Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ätbara sorter av eget apelsinträd  (läst 3020 gånger)

Ebbing

  • Inlägg: 2
    • Dalarna
Ätbara sorter av eget apelsinträd
« skrivet: 11 apr-17 kl 22:25 »
Hej!
Jag har ganska nyligen blivit intresserad av odling av olika slag och är därför ännu inte så kunnig. Jag har börjat lite smått med olika kryddor på fönsterbrädan och ska även försöka odla tomater och gurka inomhus. Jag tänkte nu ge mig på att odla ett apelsinträd på ca 80 cm och därför undrar jag ifall ni vet någon sort som är god att äta och som går bra att odla inomhus i Sverige året runt, med eller utan växtbelysning. Jag läste lite om sorten kalamondin och funderade på att köpa ett träd, men tydligen ska den vara väldigt sur och inte så god att äta. Men det är kanske svårt att få till goda hemodlade apelsiner här i Sverige?

Roblil

  • Inlägg: 69
    • Södermanland
SV: Ätbara sorter av eget apelsinträd
« Svar #1 skrivet: 11 apr-17 kl 23:21 »
Jag skulle vilja fråga detsamma. Har haft citronträd några år och vattnar man lagom blir det gudomligt goda citroner, för att inte tala om all blomdoft man får njuta av. Kumquats blir också bra så nog borde det gå med apelsiner. Jag undrar också om någon vet varför det sitter en lapp på många citronträd i handeln med texten "not for eating" eller något motsvarande?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Ätbara sorter av eget apelsinträd
« Svar #2 skrivet: 11 apr-17 kl 23:25 »
Den sort som verkar mest ätlig, och som går att hålla som inomhusväxt är nog Kumquat. Men det är mer en matlagningscitrus, än en "ätapelsin".

Jag har själv 2 st Kalamondin, som nu är 8 år gamla, som blommar och ger frukt. Kommer att skaffa en Kumquat i år.
Kalamondinerna står utomhus på sommaren, jag sätter om dem i ny jord varje höst, blandar själv citrusjord. När frosten närmar sig, tar jag in dem, då står de i ett svalt utrymme (ca 10 gr) med god tillgång på naturligt ljus.

Jag har försökt ha plantorna inne i bostadsdelen av huset i full rumsvärme med extra växtbelysning under två säsonger, men de visade tydligt att de inte trivdes i värmen. Det var riktigt svårt att vattna lagom, och de fick spinn (eller något liknande).

Jag har provat med citron också, två gånger, men inte fått den att trivas. Jag ska prova med att så citronkärnor istället för att köpa en planta nästa gång jag tar itu med citronodlingen.

Min mormor hade på 1960 och 1970 talet,  en apelsin planta uppdragen från kärna, som blommade och gav frukt. Den var ca 1,5 meter hög, och stod ute i trädgården hela sommaren. Den stod på en frostfri men sval glasveranda på vintern. Hon bodde i en Stockholmsförort.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ätbara sorter av eget apelsinträd
« Svar #3 skrivet: 12 apr-17 kl 04:08 »
Jag skulle vilja fråga detsamma. Har haft citronträd några år och vattnar man lagom blir det gudomligt goda citroner, för att inte tala om all blomdoft man får njuta av. Kumquats blir också bra så nog borde det gå med apelsiner. Jag undrar också om någon vet varför det sitter en lapp på många citronträd i handeln med texten "not for eating" eller något motsvarande?

Alla citrusfrukter är ätliga. Men om de behandlat den med insektsgift eller något växthormon så bör den ju inte ätas. Sedan är väl många sura eller bittra så att de av den orsaken inte har matvärde.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Ätbara sorter av eget apelsinträd
« Svar #4 skrivet: 12 apr-17 kl 11:56 »
Jag hade ett apelsinträd ett antal år, fick jättegoda frukter varje år, inte så söta men det blev fantastisk marmelad.  En köpt planta.  Då bodde jag högt så det var lite sol även på vintern.  Men trädet dog sen en gång när vi var borta hela sommaren och vattningshjälpen glömde.
 Sen har jag två gånger försökt igen, men där vi bor nu finns ingen sol tre månader på vintern, så de har dött. Jag antar det är därför i alla fall. Så ljust på vintern är viktigt.


Ebbing

  • Inlägg: 2
    • Dalarna
SV: Ätbara sorter av eget apelsinträd
« Svar #5 skrivet: 12 apr-17 kl 13:00 »
Tack för era svar! Det låter inte som en omöjlighet att få den att överleva då. Men om kylan är viktig på vintern så kanske jag kan ställa ut den i förrådet med någon växtbelysning. Där är det dock lite fuktigt men det kanske inte spelar någon roll? Vad använder förresten ni era kalamondin till? Har ni dem i maten eller enbart som dekoration?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser