Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lossa fastrostade kolvar?  (läst 4292 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Lossa fastrostade kolvar?
« skrivet: 07 jul-17 kl 15:44 »
Tjo! En kompis har en Saab från 1960-tidigt med tvåtaktsmotor som tagit in vatten och sakta rostat under de många år den stått undanstoppad någonstans i ett garage. Det är en trecylindrig motor där en av kolvarna bara går att röra en liten bit, sedan är det stopp. Vevaxeln är ganska känslig så man vill inte bryta och banka för hårt med prylarna. Ägaren har i flera veckor sprutat på krypande rostlösarolja men kolven vill ändå inte släppa.

Finns några smarta tricks för detta? Min egen idé är att skruva ett platt- eller vinkeljärn i två motstående topplocksskruvar och mitt över kolvtoppen trycka med skruv och mutter. En slags avdragare alltså. För att skona kolven och vevaxeln trycker vi med ett rörformat mellanlägg så kraften träffar närmare cylinderväggarna. Borde gå att få rejält med kraft på detta sätt, samtidigt som det blir kontrollerat och långsamt.
Har jag tänkt dumt? Finns det en smartare metod?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lossa fastrostade kolvar?
« Svar #1 skrivet: 07 jul-17 kl 17:22 »
Låta stå i diesel och slå lös med en träkloss, brukar funka.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Lossa fastrostade kolvar?
« Svar #2 skrivet: 07 jul-17 kl 17:41 »
Ett tips jag har hört är att borra dit en smörjnippel och trycka ut kolven med fett.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Lossa fastrostade kolvar?
« Svar #3 skrivet: 07 jul-17 kl 18:12 »
Smörjnippelmetoden kan fungera, om kolven har fastnat ovanför portarna i cylindern. Annars blir det ju inte tätt. Topplocket bör såklart sitta kvar och topplockspackningen vara hel.
Man behöver inte borra någonstans i motorn utan man tillverkar en adapter som går att skruva in istället för tändstift (eller, på en diesel, glödstift eller spridare). Se till att det inte finns någon luft i cylindern - lämpligen fyller man den med olja innan man skruvar i adaptern och börjar pumpa med fettsprutan.

Om man ska slå eller pressa ut kolven så är det lämpligt att göra ett mellanlägg av trä för att fördela kraften jämnt över hela kolvtoppen.

En annan metod som jag har funderat på - och kanske snart kommer att prova - är att värma cylindern (på en vattenkyld motor som den här Saaben borde man kunna göra det med hetvatten i kylkanalerna) och kyla kolven med t ex flytande gasol eller kolsyra.
Om det är en luftkyld motor med separatgjutna cylindrar kanske det vore enklast att låta cylindern med fastsittande kolv ligga i het olja ett tag innan man kyler kolven och försöker pressa ut.

Om flera kolvar sitter fast i samma motor bör man ta ur vevaxeln först (eller åtminstone dela på tråget/lossa lageröverfall) så man inte utsätter den för onödiga krafter om man pressar på en kolv medan några andra sitter fast.

Under alla förhållanden (nu tror jag det ändå inte är aktuellt i just det här Saab-fallet) bör man inte försöka starta motorn omedelbart efter att ha fått loss kolven. Kolven MÅSTE tas ur och avsynas med tanke på ev skadade kolvringar och kolvringsspår, förmodligen måste man hona eller putsa bort utstående rost ur cylindern osv.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lossa fastrostade kolvar?
« Svar #4 skrivet: 07 jul-17 kl 20:34 »
dieseltricket fungerar riktigt bra, även omega krypolja är riktigt bra.

Av med toppen och slå sedan diesel i förbränningsrummet, titta till för att se om det sjunker.
Börja med tex 1 cm diesel och när man märker att det försvunnit någon mm så tar man en träkols med något mindre diamanter än cylindern och knackar på kolven.
Absolut inte slå hårt utan det skall bara vibrera så att man underlättar för dieseln att krypa mer.
Det är även fördelaktigt att utsätta motorn för starkt solljus så den värms upp och sedan kylas ner under natten.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 3 användare (2 dolda)
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser