Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Är du rustad och förberedd?

Nej
Ja
Delvis

Författare Ämne:  Hemberedskap  (läst 22089 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hemberedskap
« Svar #20 skrivet: 10 mar-17 kl 20:07 »
Har funderat över alla möjliga scenarier och kommit fram till att det är väldigt årstidsberoende om en klarar sig bra eller inte i det här landet. Allting blir så mycket enklare om en krissituation inträffar under sommarhalvåret och så himla mycket mer arbetskrävande om det är kyla, snö och frysgrader.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hemberedskap
« Svar #21 skrivet: 10 mar-17 kl 20:21 »
Har funderat över alla möjliga scenarier och kommit fram till att det är väldigt årstidsberoende om en klarar sig bra eller inte i det här landet. Allting blir så mycket enklare om en krissituation inträffar under sommarhalvåret och så himla mycket mer arbetskrävande om det är kyla, snö och frysgrader.
Nja, är det så stor skillnad? Om man bara har ved och något att elda i går det ju nästan på ett ut. På sensommaren kan man hämta en del mat från naturen eller egna odlingar, det är enda fördelen som jag ser. Om krissituationen medfört upplopp, plundring och laglöshet lär den dämpas av vinterväder så jag lutar nog mot att det är lättare på vintern.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hemberedskap
« Svar #22 skrivet: 10 mar-17 kl 20:45 »
Nja, är det så stor skillnad? Om man bara har ved och något att elda i går det ju nästan på ett ut. På sensommaren kan man hämta en del mat från naturen eller egna odlingar, det är enda fördelen som jag ser. Om krissituationen medfört upplopp, plundring och laglöshet lär den dämpas av vinterväder så jag lutar nog mot att det är lättare på vintern.
Nja, toa, hygien, matlagning, vatten, mat etc finns det goda möjligheter att klara av/kunna få tag i utomhus, elda för värme brukar inte behövas sommartid. Nässlor, maskrosblad, kirskål, sav, fleråriga trädgårdsväxter, tallstrunt mm finns att plocka redan under våren. Tänkte mig förbereda ett par set med metspön, det finns fisk i sjön. Plundrare är det svårt att ha beredskap mot, kanske gömma stukor under jord för att kanske få ha maten ifred - å andra sidan så skulle det vara svårt att neka en svältande människa mat om en själv har ett överflöd.

The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hemberedskap
« Svar #23 skrivet: 10 mar-17 kl 20:51 »
Ved måste torka innan du kan elda den så växande träd funkar inte för krissituationer. Du får slå sönder soffan istället, eller något liknande.
Nu är du väl lite vedsnobb ;) Både björk och ek brinner fint även om man får lite svårt att tända, och att en del av energin går förlorad till att förånga vatteninnehållet. Men å andra sidan brinner det lugnare och björken luktar fint. Eldade lite färskhuggen björk förut idag.

Igår eldade jag förresten knastertorr rötgran och kände lukten av bränt kretskort ute på gården.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hemberedskap
« Svar #24 skrivet: 10 mar-17 kl 20:55 »
Tror inte att plundring och laglöshet dämpas på vintern. Hunger och köld gör att de som inte har mat och värme kommer att bli än mer desperata.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Hemberedskap
« Svar #25 skrivet: 10 mar-17 kl 21:15 »
Jo, har vatten i gammal brunn som kan tas upp med hink om pumpen i borrhålet inte får ström. Vedspis och kamin, ved under tak som räcker 3-4 år fram, rotsaker i jordkällaren, fröer till ett 90-tal sorters grönsaker. I skafferiet finns bland annat 40 kilo ärtor och 100 kilo vete och råg, 6 liter rapsolja, 50 kilo salt. Och lite annat... .
😊

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hemberedskap
« Svar #26 skrivet: 10 mar-17 kl 23:18 »
Igår eldade jag förresten knastertorr rötgran och kände lukten av bränt kretskort ute på gården.

Jag gissar att det var granstam och inte grenar du eldade då? Grangrenar brukar brinna föredömligt luktfritt, om de nu är så grova att det är mödan värt att elda dem.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hemberedskap
« Svar #27 skrivet: 10 mar-17 kl 23:22 »
Om grangrenarna är för tunna får man lägga in fler, ner till 20mm tycker jag de är värda att elda i alla fall. När inte kompostkvarnen klarar av dom längre blir de ved istället. Men ibland är de fulla med kåda och då kan de dofta lite när man eldar dom

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hemberedskap
« Svar #28 skrivet: 11 mar-17 kl 08:55 »
Ja, speciellt med tanke på trådens huvudsyfte så är grenarna värda att ta tillvara. Jag vet en tant som plockade ihop 10 m3 vid ett hygge nära hennes hus, räckte hela vintern.

Riktigt grov rötgran var det, och jag kände förutom vaniljdoften flera andra dofter som inte har med träd att göra när jag klöv den.

Fick förresten slut på ved för några år sedan och passade då på att ta ned två stora körsbärsträd som skulle bort. De var kanon att elda färska. Brann länge och gav fin långlivad glöd.

Hönshjärnan

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Hemberedskap
« Svar #29 skrivet: 29 mar-17 kl 22:19 »
Jag skulle klara mig bra mycket längre än de där 72-timmarna. Är något av en prepper, så har mat för något halvår framåt. Odlar även en del saker på tomten som folk inte kommer känna igen som mat, som spansk körvel, just för om folk skulle stjäla de vanliga sakerna jag odlar. Fick lära mig nyligen att funkian odlas som grönsak i Japan eller om det var Kina, så ett gäng sådana ska in i rabatterna i vår. Ser också till att ha ett stort lager med kryddor hemma, då kan man piffa till ensidig mat och få lite smakvariation. Brukar handla dom i kiloförpackningar, kryddor håller ju en vansinnigt många fler år än vad som är angivet på bäst före.

Men jag förbereder mig inte bara för scenarion som krig, utan även sjukdom. Skadade mig illa för ett gäng år sedan och kunde bara stå upp i ett par minuter, den gången flyttade jag hem till mamsen, men det går ju inte nu när jag har djur. Så har saker som potatismospulver och liknande, just för att få något varmt i mig, det går ju att tillaga sittande i soffan med en vattenkokare, varm mat är moralhöjande. Och har satt ut sittplatsen mellan huset och hönshuset, samt har en lång lina utanför dörren för nödrastning av känguru hund. Den använde jag i vintras när jag fick ryggskott, vansinnigt praktiskt.

andtol

  • Gäst
SV: Hemberedskap
« Svar #30 skrivet: 30 mar-17 kl 08:43 »
utan även sjukdom

Detta är oerhört viktigt, tror jag. Vad händer den dagen då man inte orkar arbeta längre? Resiliens.

Camaro1969

  • Inlägg: 33
    • Hälsingland
SV: Hemberedskap
« Svar #31 skrivet: 30 mar-17 kl 10:41 »
väldigt intressant ämne.

vår familj klarar oss rätt skapligt iaf någon månad.

vatten från egen kallkälla
mycket ved och braskamin

litet elverk


har spanat lite på "matpaket"  likt militären har... tycker dock de är våldsamt dyra så har inte köpt.

inom några år räknar vi även med ett års lager av potatis och rotfrukter då vi har en jordkällare.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hemberedskap
« Svar #32 skrivet: 31 mar-17 kl 15:36 »
Vatten kan jag ta ur grävd brunn.. det går annars bra att koka vatten eller samla kondensvatten från växter eller att rena med torv och kolfilter.

Mat har jag i mina djur.. kaniner kan beta gräs och höns och ankor kan klara sig skapligt på avfall..
Odlar lite.. har växthus.. fruktträd och bärbuskar och dessutom kunskap om ätliga växter från naturen. Vassrötter..mjölkört..kaveldun mm mm.
Jaktvapen och en gedigen kunskap om fällor och fällfångst samt om djurens beteende.
Fiskeredskap av alla de sorter och 4 båtar samt kanot.. kunskap om hur när och var man fångar fisken..

Ved..några skjul fyllda.. träd på tomten och sågar.. yxor.. motorsåg..bränsle finns.
Stormkök.. rödsprit. Vedspis.. grill.. rök.. diverse sätt att tillaga..

Det jag saknar är en jordkällare.. och ett lager salt
Fjäderfän och kaniner

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hemberedskap
« Svar #33 skrivet: 31 mar-17 kl 19:09 »
 (:)  Ny tråd om kroppen vid svält skapad i samma avdelning. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Camaro1969

  • Inlägg: 33
    • Hälsingland
SV: Hemberedskap
« Svar #34 skrivet: 01 apr-17 kl 07:06 »
många nämner salt, och säckar med 50 kg.

vart får man tag i det?  hittar bara vägsalt...

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Hemberedskap
« Svar #35 skrivet: 01 apr-17 kl 07:13 »
många nämner salt, och säckar med 50 kg.

vart får man tag i det?  hittar bara vägsalt...
Större säckar med salt, 20 kg, finns på Granngården, eller CityGross bland annat.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Camaro1969

  • Inlägg: 33
    • Hälsingland
SV: Hemberedskap
« Svar #36 skrivet: 01 apr-17 kl 07:15 »
kan du länka till granngårdens? jag hittar inte...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hemberedskap
« Svar #37 skrivet: 01 apr-17 kl 08:30 »

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Hemberedskap
« Svar #38 skrivet: 01 apr-17 kl 08:54 »
http://www.granngarden.se/search/?text=salt

Jag har en säck av Broxo avhärdningssalt, fick den av en kompis. Det är väldigt stora bitar i den så det funkar enbart till att använda i saltlag för typ torkning och rökning. Sedan har jag en säck av havssaltet också.
Men sist köpte en säck finsalt på CityGross och det var billigare.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hemberedskap
« Svar #39 skrivet: 14 nov-17 kl 21:37 »
På tal om det där med torrvaror som smakar gammal kvarn efter lagring har jag ikväll ätit paltbröd som passerade bästföredatum för 6 år sedan. Mycket riktigt luktade det kraftigt av gammal kvarn efter kokning, men smaken var det inget fel på.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, alternaiv, von tratt, Frida Hagman

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser