Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla kalkfäg på plåt, plastmatta och trä?  (läst 3312 gånger)

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
Måla kalkfäg på plåt, plastmatta och trä?
« skrivet: 07 jul-17 kl 22:25 »
Hej, igen,, tänkte bara hör ang kalkfärg, finns den bara i vit,? Funkar det att måla uppe på plåt,? Våtrumsmatta? Och trä? Det är dessa tre material jag har i mitt kommande hönshus


Postat med Alternativ.nu´s app

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Måla kalkfäg på plåt, plastmatta och trä?
« Svar #1 skrivet: 08 jul-17 kl 07:53 »
kalkfärg kan brytas med pigment men de måsta vara kalkäkta,dvs blandbara. Bästa är att använda torrpigment,finns i många kulörer.
kalkfärg sitter egentligen bara på kalk då det ju är kalk i upplöst form. går att måla på trä och plåt men sitter dåligt,plast lär det inte fästa på överhuvudtaget.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Måla kalkfäg på plåt, plastmatta och trä?
« Svar #2 skrivet: 08 jul-17 kl 21:37 »
Kalk på trä innebär ju också onödigt mycket uppmuntran för hussvamp.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Måla kalkfäg på plåt, plastmatta och trä?
« Svar #3 skrivet: 09 jul-17 kl 05:47 »
Vill ju ha det för att minska risk för ohyra.  Men vilket material funkar det bäst på?  Eller behövs det för att större delen är plåt å plastmatta? Ohyran kanske inte tar sig in där


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Måla kalkfäg på plåt, plastmatta och trä?
« Svar #4 skrivet: 09 jul-17 kl 05:50 »
Glömde ett "inte". Jag menar det kanske inte är någon idé att måla med kalk. Ohyra kanske inte går på plastmatta och plåt? Eller?


Postat med Alternativ.nu´s app

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Måla kalkfäg på plåt, plastmatta och trä?
« Svar #5 skrivet: 09 jul-17 kl 07:52 »
både plastmattan o plåten är ju ytor som är lätta att hålla rena utan behandlingar. vill du ha en lättvättad yta på plåten skulle jag målat med en högblank färg,vill man inte ha kulör utan ha plåtfärgen duger det med ett lager lack.Ta dock produkter som är för utvändigt bruk,gärna oljeprodukter.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Måla kalkfäg på plåt, plastmatta och trä?
« Svar #6 skrivet: 11 jul-17 kl 12:20 »
Jag har tittar på plåtfärg men kanske funkar med annat. Ska skrapa rent plåten, lite rost idag.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Måla kalkfäg på plåt, plastmatta och trä?
« Svar #7 skrivet: 11 jul-17 kl 12:38 »
kalkfärg kan brytas med pigment men de måsta vara kalkäkta,dvs blandbara. Bästa är att använda torrpigment,finns i många kulörer.
kalkfärg sitter egentligen bara på kalk då det ju är kalk i upplöst form. går att måla på trä och plåt men sitter dåligt,plast lär det inte fästa på överhuvudtaget.

Vad målar man kalkfärg på för ytor isåfall? Vill verkligen förebygga ohyra...


Postat med Alternativ.nu´s app

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Måla kalkfäg på plåt, plastmatta och trä?
« Svar #8 skrivet: 11 jul-17 kl 13:22 »
Någon som vet/ har erfarenhet att måla plåt med våtrumsfärg? Fick tips på beijers för att det är lätt att rengöra


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Måla kalkfäg på plåt, plastmatta och trä?
« Svar #9 skrivet: 11 jul-17 kl 13:48 »
Förmodligen mindre lämpligt. Vad är det för plåt (vanlig stålplåt, aluminium, mässing, rostfritt etc) ?
Om vi antar vanlig stålplåt så föreslår jag först en vanlig grundfärg avsedd för stål (t ex Biltema 36-1135) och sedan en eller två strykningar med maskinlack (t ex Flügger Metal Pro 90).
Försök inte använda någon vattenbaserad färg (t ex akryl, latex, vattenbaserad alkyd) för att måla plåt.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Måla kalkfäg på plåt, plastmatta och trä?
« Svar #10 skrivet: 11 jul-17 kl 13:51 »
Jag tyckte det lät skumt... men personalen på beijers sa det, att det behövdes inte vara så noga. På XL bygg sa dom åt andra hållet där var det tre grundmålningar, primer å plåtfärg uppepå- Hahaha


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Måla kalkfäg på plåt, plastmatta och trä?
« Svar #11 skrivet: 11 jul-17 kl 13:53 »
Har ni målat redena med kalkfärg?


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Måla kalkfäg på plåt, plastmatta och trä?
« Svar #12 skrivet: 11 jul-17 kl 14:02 »
kalkfärg används främst för att måla på kalk,dvs fasader o väggar som är kalkputsade. invändigt kan du använda det på annat men det fäster dåligt då det ju egentligen bara är upplöst kalk,finns alltså inget bindemedel i det. på en kalkfasad/vägg funkar det så att kalkfärgen förenar sig med väggen då det ju är samma material.
om du tittar på kyrkmålningar så har alltså konstnären använt kalkfärg och det sitter tills putsen ramlar bort.

avseende plåt beror det på vad det är för material i plåten,galvad plåt går alldeles utmärkt att måla med akryl/akrylatfärg ,likaså en fabriksmålad plåt oavsett material.ren aluminium kan vara värre då det egentligen kräver en grundfärg som kan fästa på aluminium. Badrumsfärgen som rekommenderades är en akrylfärg men det är faktiskt bättre att köra med en variant som är för takplåt då den tål temperaturförändringar bättre.vill du ha en högtvättbar yta skulle jag göra som Torbjörn skriver,en båtfärg eller högblank alkydoljebaserad färg för utomhusbruk vilket en maskinlack egentligen är.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Måla kalkfäg på plåt, plastmatta och trä?
« Svar #13 skrivet: 11 jul-17 kl 14:53 »
Oki kanske meningslöst då för mig att måla med kalkfärg/ ville göra det för att förebygga kvalster. Hur är det med kiselgur? Såg att det kan strös reden, å i sandbadet som förebyggande för ohyra..


Postat med Alternativ.nu´s app

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Måla kalkfäg på plåt, plastmatta och trä?
« Svar #14 skrivet: 11 jul-17 kl 23:29 »
Jag tyckte det lät skumt... men personalen på beijers sa det, att det behövdes inte vara så noga. På XL bygg sa dom åt andra hållet där var det tre grundmålningar, primer å plåtfärg uppepå- Hahaha


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Byggvaruhuspersonal hör till de mest olämpliga och okunniga rådgivare man överhuvudtaget kan tänka sig i färg- , målnings- och andra kemifrågor. Man ska inte förvänta sig att de har någon egen praktisk erfarenhet alls, och de kunskaper de eventuellt har, kommer till största delen från färgtillverkarnas reklam- och propagandamaterial. Och som alla andra säljare så har de stor motvilja mot att erkänna sig okunniga, fantiserar hellre ihop ett svar än att säga att man inte vet.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Måla kalkfäg på plåt, plastmatta och trä?
« Svar #15 skrivet: 14 jul-17 kl 05:08 »
Kiselgur fungerar utmärkt mot kvalster.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Måla kalkfäg på plåt, plastmatta och trä?
« Svar #16 skrivet: 18 jul-17 kl 22:17 »
Kiselgur fungerar utmärkt mot kvalster.

Även som förebyggande?


Postat med Alternativ.nu´s app


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser