Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Arga bin  (läst 10206 gånger)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Arga bin
« Svar #40 skrivet: 01 jul-17 kl 21:42 »
Det var värst vad denna tråd drog iväg! Kul! Men när jag skrev att min ilskna bin drog in mycket honung och dom snälla inte gjorde det så menade jag inte att var ett givet samband. Det var bara en iakttagelse av just dessa två samhällen. Kan tänka mig att det finns alla varianter. Det var i alla fall väldigt intressanta synpunkter som kom från olika håll.
Ska slunga i helgen, då visar det sig om de varit lata eller inte.
/Mats

Ett av mina avelssamhällen bjöd på 71 kg honung vid första skattningen, i början av juni i år... Bina i kupan sitter stilla på ramarna och tittar knappt upp, även om det blåser halv orkan och ösregnar, då man öppnar kupan och arbetar i den. "Mycket honung" är kanske ett relativt begrepp?  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

matshell

  • Inlägg: 32
    • Södermanland
SV: Arga bin
« Svar #41 skrivet: 02 jul-17 kl 00:03 »
Grattis! Snälla OCH produktiva är naturligtvis att föredra!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Arga bin
« Svar #42 skrivet: 03 jul-17 kl 09:09 »
Flera av mina samhällen med sämre humör har varit väldigt produktiva, men det har även några av mina snällaste. Jag ser dock alltid till att plocka bort drottningarna i de ilskna samhällena för att ersätta dem med nya drottningar med förhoppningsvis snällare anlag.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Arga bin
« Svar #43 skrivet: 07 jul-17 kl 20:09 »
Tack för svaren, kul med olika infallsvinklar men också förvirrande!
Olof: Församlingen heter Hägersten i Stockholm, svårt att enkelt hitta en plats... Om jag förstår dig rätt så rekommenderar du mig inte att sätta en låda ilskna bin med yngel etc på en annan kupa? Vad kommer att hända?
Christelle/Olof: Om jag gör en avläggare av det ilskna, kommer det också att bli ilsket. Kan man säga att det du beskriver Christelle är en slags avläggare, snälla verkar dom ha blivit i alla fall.
/Mats

Får man vara nyfiken och fråga hur du har lyckats hitta en uppställningsplats för bikupor i Hägersten? På ett hustak?

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Arga bin
« Svar #44 skrivet: 07 jul-17 kl 20:53 »
...i början av juni i år... Bina i kupan sitter stilla på ramarna och tittar knappt upp, även om det blåser halv orkan och ösregnar, då man öppnar kupan och arbetar i den.

Hej Thomas

Seriöst jobbat att öppna kupan i halv orkan och ösregn.
Du verkar verkligen bry dig om dina bin oavsett vädret.

Siljansringen

  • Inlägg: 41
SV: Arga bin
« Svar #45 skrivet: 07 jul-17 kl 23:12 »
Finns flera metoder.
En nykläckt drottning släpps på flusterbrädan, hon går in i kupan och efter
några dygn så dödar hon den gamla drottningen.

Byt plats med ett snällare samhälle så blir det enklare att finna drottningen
som skapar de arga bina.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Arga bin
« Svar #46 skrivet: 08 jul-17 kl 11:43 »
Seriöst jobbat att öppna kupan i halv orkan och ösregn.

Odlar man drottningar måste man gå efter ett schema, inte efter vädret. När du börjar vet du ju inte vilket väder det kommer vara om två veckor.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Arga bin
« Svar #47 skrivet: 08 jul-17 kl 16:45 »
Hej Små

Visst...men här var det frågan om skattning om du läser bidraget.
Skattning i snålblåst och regn?

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Arga bin
« Svar #48 skrivet: 08 jul-17 kl 17:20 »
Jag läste inte inlägget som du, jag tolkar det som att kupan gav 71 kg, och att de sitter stilla även om man öppnar och jobbar lite i dåligt väder. Inga bisamhällen sitter helt lugna när man skattar, och absolut inte i oväder. Möjligen kan man undgå rabalder om man är erfaren och också använder bitömmare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Arga bin
« Svar #49 skrivet: 08 jul-17 kl 18:40 »
Jag läste inte inlägget som du, jag tolkar det som att kupan gav 71 kg, och att de sitter stilla även om man öppnar och jobbar lite i dåligt väder. Inga bisamhällen sitter helt lugna när man skattar, och absolut inte i oväder. Möjligen kan man undgå rabalder om man är erfaren och också använder bitömmare.

Naturligtvis handlar det om Drottningodlande, inte om skattning i omnämnda typen av väderlek. "Seglaren" är som vanligt ute och seglar fullständigt. Kan skörbjuggen ha satt sig på synen?  ;D

För övrigt förstår jag inte vad ett ingrepp på ett par minuters tid i en kupa i blåst skulle betyda att man inte vill värna sina bin?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Arga bin
« Svar #50 skrivet: 10 jul-17 kl 22:15 »
Ett av mina avelssamhällen bjöd på 71 kg honung vid första skattningen, i början av juni i år... Bina i kupan sitter stilla på ramarna och tittar knappt upp, även om det blåser halv orkan och ösregnar, då man öppnar kupan och arbetar i den.

Du kanske behöver lära dig att uttrycka dig mera noggrann?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Arga bin
« Svar #51 skrivet: 11 jul-17 kl 19:06 »
Du kanske behöver lära dig att uttrycka dig mera noggrann?

Du menar noggrant, eller? Nästintill alla som läst tråden har uppfattat det rätt, men icke du.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Arga bin
« Svar #52 skrivet: 11 jul-17 kl 20:04 »
Hej Thomas

Ja, jag menade just det..med eller utan "t"et.

Alla? Det var väl Små som gav dig en "hjälpande hand".

Oavsett det...tror det eller ej, men jag tycker det är bra att vi inte är överens!


Det krävs en slipsten för att vässa en kniv! ;)

matshell

  • Inlägg: 32
    • Södermanland
SV: Arga bin
« Svar #53 skrivet: 12 jul-17 kl 09:08 »
Får man vara nyfiken och fråga hur du har lyckats hitta en uppställningsplats för bikupor i Hägersten? På ett hustak?
I en koloniträdgård!

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Arga bin
« Svar #54 skrivet: 01 aug-17 kl 21:43 »
Efter att mitt samhälle med inte de snällaste bin har utsatts för röveri har det urartat... min man tycker de ska borta senast imorgon. De har nämligen börjat terrorisera även grannens trädgård efter ett försök till gräsklippning. Om jag inte hittar nånstans dit jag kan flytta dem vill jag ta bort dem... Har ringt bitillsynsmannen som sade att jag skulle låta dem vara, men det går ju inte i ett villaområde? Eller är era erfarenheter att aggressiviteten alltid avtar efter några dagar? Min man vill iaf inte avvakta. De anfaller även när man inte är nära kupan. Grannbarnet har blivit stucken i ansiktet idag och jag är rädd att det var ett bi...

Alla tips och synpunkter är välkomna!!!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Arga bin
« Svar #55 skrivet: 02 aug-17 kl 08:04 »
Tror, men bara av egen erfarenhet, att aggressiva bin är mer vibrationskänliga än snälla bin, det aggressiva sh som stod här visste när jag skulle komma eftersom ytterdörren smäller igen hårt.
Testade x flera att stänga dörren tyst och smyga fram till sh och då var de lugna  ::) Samma sak gällde med gräsklippare och grästrimmer som förmodligen ger vibrationsvågor i marken. Arga sh är oxå mer försvarsbenägna så det är extra viktigt att rengöra verktyg etc så inte andra sh doftämnen triggar igång dem i onödan.
Jag bytte drottning (till den ilsknas egen avkomma)och sen har det varit lugnt.

The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Arga bin
« Svar #56 skrivet: 02 aug-17 kl 08:51 »
Efter att mitt samhälle med inte de snällaste bin har utsatts för röveri har det urartat... min man tycker de ska borta senast imorgon. De har nämligen börjat terrorisera även grannens trädgård efter ett försök till gräsklippning. Om jag inte hittar nånstans dit jag kan flytta dem vill jag ta bort dem... Har ringt bitillsynsmannen som sade att jag skulle låta dem vara, men det går ju inte i ett villaområde? Eller är era erfarenheter att aggressiviteten alltid avtar efter några dagar? Min man vill iaf inte avvakta. De anfaller även när man inte är nära kupan. Grannbarnet har blivit stucken i ansiktet idag och jag är rädd att det var ett bi...

Alla tips och synpunkter är välkomna!!!

Med risk för upprepning, för jag har inte läst alla inlägg...
Byt ut drottningen!

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Arga bin
« Svar #57 skrivet: 02 aug-17 kl 08:55 »
Så sent som nu?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Arga bin
« Svar #58 skrivet: 02 aug-17 kl 09:18 »
Så sent som nu?
Ja, en parad drottning. Problemet i ditt fall är väl att hitta visen med såpass arga bin.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Arga bin
« Svar #59 skrivet: 02 aug-17 kl 09:50 »
Oftast finns det en anledning till aggressiviteten. Det kan t.ex vara drottninglöst, eller så är näringsläget rubbat. Finns det vatten, ge dem lite drivfoder.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 2 användare (1 dolda)
Fiaaa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser