Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite frågor om storlek/tupp/höna med mina blandisar  (läst 1524 gånger)

Annie1

  • Inlägg: 10
    • Småland
Lite frågor om storlek/tupp/höna med mina blandisar
« skrivet: 16 maj-17 kl 00:32 »
Hejsan!
För många år sen så hade vi massa Lohmanhöns, dom här blev tama som hundar då jag är hönstokig.
Nu har jag äntligen skaffat höns igen och jag har lite frågor då det inte är Lohman den här gången, Lohman är härliga men jag vill gärna ha en som har iaf lite ruvinstinkt kvar, och kanske inte bara helbrun eller vit :D
Jag har köpt mig 8 unghöns, dom ska vara blandning mellan dvkochin och skånsk blommehöna.
Nu till frågorna, Hur stora tror ni att dessa kommer bli? Och så undrar jag om jag kan lägga ut med bild med så kanske nån kan säga om denne på bilden är tupp eller höna, tydligen så kan man bara se på kammen på dessa, har en som jag vet är tupp, Men den här har hätta så har inte lagt märke till det förrns nu att han/hon har ganska stor kam också.
Jag har tänkt skaffa en 2-4 höns till om det visar sig att jag har två tuppar, jag vet inte om jag kan skaffa mig en annan ras eller om man kanske inte ska blanda så värst.
Tackar för att info :)

Annie1

  • Inlägg: 10
    • Småland
SV: Lite frågor om storlek/tupp/höna med mina blandisar
« Svar #1 skrivet: 16 maj-17 kl 00:33 »
« Senast ändrad: 16 maj-17 kl 00:54 av Annie1 »

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Lite frågor om storlek/tupp/höna med mina blandisar
« Svar #2 skrivet: 16 maj-17 kl 10:28 »
När det gäller blandraser är det  nästan omöjligt att säga något om  dem, särskilt när det är två så olika raser som här.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Lite frågor om storlek/tupp/höna med mina blandisar
« Svar #3 skrivet: 17 maj-17 kl 22:22 »
Hej,
Tror den med hätta är en tupp med tanke på storleken på slören. Den andra ser mer hönig ut.

//Torry

Annie1

  • Inlägg: 10
    • Småland
SV: Lite frågor om storlek/tupp/höna med mina blandisar
« Svar #4 skrivet: 19 maj-17 kl 02:06 »
Hejsan! Tack så mycket för svaren, Jo tidigare idag så ropade han/hon med hättan på en höna då han/hon hittade en skalbagge, Får väl se om en 2-3 månader kanske helt säkert vad som är vad  :)

Annie1

  • Inlägg: 10
    • Småland
SV: Lite frågor om storlek/tupp/höna med mina blandisar
« Svar #5 skrivet: 01 aug-17 kl 02:33 »
Nu blev det väldigt konstigt! Hönan med hätta som jag la ut bild på för några månader sen har nu fått en blanding av tupp och hönsstjärt (fjädrarna i "botten" är långa och böjda medans dom bak är spikraka) Dock så har denne betett sig som höna, kacklar inte något värst, inget galande inget uppvaktande av höns, inge hitta mat och locka eller varna för rovfåglar. Men så idag så bestämde sig "hon" för att lite abrupt para sig med en av hönsen som blev väldigt shockerad minst sagt. Denne heter nu Cornelis istället. Är lika gammal som tuppen jag har som ser riktigt tuppig ut, galer och uppvaktar flitigt sina damer, är det vanligt att en tupp på över 5 månader inte verkar ha något tupp beteende alls samt inte gala? Jag har gärna 2 tuppar i min grupp då jag vill utöka med lite fler hönor sen så jag är glad, men lite förvirrad :)

TommyG

  • Inlägg: 3
    • Småland
SV: Lite frågor om storlek/tupp/höna med mina blandisar
« Svar #6 skrivet: 10 okt-17 kl 14:21 »
Jag har haft massor med kochintuppar.
De är ju väldigt kärvänliga och mysiga.
En av mina förvandlades däremot till en höna utssendemässigt efter något år. De uppåtstående stjärtfjädrarna försvann och kammen förminkades till en hönskam.
Då hade jag 7 tuppar bland hönsen om jag inte minns fel, så det kan ha haft något med rangordning att göra?

Annie1

  • Inlägg: 10
    • Småland
SV: Lite frågor om storlek/tupp/höna med mina blandisar
« Svar #7 skrivet: 11 okt-17 kl 21:09 »
Jag antar att storleken helt enkelt kanske lurades på honom, säljaren sa att några av dem är lite yngre och med tanke på att han va mycket större så antog jag att han va en av de äldre. Har dock visat sig att denne "dvärg" kochin blandning är en tupp, Cornelis är helt enorm och är nu damernas favorit  ;D Lite lustigt att han är dubbelt så stor som dom andra tupparna när han är dvkochin/blomme, hoppas bara han vuxit klart snart så han inte blir för stor tom för mina lohmandamer


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser