Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tomma hus?  (läst 1791 gånger)

Jecki

  • Inlägg: 6
    • Skåne
Tomma hus?
« skrivet: 20 jul-17 kl 00:10 »
Hej allesammans.
Jag och min familj har som kvällsnöje att köra omkring i nv. Skåne  och leta efter platser/områden vi kan tänka oss att bo på.
Ganska ofta passerar vi hus som till synes är helt öde. Min tanke är, varför blir det så? Är det inte bättre att försöka sälja fastigheterna innan vanvården gått för långt? Eller är det så att kringliggande lantbrukare köpt upp fastigheten för att få tillgång till marken som tillhör fastigheten och sedan inte bryr sig om vad som händer med byggnaderna??
Någon som har någon annan tanke?

Jag hade nämligen gärna köpt en lite mindre gård med en mindre mängd tillhörande mark... även om det kräver renovering.... men det verkar vara svårt att hitta i våra trakter. 

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tomma hus?
« Svar #1 skrivet: 20 jul-17 kl 00:16 »
En vanlig orsak till att hus står tomma och till synes övergivna är att de ägs av dödsbon vars delägare har blivit osams och därför inte lyckas fatta ett beslut om att sälja.

Jecki

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Tomma hus?
« Svar #2 skrivet: 20 jul-17 kl 00:25 »
Så kan det ju förvisso också vara... men då tycker man att den part som inte vill sälja borde ta lite ansvar...

Postat med Alternativ.nu´s app


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Tomma hus?
« Svar #3 skrivet: 20 jul-17 kl 03:49 »
Det är nog ofta som du säger att en lantbrukare köpt upp och slagit samman jordbruk. Men de kanske helt enkelt inte vill ha grannar boende nära

Jecki

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Tomma hus?
« Svar #4 skrivet: 20 jul-17 kl 22:50 »
Hur kan man gå till väga om man hittat ett hus man är intresserad av att ev. köpa?

Postat med Alternativ.nu´s app


Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Tomma hus?
« Svar #5 skrivet: 20 jul-17 kl 22:56 »
Finna register på vem som äger olika fastigheter... Kan du luska ut fastighetsbeteckning eller något annat sökbart så får du fram uppgifterna

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

Jecki

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Tomma hus?
« Svar #6 skrivet: 20 jul-17 kl 22:57 »
Är ju kanske inte alltid det lättaste när man är ute och kör på små landsvägar som knappt ens har gatunamn....

Postat med Alternativ.nu´s app


simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Tomma hus?
« Svar #7 skrivet: 20 jul-17 kl 23:04 »
Hitta.se har en liten knapp för fastighetskartan då hittar du lätt.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Jecki

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Tomma hus?
« Svar #8 skrivet: 20 jul-17 kl 23:33 »
Tackar för tipset!!

Postat med Alternativ.nu´s app


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Tomma hus?
« Svar #9 skrivet: 21 jul-17 kl 09:52 »
På mitt loka lantmäteri har de låna-datorer där man kan sitta och surfa runt på deras fastighetskarta. Klickar du då på en fastighet får du fram ägaren på fastigheten, var ägaren är skriven, taxeringsvärdet, areal och annat som man tycker är intressant. De har också personal som kan hjälpa till men de jag pratat med har varit synnerligen inkompitenta så det är inga lantmätare utan bara assistenter med låg lön.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Tomma hus?
« Svar #10 skrivet: 22 jul-17 kl 12:16 »
...utan bara assistenter med låg lön.
Höj deras lön så blir de kompetentare.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Tomma hus?
« Svar #11 skrivet: 22 jul-17 kl 14:30 »
Söker man efter "övergivna" hus att eventuellt lägga bud på, ute i "obygden", men inom något område som man gillar, tror jag att nedladdad "fastighetskarta" så att man kan se den offline eller en  (eller flera) papperskartor av med stor skala kan hjälpa till väldigt mycket.

På många håll i obygden så är mobiltäckningen usel, eller rent av obefintlig. Så man kan behöva köra med äkta gps-karta av rätt sort, eller papperskarta, och inte förlita sig på google maps i standardutförande.

Både i att kunna föra anteckningar för att kunna identifiera en fastighet man åker förbi som ser trevlig ut, men också för att kunna hitta hus som ligger en bit från vägen, så att en promenad behövs för att hitta huset, så är fastighetskartan ett bra hjälpmedel.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Tomma hus?
« Svar #12 skrivet: 22 jul-17 kl 15:56 »
Usch vad jag fumlade med tangenterna när skrev förra inlägget, felstavat, för många eller för få småord, syftningsfel... (:) (språkpolis på mig själv.
 Jaja, försök att förstå vad jag menade...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tomma hus?
« Svar #13 skrivet: 22 jul-17 kl 16:02 »
Höj deras lön så blir de kompetentare.

Sicket svammel, titta på vissa högavlönade chefer och politiker, som är mer än lovligt dumma.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Tomma hus?
« Svar #14 skrivet: 22 jul-17 kl 19:23 »
Sicket svammel, titta på vissa högavlönade chefer och politiker, som är mer än lovligt dumma.
Du kanske skulle behöva en löneförhöjning själv?

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tomma hus?
« Svar #15 skrivet: 22 jul-17 kl 20:06 »
Du kanske skulle behöva en löneförhöjning själv?
Vore inte så dumt, bara man inte blir dummare än vad man redan är så.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, malbo, LimJans, larbri, per.martinsson, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser