Smörjnippelmetoden kan fungera, om kolven har fastnat ovanför portarna i cylindern. Annars blir det ju inte tätt. Topplocket bör såklart sitta kvar och topplockspackningen vara hel.
Man behöver inte borra någonstans i motorn utan man tillverkar en adapter som går att skruva in istället för tändstift (eller, på en diesel, glödstift eller spridare). Se till att det inte finns någon luft i cylindern - lämpligen fyller man den med olja innan man skruvar i adaptern och börjar pumpa med fettsprutan.
Om man ska slå eller pressa ut kolven så är det lämpligt att göra ett mellanlägg av trä för att fördela kraften jämnt över hela kolvtoppen.
En annan metod som jag har funderat på - och kanske snart kommer att prova - är att värma cylindern (på en vattenkyld motor som den här Saaben borde man kunna göra det med hetvatten i kylkanalerna) och kyla kolven med t ex flytande gasol eller kolsyra.
Om det är en luftkyld motor med separatgjutna cylindrar kanske det vore enklast att låta cylindern med fastsittande kolv ligga i het olja ett tag innan man kyler kolven och försöker pressa ut.
Om flera kolvar sitter fast i samma motor bör man ta ur vevaxeln först (eller åtminstone dela på tråget/lossa lageröverfall) så man inte utsätter den för onödiga krafter om man pressar på en kolv medan några andra sitter fast.
Under alla förhållanden (nu tror jag det ändå inte är aktuellt i just det här Saab-fallet) bör man inte försöka starta motorn omedelbart efter att ha fått loss kolven. Kolven MÅSTE tas ur och avsynas med tanke på ev skadade kolvringar och kolvringsspår, förmodligen måste man hona eller putsa bort utstående rost ur cylindern osv.