Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grodda i terrakottakrukor  (läst 3962 gånger)

Evelina H

  • Inlägg: 1
    • Dalarna
Grodda i terrakottakrukor
« skrivet: 05 feb-17 kl 10:36 »
Jag har gjort i ordning groddburkar av terrakottakrukor och är mycket nöjd med min lösning. Bifogar bild.
Jag har använt nya blomkrukor av terrakotta, glest tyg fastsytt i en bit resårband och en plugg av kork resp. trä.
Det funkar riktigt bra!

Min fundering som jag hoppas få respons på här är om krukorna på något sätt kan vara olämpliga som livsmedelsbehållare.
Kan de avge några otrevliga-giftiga ämnen?

Vänlig hälsning
Evelina

wazi

  • Inlägg: 18
  • Helst i skogen
    • Närke
SV: Grodda i terrakottakrukor
« Svar #1 skrivet: 08 feb-17 kl 20:34 »
 Utan glasyr måste terracotta vara ganska ren?- om förorenade lera har inte använts... 

 Jag kan tänka att det bli hur lätt som helst att skölja.  Smart!
" It's no measure of health to be well-adjusted to a profoundly sick society"

-Krishnamurti

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Grodda i terrakottakrukor
« Svar #2 skrivet: 08 feb-17 kl 23:19 »
Snygga men svåra att hålla rena är min spontana reaktion. Jag groddar mycket och ställer aldrig fröerna mörkt utan groddar dem dels i glasburk och dels i groddtråg med genomskinligt plastlock. 0ch alltid under diskbänkslampan som är tänd under hela processen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Grodda i terrakottakrukor
« Svar #3 skrivet: 18 feb-17 kl 12:05 »
Dr Mercola rekommenderar att man skall grodda Broccolifrön.  Jag vill pröva men de små förpackningarna som är anpassade till att så på friland räcker inte långt om det skulle visa sig vara en höjdare?
Vart skall man vända sig för större påsar?  Helst här i storstan över disk  :P
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser