behövs för att kunna ta hand om djuret på ett bra sätt.
Varje djurslag är ett kapitel för sig höll jag på att skriva, men det är en underdrift, varje djurslag är ett göng böcker för sig. Därmed inte sagt en måske skaffa sig de nödvendiga kunskaperna från böcker, en mentor kan vara ett annat sätt. Hitta någon med mångårig erfarenhet av just den sortens djur/ras och hjälpa till hos denna en period, vara frågvis, och ta till sig kunskap innan skaffandet av egna djur.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #76 skrivet: 17 jul-17 kl 20:04 »
Nej, det är ingen nordis, varken bruks eller travare.
Jämför inte med bruksnordis, det är olika djur.
Det var vanligt förr i tiden, att hästar var själva.
Särskillt på den tiden innan förbränningsmotorn.
Även idag är många nordisar själva (utan sällskap av höns).

Lagen försöker försvåra ägandet av häst, och jag förstår tanken bakom, och varför.
Många väljer ingen, när valet ligger mellan två eller ingen.
Jag, (vem som helst) har ingen användning för två hästar.
Ska jag då, köpa en häst, till min häst, som sällskap.
Risken är stor att jag börjar förslita mig, och blir en kostnad för samhället.
Intressant att du förstår tanken bakom lagen och du får gärna utveckla din tanke.
Själv tolkar jag lagen som att den är till för att skydda djuret från oseriösa ägare. i min värld går nämligen djurets väl före ägarens.
Alltför många har djur som man inte har några förutsättningar för. En häst är ju ett stort åtagande och saknar man grundläggande kunskaper är väl frågan om varför man vill ha just en häst?

  • Gäst
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #77 skrivet: 17 jul-17 kl 21:44 »
Nej många nordisar är inte ensamma idag. De flesta har sällskap av andra hästar helt enkelt eftersom de flesta har en häst och då antingen hyr in sig hos någon eller hyr ut en plats till någon annan.

Hyra hit och dit, in och ut.
Nej.
Har man nordsvensk, har man skog.
En norsvensk drar en stock, och det är alldeles lagomt.
Man behöver då inte två nordsvenskar.
Enkel och lätt matematik, och tillämpas i praktiken.
Ska man hålla på att blanda hästar från olika håll för att dom ska få sällskap.
Sjukdommar, maskar och parasiter sprids på det viset.
Det är väll onödigt, eller hur?

Då ska man även ställa krav på att hästarna ska leva i flock och springa fritt, utan staket.
Men det gör man inte.
Så det är rent hykleri kan det kanske kallas.
Ska man ställa krav kan man lika gärna göra det fullt. Ut, att det inte kommer fungera i praktiken för många är skit samma. Huvudsaken djuren mår bra.
Tänk om vi kunde ha en vild hästflock här i Sverige, som fick springa fritt, och som inte markägarna gjorde anspråk på.
Som man kunde släppa ut sin häst i, och ha ungefär samma system som samerna med renarna.
Så man vet vems häst som är vems.
Då skulle djuren må som bäst, är det inte det man vill?
Va? Va? Va? Va? Va?
Nu har du inget att säga.

« Senast ändrad: 17 jul-17 kl 21:56 av köttkyckling »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #78 skrivet: 17 jul-17 kl 21:57 »
Hyra hit och dit, in och ut.
Nej.
Har man nordsvensk, har man skog.
En norsvensk drar en stock, och det är alldeles lagomt.
Man behöver då inte två nordsvenskar.
Enkel och lätt matematik, och tillämpas i praktiken.
Ska man hålla på att blanda hästar från olika håll för att dom ska få sällskap.
Sjukdommar, maskar och parasiter sprids på det viset.
Det är väll onödigt, eller hur?

men man skall hålla minst två hästar enligt lagen.
så det är av nöd tvunget.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

  • Gäst
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #79 skrivet: 17 jul-17 kl 22:08 »
Det är en ny lag.
Djur i flock mår även bäst, och miljön dom befinner sig i, om det finns rovdjur som jagar dom.

Gissa varför det inte finns varg i Sverige.
Det är ett i grunden sjukt land, med både sjuka djur och sjuka människor.
Både fysiskt, psykiskt och genetiskt.


Och vem är det som är i nöd?
« Senast ändrad: 17 jul-17 kl 22:15 av köttkyckling »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Assa, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser