Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingar  (läst 1224 gånger)

Kycklingar
« skrivet: 21 jun-17 kl 10:51 »
Hallå! Hoppas jag kan hitta lite hjälp här. Jag har försökt fråga mig fram men inte riktigt fått några bra svar  :-\

Jag har precis köpt in 18 små kycklingar som jag tänkte skulle få växa upp här. Jag har inga andra hönor sedan tidigare i hönshuset som kan ta hand om dom. (Frågat mig för mycket innan och de sägs att se klarar sig lika bra utan?)  ??? Men jag är ju ny på allt det här som har med kycklingar att göra, har ju bara hatt vuxna höns innan  :-[ så nu undrar jag ju givetvis typ 1000 saker..

Nä men ,

Hur stort eller litet ska dom ha ?
Dom är 2 v snart och just nu har jag hängnat in en rätt stor del i hönshuset där dom får vara under värmelampa , men att de även kan utforska en större del utanför. Duger det ?

Sen Borde jag fixa så de kan få utevistelse nu eller kan man vänta tills de är stora nog att kunna gå ut i hönsgården helt själva?

Är det något som man bör tänka lite extra på?
Sandbad?

Hoppas på hjälp !  :D

Mvh Hanna


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Kycklingar
« Svar #1 skrivet: 21 jun-17 kl 18:31 »
Det är bra att de kan ge sig iväg från lampan.  Ställ mat och vatten en bra bit bort från lampan. De behöver vänja sig vid svalare temperaturer, men ha möjlighet att värma sig om de fryser.
Vad gäller utevistelse så beror det ju  på vädret och på hönsgårdens utformning.  Men räkna inte med att kycklingarna är särskilt kompetenta att ta vara på sig själva.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

806 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, magnus55, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser