Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp med mkt svullna tår och tappade klor  (läst 1956 gånger)

mimmiminsann

  • Inlägg: 4
    • -
Tupp med mkt svullna tår och tappade klor
« skrivet: 09 mar-17 kl 21:11 »
Hej, hoppas på klok input från er då jag inte lyckats googla mig fram till något svar: har en tupp vars tår för några veckor sedan svullnade upp (det var i alla fall då jag lade märke till det först). Tårna ser ut som korvar men han verkade inte lida av det. Lite senare lade jag dock märke till att han hade svårt att greppa runt och hålla balansen på pinnen. Och ikväll så hängde yttre delen av tån (kanske "bara" klon?) på en tå liksom löst - det var blodigt och såg inte alls bra ut :'( Jag har tidigare tänkt att klorna på övriga svullna tår kanske inte syns just för att de är så svullna, men nu tänker jag att han kanske tappat övriga klor på samma sätt utan att jag märkt det..? (Dåligt samvete!!)
Vet någon vad det kan vara och vad en ev kan göra? Tycker mig med säkerhet kunna utesluta kvalster, fotböld och gikt, de enda förslag som jag kunnat googla mig till...
Tack på förhand för all respons!

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Tupp med mkt svullna tår och tappade klor
« Svar #1 skrivet: 10 mar-17 kl 06:50 »
Fast beskrivningen liknar kvalster.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

mimmiminsann

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Tupp med mkt svullna tår och tappade klor
« Svar #2 skrivet: 10 mar-17 kl 11:14 »
Ok men några av dem har haft kvalster tidigare och det ser inte alls ut.. Inte det där fjälliga, kalkiga utseendet utan ben och tår är helt släta (men fot och tår alltså tjocka). Är det en annan sorts kvalster..? Eller är det så att de har olika typer av ben och att symptomen därför ser olika ut? Några i gruppen har den lite mer fjälliga, vita, sorten och andra har mer "kalle anka"-ben, gula och släta..Och jag har aldrig läst någonstans att de kan tappa klorna av kvalster - men de kan de alltså?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Tupp med mkt svullna tår och tappade klor
« Svar #3 skrivet: 10 mar-17 kl 14:14 »
Tycker det låter som en bakterieinfektion. Någon liten spricka i skinnet där det startat.

För han har väl inte förfrusit sig? Men med tanke på ditt namn så bor du väl inte där det finns risk för det ;)

mimmiminsann

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Tupp med mkt svullna tår och tappade klor
« Svar #4 skrivet: 13 mar-17 kl 21:12 »
Nä bor i skåne så någon förfrysning handlar det knappast om :) Men tårna på både fötterna ser likadana ut och det är väl lite osannolikt att han skadat båda kan jag tycka.. Har iaf oljebehandlat allihopa nu (några av de andra har kalkben) så är det kvalster så borde väl det hjälpa. (Men känner mig inte jätteoptimistisk, han har bara en klo kvar nu stackarn :()


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 4 användare (2 dolda)
xaelanar, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser